Diverse omkostninger
Fra : Bjarne

Dato : 23-03-08 14:41

På en regning fra et forsikringsselskab (Gartnernes Forsikring) er anført:
Præmie for tiden osv. 743,00
Diverse omkostninger: 25,00

Præmien er hvad den er, men hvilket grundlag har et forsikringsselskab
for - ud over præmien - at opkræve ekstra betaling for "diverse
omkostninger"?

Mvh

Bjarne

Fra : Jesper Brock

Dato : 23-03-08 14:52

Bjarne skrev:
> Præmien er hvad den er, men hvilket grundlag har et forsikringsselskab
> for - ud over præmien - at opkræve ekstra betaling for "diverse
> omkostninger"?

Den eneste hjemmel til at forsikringsselskabet overhovedet kan opkræve
et beløb hos dig er forsikringsaftalen.

Hvad siger den om præmiens sammemsætning og betaling?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Holst

Dato : 23-03-08 15:03

Bjarne wrote:

> [...]
>
> Præmien er hvad den er, men hvilket grundlag har et forsikringsselskab
> for - ud over præmien - at opkræve ekstra betaling for "diverse

Grundlaget er vel den aftale, de har indgået med dig, da du tegnede
forsikringen.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 22:06

On 2008-03-23 14:40:47 +0100, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com> said:

> [...]
>
> Præmien er hvad den er, men hvilket grundlag har et forsikringsselskab
> for - ud over præmien - at opkræve ekstra betaling for "diverse

Det kunne jo være, at der var et ekstra opkrævningsbeløb på grund af
giro opkrævning (og ikke PBS).

Fra : Ulrik

Dato : 23-03-08 22:33

JHP wrote:
> Det kunne jo være, at der var et ekstra opkrævningsbeløb på grund af
> giro opkrævning (og ikke PBS).

Det kunne det måske - jeg ved det ikke. Det ene udelukker dog ikke det
andet. Jeg betaler min forsikring over betalingsservice, men skal
alligevel betale et "opkrævningsgebyr"! :(
Jeg tror ikke, jeg har andre muligheder end at skrifte forsikringsselskab...

Mvh
Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 23:20

On 2008-03-23 22:33:08 +0100, Ulrik <you.dont@need.it> said:

> [...]
> alligevel betale et "opkrævningsgebyr"! :(
> Jeg tror ikke, jeg har andre muligheder end at skrifte forsikringsselskab...

Det er dog ikke gratis at benytte PBS og så vidt jeg husker, så skal
man betale pr. tekstlinie der kommer ud på betalingsoversigten.

Fra : JL

Dato : 24-03-08 13:30

"JHP" wrote in message news:47e6d79d$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> On 2008-03-23 22:33:08 +0100, Ulrik <you.dont@need.it> said:

> Det er dog ikke gratis at benytte PBS og så vidt jeg husker, så skal man
> betale pr. tekstlinie der kommer ud på betalingsoversigten.

Det må være forskelligt fra bank til bank. Jeg betaler intet for at benytte
betalingsservice. (til min bank altså, at nogle firmaer opkræver
betalingsgebyr, ja det lider jeg også under)

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 14:52

On 2008-03-24 13:30:16 +0100, "JL" <invalid@invalid.invalid> said:

> Det må være forskelligt fra bank til bank. Jeg betaler intet for at
> benytte betalingsservice. (til min bank altså, at nogle firmaer
> opkræver betalingsgebyr, ja det lider jeg også under)

Nope (ikke umiddelbart) - men det er ikke dig som kunde der direkte
betaler. Du har som kunde heller ikke megen indflydelse på antallet af
tekstlinier der står på PBS oversigten.

Kommentaren var ud fra snakken omkring omkostninger til et
forsikringsselskab og det du der bliver pålagt af div. omk. er bl.a.
for at dække selskabets omkostninger til PBS (heldigvis billigere end
udsendelse af girokort)

mvh. Joakim

Fra : Bjarne

Dato : 24-03-08 15:20

JHP skrev:

> [...]
> forsikringsselskab og det du der bliver pålagt af div. omk. er bl.a. for
> at dække selskabets omkostninger til PBS (heldigvis billigere end

Nu er det jo blot et gæt (?) når der blot er anført "diverse
omkostninger", men det er langt fra det eneste sted, der opkræves
gebyrer m.v., f.eks. opkræver Shell også gebyrer ved betaling via PBS,
men eftersom det er en del af aftalen, er der naturligvis ikke noget at
komme efter.

Jeg skal prøve at finde mine forsikringsvilkår og se, om der står noget der.

Det undrer mig stadig helt generelt, at man som kunde ikke kun skal
betale for en ydelse, men ydermere betale for at få lov til at betale
ydelsen.

vh
Bjarne

Fra : Poul Christensen

Dato : 24-03-08 15:29

Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote in

> Det undrer mig stadig helt generelt, at man som kunde ikke kun skal
> betale for en ydelse, men ydermere betale for at få lov til at betale
> ydelsen.

Virksomhedernes omkostninger ved opkrævning og betalingsregistrering kommer
man som kunde altid til at betale. Det er kun specifikationsgraden der
varierer....

mvh Poul christensen

Fra : Bjarne

Dato : 24-03-08 18:01

Poul Christensen skrev:
> [...]
> man som kunde altid til at betale. Det er kun specifikationsgraden der

Det er meget indlysende, at man som kunde bidrager til at betale
virksomhedens omkostninger, hver gang man indgår en købsaftale.

Det er lige så indlysende, at sælgeren kan få dækket alverdens
omkostninger i en købsaftale, eksempelvis reklamer, mødekaffe, porto,
telefon, C5, revisor osv. Kunden kan omvendt fravælge at købe varen.

Det er mindre indlysende, hvis man ud over købsaftalen skal betale
ekstra for yderligere omkostninger. Med mindre det er aftalt i
forbindelse med købet?

Bjarne