Højde på hæk
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-03-08 00:20

Hej NG

Da jeg overtog min ejendom for 4½ år siden, havde tidligere ejer ikke holdt
hækken på den ene side nede med klipning. Resultatet er en ca. 8 meter høj
hæk som jeg nu gerne vil have hækken skåret ned til 1,8 meter, så jeg kan få
lys til et drivhus. Naboen modsætter sig beskæringen og henviser til at hans
tagsten risikerer at blæse af, fordi hækken ikke længere giver læ.

Har han lov til at modsætte sig beskæring eller har jeg lov til at beskære
ned til 1,8 meter?

--
Erik Ginnerskov

Fra : Carsten

Dato : 25-03-08 08:59

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse
> Naboen modsætter sig beskæringen og henviser til at hans tagsten risikerer
> at blæse af, fordi hækken ikke længere giver læ.

I så fald er de meget dårligt lagt

> Har han lov til at modsætte sig beskæring eller har jeg lov til at beskære
> ned til 1,8 meter?

Hegnsloven §10, stk. 6 hjælper vist dig her. Check dog også lokalplan for
området og eventuel ejerforenings vedtægter.

http://www.hegnsloven.dk/lov.html (se §10 stk. 6)

Carsten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-08 16:20

Carsten wrote:

> I så fald er de meget dårligt lagt

Det er vi helt enige om - men det er også noget rigtig gammelt lort, som jeg
ville bulldoze hvis det var mit.

> Hegnsloven §10, stk. 6 hjælper vist dig her. Check dog også lokalplan
> for området og eventuel ejerforenings vedtægter.
>
> http://www.hegnsloven.dk/lov.html (se §10 stk. 6)

Det var lige det, jeg skulle bruge. Takker.

Der er i øvrigt ikke nogen ejerforening, så det kan højest blive
lokalplanen, jeg tjekker med kommunen i morgen.

Erik Ginnerskov
http://vestfynswebdesign - http://html-faq.dk

Fra : Carsten

Dato : 26-03-08 18:59

> Der er i øvrigt ikke nogen ejerforening, så det kan højest blive
> lokalplanen, jeg tjekker med kommunen i morgen.

Det kan du måske gøre allerede nu ?! vores kommune har alle lokalplaner
tilgængelige på nettet i pdf format.

Carsten

Fra : Holst

Dato : 26-03-08 19:02

Carsten wrote:

> Det kan du måske gøre allerede nu ?! vores kommune har alle lokalplaner
> tilgængelige på nettet i pdf format.

Kan man ikke også på ois.dk finde de lokalplaner, der gælder for ens område?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-03-08 00:41

Holst wrote:

> Kan man ikke også på ois.dk finde de lokalplaner, der gælder for ens
> område?

I en sag som denne foretrækker jeg nu en stille og rolig snak med et levende
menneske i Teknisk Forvaltning. I øvrigt står der også noget i § 18, der kan
have indflydelse på sagen.

Fra : Kim2000

Dato : 26-03-08 21:35

> [...]
> længere giver læ.
>
> Har han lov til at modsætte sig beskæring eller har jeg lov til at beskære

Skal vi ikke lige tage den igen, bare for at sige den ikke er blevet
advaret. Hvis du beskærer en hæk fra 8 m til 1,8 m uden naboen er med på
det, så lægger du en god solid grobund for en ond nabostrid, dvs. fx sige at
politiet bliver tilkaldt når din hund en sjælden gang løber væk, politiet
bliver tilkaldt når du brænder haveaffald af, politiet bliver tilkaldt når
du holder grillfest og du "larmer" osv osv. Kort sagt gider du være uvenner
med naboen pga et par tomater i et drivhus? Naboen kan nemt føle det som et
voldsomt overgreb, måske endda at du forsøger at ødelægge hans hus (uanset
om det er rationelt eller ej). Måske kunne en nedskæring til 5 meter også
være mere til bære og så kunne man jo lige nappe en halv meter mere når man
er igang.
mvh
Kim

Fra : Carsten

Dato : 27-03-08 08:49

> [...]
> nedskæring til 5 meter også være mere til bære og så kunne man jo lige
> nappe en halv meter mere når man er igang.

Som jeg læser de så har Erik ikke tænkt sig at bruge det indsamlede
materiale (paragrafferne og lokalplanen) til hovedløst at skære ned i 1,8m.
Det skal formentlig alene bruges som "overbevisning" overfor naboen om at
Erik sådan set har ret og hvis naboen så stadig insisterer på at hækken ikke
skal nedskæres en tomme, SÅ .....
Forhåbentlig så kan paragrafferne og lokalplanen få naboen på andre tanker
og så er der stor chance for at han og Erik nok finder et bedre sted - for
begge parter - at skære, end lige i 1,8 m.

Carsten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-03-08 01:32

Carsten wrote:

> Som jeg læser de så har Erik ikke tænkt sig at bruge det indsamlede
> materiale (paragrafferne og lokalplanen) til hovedløst at skære ned i
> 1,8m.

Kim har helt ret i sin advarsel og du, Carsten har også forstået hensigten
med mit spørgsmål.

Det er da bestemt min mening at snakke mig til rette med naboen. Jeg gider
simpelthen ikke ligge i nabokrig - det er for trættende. Naboen er da også
indforstået med, at hækken bliver kortet af, når han en gang i en uvis
fremtid har fået lagt nyt tag.

Jeg har endda hans tilsagn om at måtte lægge hækken ned inde på hans grund -
når den tid kommer. Hækken hælder den vej og bliver på det nærmeste umulig
at vælte ind mod min jord.

Men nu er jeg da på det rene med, hvor jeg rent juridisk står. I mellemtiden
vil jeg begrænse mig til at kappe et par grene, der kommer i vejen for mit
kommende drivhus.