vedtæger og sammenlængninger af grundejerf~
Fra : Wilstrup

Dato : 25-03-08 18:45

I vort område har vi tre grundejerforeninger, der taler om at
slå sig sammen. Det skal naturligvis drøftes i de eksisterende
grundejerforeninger, men problemet er at de alle tre har
forskellige vedtægter, hvor ingen af dem angiver noget med
sammenlægning eller forholdsregler vedr. disse.

Nu skal formændene for de tre foreninger så drøfte
sammenlægningen og forsøge at finde et fælles sæt af
vedtægter der så skal til afstemning i de tre foreningers
generalforsamlinger.

Spørgsmålene er så:

Hvis man indfører helt nye vedtægter fra "scratch"- skal de så
1.)
formelt set holdes op mod de eksisterende vedtægter eller kan
man uden videre foreslå de nye vedtægter til vedtagelse efter
en drøftelse uden at de gamle vedtægter, der både er sparsomt
formuleret og elendige i øvrigt, skal på bordet?

2.) Hvis de nye vedtægter vedtages uden kommentarer i de
eksisterende generalforsamlinger, hvornår træder de så i
kraft? Kan de evt. træde i kraft omgående?

3.) Skal vedtægter af den slags tinglyses?

4.) Hvis der foreslås forskellige ændringer til vedtægterne i
de tre generalforsamlinger, skal de samlede vedtægter med
ændringer så først op på en ny generalforsamling eller kan man
indkalde til en ny generalforsamling med det formål at få dem
vedtaget samlet?

5.) Kan man indkalde til en /ekstraordinær/ generalforsamling
og få dem vedtaget der eller skal man vente et helt år til
næste ordinære generalforsamling for evt. at få dem vedtaget?

6.) Der står intet om forholdene omkring vedtagelse ved en
ekstraordinær generalforsamling i de nuværende vedtægter, men
er det i almindelighed sådan at en ekstraordinær
generalforsamling IKKE kan vedtage vedtægtsændringer hvis der
ikke står noget om det i vedtægterne? M.a.o. kan
vedtægtsændringer KUN vedtages på ordinære
generalforsamlinger?

Jeg ville være glad for at få besvaret dem alle seks, hvis det
er muligt.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-03-08 11:56

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålene er så:

Grundlæggende set, så er det i vid udstrækning den enkelte forenings egne
vedtægter, der afgør hvordan vedtægterne kan ændres.
Det skal suppleres med grundregler for foreningsdrift, men der er så basale,
at det næsten giver sig selv.

> [...]
> de gamle vedtægter, der både er sparsomt formuleret og elendige i øvrigt,

Der er ikke noget krav om hvordan vedtægtsændringer skal foreslås (medmindre
det fremgår af foreningens egne vedtægter). Rent praktisk er det dog ofte
nødvendigt at gennemgå konsekvenserne af ændringerne omhyggeligt, hvis amn
vil ahve dem vedtaget

> 2.) Hvis de nye vedtægter vedtages uden kommentarer i de eksisterende
> generalforsamlinger, hvornår træder de så i kraft? Kan de evt. træde i
> kraft omgående?

Hvis ikke andet bestemmes så vil de træde i kraft omgående.

> 3.) Skal vedtægter af den slags tinglyses?

Det ved jeg så ikke, men det skal de vidst nok.

> [...]
> på en ny generalforsamling eller kan man indkalde til en ny
> generalforsamling med det formål at få dem vedtaget samlet?

Hvis ikke andet er bestemt i vedtægterne, så kan vedtægtsændringerne
vedtages på een generalforsamling.
De fleste vedtægter har regler om fremmøde og antal stemmer for at vedtage
vedtægtsændringer, og de kan forhindre en endelig vedtagelse på den første
generalforsamling.

> 5.) Kan man indkalde til en /ekstraordinær/ generalforsamling og få dem
> vedtaget der eller skal man vente et helt år til næste ordinære
> generalforsamling for evt. at få dem vedtaget?

Hvis der kan indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling, så kan der
også fremlægges forslag til vedtægtsændringer på en sådan (det fremgår af
dit spgsm. 6 at der ikke er nogen forhindringer overfor dette i vedtægterne
selv.

> [...]
> vedtægtsændringer hvis der ikke står noget om det i vedtægterne? M.a.o.
> kan vedtægtsændringer KUN vedtages på ordinære generalforsamlinger?

Vedtægtsændringer kan også vedtages på ekstraordinære generalforsamlinger.
En ekstraordinær generalforsamling har samme beslutningskraft som en
ordinær, hvis ikke andet er vedtaget.

> Jeg ville være glad for at få besvaret dem alle seks, hvis det er muligt.

Jeg har forsøgt så godt som muligt ud fra min egen erfaring fra
foreningsarbejde.
Til en så grundlæggende forandring som I er i gang med, tror jeg nu det vil
være en god ide at anvende juridisk hjælp.

/Per

Fra : Wilstrup

Dato : 27-03-08 20:50

Jeg takker for dine bidrag - det er nyttig læsning og bringer
os lidt videre.

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen