lej en pølsevogn
Fra : Ralph

Dato : 22-03-08 18:20

Jeg er blevet spurgt om jeg vil udstille til et åben-hus-arrangement på et
landbrug (jeg er leverandør til landmanden), det skal kun koste mig udgiften
til en pølsevogn(incl. pølser, vand og øl), som de lejer, divideret med
antal udstillere - fint nok.

Jeg kender ikke de nærmere omstændigheder mht. netop personale.

Men da vi regner med ca. 200 besøgende og landmanden giver et overslag på
ca. 8.000 kr. så kan det da næppe være med betalt pølsemand, ergo træder
svigermor sikkert til...............

Er det lovligt?

--
Ralph

Fra : alexbo

Dato : 22-03-08 19:51

"Ralph" skrev

> [...]
> ca. 8.000 kr. så kan det da næppe være med betalt pølsemand, ergo træder

Jeg er ikke helt klar over hvad du vil vide lovligheden af.

Landmanden aftaler med en pølsemand at han møder op og langer pølser ud mens
der er åbnet hus, det koster 8.000 kr.

Hvis man regner med 200 besøgende spiser de pølser og drikker bajere for 40
kr. det lyder sandsynligt nok.
Det beløb aftaler han at udstillerne deles om, så hvis I er 8 koster det dig
1.000 kr.

Juraen kan ligge i om landmanden selv søger engangsbevilling eller om
pølsemanden er i besiddelse af en sådan.

Hvor svigermor kommer ind kan jeg ikke se.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ralph

Dato : 22-03-08 20:04

> Jeg er ikke helt klar over hvad du vil vide lovligheden af.
> Landmanden aftaler med en pølsemand at han møder op og langer pølser ud
> mens Hvor svigermor kommer ind kan jeg ikke se.

Netop problemet, jeg regner IKKE med at for 8000 kr at der er pølsemand
inklusive, derfor svigermor, som sikkert IKKE har den rette uddannelse.
Håber det hjælper lidt på min dårlige forklaring.

--
Ralph

Fra : alexbo

Dato : 22-03-08 21:30

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev

> Netop problemet, jeg regner IKKE med at for 8000 kr at der er pølsemand
> inklusive, derfor svigermor, som sikkert IKKE har den rette uddannelse.
> Håber det hjælper lidt på min dårlige forklaring.

Tja, hvis man søger på pølsevogn udlejning finder man bla.a. nedenstående
pølsevogn til 1.300 kr i døgnet.
http://www.mckudlejning.dk/index.php?page=1

Jeg tror gerne at man kan få den lokale pølsemand til at servere pølser og
bajere for ca. 8.000 kr til et 5-6 timers arrangement.

I stedet for at spekulere på hvad landmanden dog kunne finde på, så fortæl
ham at du gerne vil deltage hvis han vil skrive dig en redegørelse for de
sundhedsmæssige og juridiske aspekter ved hans arrangement.
Fortæl ham at du er bange for at pådrage dig et erstatningsansvar ved at
financere eventuelle ulovligheder.

Han kunne jo finde på at servere bajere uden spiritusbevilling.
Du kan jo forklare ham reglerne for mindre arrangementer.
Som du kan se må svigermor gerne deltage, hun må endda svinge ølkrusene på
rigtig tysk maner, men kun indendøre, og kun for 150 personer ad gangen.

Lejlighedstilladelse:

1.. Arrangementer, som kun omfatter servering af brød, kager is, pølser,
burger, smørrebrød og lignende enkel bespisning, samt drikkevarer, dog ikke
stærke drikke, kan uden tilladelse forestås af en person der er fyldt 18 år.
Foregår serveringen udendørs, skal politiet underrettes senest 3 dage før
arrangementets afholdelse.

2.. Servering kan tillige omfatte øl i skatteklasse 1 og bordvine, såfremt
den foregår indendørs for højest 150 personer og forestås af en person, der
er fyldt 25 år. Politiet skal ikke underrettes, men kan fastsætte vilkår
for virksomhedens udøvelse eller forbyde denne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frøken Jensen

Dato : 23-03-08 01:07

On 22/03/08 20:04, in article 47e55831$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> inklusive, derfor svigermor, som sikkert IKKE har den rette uddannelse.
> Håber det hjælper lidt på min dårlige forklaring.

Uddannelse ? Hvor bliver man uddannet pølsemand ?

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 23-03-08 01:16

Frøken Jensen har bragt dette til verden:

> Uddannelse ? Hvor bliver man uddannet pølsemand ?

Der er noget med at det kræver et "kursus" dengang det blev indført var
der en hel del ballade med de sportshaller der solgte pølser.

Måske nogen kan levere de relevante links.

--
mvh.

Free Tibet!

Fra : Peter

Dato : 23-03-08 03:33

"Ludvig Nielsen." <lunielsen @ yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Der er noget med at det kræver et "kursus" dengang det blev indført var
> der en hel del ballade med de sportshaller der solgte pølser.
>
> Måske nogen kan levere de relevante links.

Hmm! Det er vist ikke noget der tages særligt seriøst, for i december måned,
er der flere supermarkeder der har pølsevogn, og pølsemanden er i disse
tilfælde de unge (16-17 ås alderen) der formodentlig arbejder i det
pågældende supermarked til daglig.
Jeg ville blive meget forbavsede, hvis nogen af dem har nogen form for
kursus.

Peter

Fra : Manhatten

Dato : 23-03-08 08:48

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> pågældende supermarked til daglig.
> Jeg ville blive meget forbavsede, hvis nogen af dem har nogen form for

Mon ikke det er den her der tænkes på: Uddannelse i fødevarehygiejne

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevaresikkerhed/Tilberedning_hygiejne/Uddannelse_og_raadgivning/forside.htm

eller helt konkret

Bekendtgørelse om uddannelse i fødevarehygiejne

Hvor det ser ud til at alle under 18 er undtaget. Så mon ikke det er derfor
det er de 16-17 årige der står der.

/Jacob

Fra : Leif Langgaard

Dato : 23-03-08 10:35

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm! Det er vist ikke noget der tages særligt seriøst,

Det kan du bande på, på min arbejdsplads skal alle ansatte der har deres
gang i køkkenet have "hygiejnekursus", hvis kontrollen finder en medarbejder
i køkkenet uden, koster det 5000,- kr. i bøde.
At der så sker så mange overtrædelser er jo fordi der mangler oplysning, og
fordi der ikke er ressourcer til en effektiv kontrol.
Det virker som overformynderi, men når jeg selv skal ud at spise, tænker jeg
på at det er godt at dem i køkkenet ved hvordan man håndtere fødevarerne
korrekt!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-03-08 15:50

Ralph> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
Ralph> news:47e5557b$0$89167$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]

Ralph> Netop problemet, jeg regner IKKE med at for 8000 kr at der
Ralph> er pølsemand inklusive, derfor svigermor, som sikkert IKKE
Ralph> har den rette uddannelse. Håber det hjælper lidt på min
Ralph> dårlige forklaring.

1000 kr per time (eller mere - det er ikke sikkert han er bestilt til
8 timer). Hvis pølsemanden ud af disse personligt tjener 250 kr/time,
så er det vel fint nok. Resten dækker udgifterne.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bjarne

Dato : 22-03-08 20:12

Ralph skrev:
> [...]
> ca. 8.000 kr. så kan det da næppe være med betalt pølsemand, ergo træder

Hvis du får en faktura med indregnet moms for pølser, vand og øl, må det
være landmandens opgave at afholde sin del af aftalen, herunder at
aflønne serveringspersonalet m.v.
Hvis han betjener sig af sort arbejde, gør han naturligvis noget ulovligt.

Bjarne

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-03-08 21:37

> [...]
> ca. 8.000 kr. så kan det da næppe være med betalt pølsemand, ergo træder

Ikke hvis der er offentlig adgang, så skal svigermor have et
"hygiejnekursus", for at hun må smide pølserne op på disken.

--
Langgaard
www.megapixels.dk