Bedsteforældre som værge for deres barneba~
Fra : Lynge-Nielsen

Dato : 23-03-08 22:13

Hej NG.

Dette er jo noget vi håber aldrig bliver aktuelt, men derfor vil jeg gerne
spørge om NG'en her/I kan hjælpe med nogle gode svar som bla. kan findes i
forskell. § osv.

Scenario:

Vi er forældre til en lille datter med nogle gode og stabile bedsteforældre.
Hvordan kan vi lave en fast og bindende aftale med vores datters mormor og
morfar, som vil være gældende i landets retsale uanset forholdne, at såfremt
der sker hendes forældre noget, vil forældremyndigheden samt alle
rettigheder mm. overgå til hendes morfar og mormor?

Så kort sagt - hvad skal vi gøre/skrive af formulare som den offentlig
myndighed anser som gældende og gyldig for at vi kan være 100% sikker på at
vores barns værge/tilsyn tilfalder bedsteforældrene.

Jeg gætter på ,vi skal skrive en aftale som indbefatter forældrenes ønsker
om vores datters fremtid samt bedsteforældres underskrifter plus evt.
vidner.

Skal dette dokument laves af en advokat?
Eller notar?
Vil sådan et dokument respekteres og efterleves af f.eks. kommunen og
Overformynderiet?

Håber I kan komme med gode råd til hvordan vi griber dette an, gerne med
henvisninger til de rigtige § så vi som forældre kan sikre vores datter de
bedste betingelser i fremtiden.

Mvh
L-N

Fra : Holst

Dato : 23-03-08 22:41

Lynge-Nielsen wrote:

> Skal dette dokument laves af en advokat?
> Eller notar?
> Vil sådan et dokument respekteres og efterleves af f.eks. kommunen og
> Overformynderiet?

Der skal laves et såkaldt børnetestamente. I det skriver I hvem I anser
for bedst egnet til at overtage ansvaret for barnet efter jeres død. I
kan sagtens komme med flere forslag, prioriteret.

Det er dog ikke noget, som Statsamtet (som vist ikke hedder Statsamtet
længere) SKAL følge, men er det fornuftigt, det I har skrevet, så vil I
også stort set kunne forvente, at det bliver sådan.

I kan skrive det på et tilfældigt stykke papir, men I kan også gøre det
mere officielt. Tal eventuelt med en advokat.

Og så prøv eventuelt at søg information om 'børnetestamenter' på Google.

Fra : Lars Raaby

Dato : 24-03-08 08:41

Lynge-Nielsen skrev:
> [...]
>
> Håber I kan komme med gode råd til hvordan vi griber dette an, gerne med
> henvisninger til de rigtige § så vi som forældre kan sikre vores datter

Du skal have lavet et børnetestamente.
Sådan kan det skrives.

http://www.adoption.dk/hyppige/boernetestamente_tekst_og_eksempel.htm

Lidt mere info