Erhversudlejet lokaler bruges ikke som aft~
Fra : jonesnet@gmail.com

Dato : 21-03-08 02:19

Hejsa

Nogle bekendte har udlejet ca. 75 kvm af en ejendom som de ejer.
Lejeren er en fyr, som fortalte at de skulle bruge lokalerne til
erhverv, hvor de ville sælge småting, have lager og producere lidt -
f.eks. sætte navne på sutter og lign. Dette er blevet fortalt
mundtligt.
Nu viser det sig så, at lejeren har tænkt sig at lave en tatoovør
forretning i lokalerne - om det er samtidig med alt det andet eller om
det er i stedet for ved jeg ikke.
I lejekontrakten står der at det lejede "må bruges til det aftalte" -
altså ikke noget specifikt omkring sutter og småting...

Udlejerne har ikke lyst til at have en tatoovør forretning i deres
ejendom.
Lejekontrakten er underskrevet af begge parter og lejemålet starter 1.
april.

Er der mulighed for at udlejer kan forbyde tatoovør delen, eller komme
ud af hele kontrakten, da de er bange for, at der nu ikke bliver andet
end problemer med lejeren i fremtiden?
Kontrakten er vist med 5 års løbetid fra udlejers side.

Resten af ejendommen er kontorlokale og en udlejet lejlighed.

Håber I kan hjælpe

/J

Fra : -= JF =-

Dato : 21-03-08 11:06

jonesnet@gmail.com skrev:

> I lejekontrakten står der at det lejede "må bruges til det aftalte" -
> altså ikke noget specifikt omkring sutter og småting...

Og når det aftalte er sket mundtligt bliver det nok svært for andre at
vide hvem der har ret, hvem der lyver og hvem der husker forkert!

> Udlejerne har ikke lyst til at have en tatoovør forretning i deres
> ejendom.

Det er da ellers en stille og rolig forretning at have i huset!
Ingen larmende maskiner, eller rygende ovne ell.l.

Hvis det er en frygt for hvilket klientel der kommer for at blive
tatoveret, så tror jeg såmænd ikke at din bekendte behøver at være
specielt nervøs!
Jeg kan godt se skrækscenariet med en endeløs række af overtatoverede
rockere på larmende Harleyer - men sandheden er nu nok at det bare er
"helt almindelige" mennesker.

--
Mvh. John

Fra : Holst

Dato : 21-03-08 11:20

-= JF =- wrote:

> Hvis det er en frygt for hvilket klientel der kommer for at blive
> tatoveret, så tror jeg såmænd ikke at din bekendte behøver at være
> specielt nervøs!

Helt enig. En af mine venner boede en overgang i en opgang, hvor der
holdt en tatovør til på 1. sal. Det gav absolut ingen problemer.

Fra : alexbo

Dato : 21-03-08 11:15

<jonesnet@gmail.com> skrev

> [...]
>mundtligt.

>I lejekontrakten står der at det lejede "må bruges til det aftalte" -

Det bliver svært,
en tatovør passer da fint til det aftalte, det hverken støjer, sviner eller
lugter, piercing og tatovering ved siden af gravering af diverse ting.
Det er da bedre end en håndfuld maskiner der står og producerer småting, så
hele huset ryster.

Hvis dine bekendte er meget sarte med hvad lokalerne skal bruges til, skulle
de have specificeret helt præcist hvad der er tilladt.

Hvis der ikke er noget i vejen for at lave en butik i lokalerne, bliver det
svært at forhindre.
Har der været forretning i forvejen, er det da netop derfor at lejeren er
interesseret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 21-03-08 12:03

jonesnet@gmail.com wrote:
> Hejsa
> Resten af ejendommen er kontorlokale og en udlejet lejlighed.
>
> Håber I kan hjælpe
>
> /J

Lov om leje af erhvervslokaler m.v. (erhvervslejelov)

§ 34. Lejeren må ikke uden udlejerens samtykke bruge det lejede til andet formål end aftalt.
Stk. 2. Lejeren må ikke uden udlejerens samtykke overlade brugen af det lejede eller nogen
del heraf til andre.

§ 39. Lejeren har ret til at foretage skiltning på mure, døre og vinduer, der hører til det
lejede, i det omfang det er sædvanligt efter lejerens forretnings og ejendommens art. Lejeren
har endvidere ret til at anbringe markiser, udhængsskabe, automater, varer og lignende i
sædvanligt omfang.

§ 62. En lejer, der driver en erhvervsvirksomhed, hvis stedlige forbliven i ejendommen er af
væsentlig betydning og værdi for virksomheden, kan kun opsiges efter § 61, stk. 2, nr. 1, 2 og
4, hvis opsigelsen er rimelig ud fra en vurdering af begge parters forhold.

Stk. 2. Ved afgørelsen efter stk. 1 skal der bl.a. tages hensyn til, hvor længe
virksomheden har været drevet i de lejede lokaler, lejerens forbedringer af disse og værdien af
kundekredsen.

§ 69. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde, jf. dog § 70:

2) Når det lejede benyttes til andet end aftalt og lejeren ikke trods udlejerens indsigelse er
ophørt hermed.

§ 70. Skønnes det forhold, der lægges lejeren til last, at være af uvæsentlig betydning, kan
udlejeren ikke hæve lejeaftalen.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke påberåbe sig de i § 69, stk. 1, nr. 1-6, nævnte forhold, hvis de
er rettet, inden udlejeren hæver lejeaftalen.

§ 76. Tvister, som udspringer af denne lov eller lejeaftalen, om lokaler, der er omfattet af
denne lov, indbringes i 1. instans for byretten. Retten benævnes boligretten.

Stk. 2. Om boligretten gælder reglerne i kapitel XVIII i lov om leje.

§ 77. Parterne kan aftale, at tvister som nævnt i § 76, stk. 1, helt eller delvis skal afgøres
ved voldgift.

Fra : jonesnet@gmail.com

Dato : 21-03-08 12:29

On Mar 21, 12:02 pm, "Jubii" <gruntsa...@jubii.dk> wrote:

> [...]
>     Stk. 2. Lejeren må ikke uden udlejerens samtykke overlade brugen af det lejede eller nogen

Mange tak for et brugbart svar!

Men hvad så med den mundtlige aftalte brug - den er der vel kun
påstand mod påstand i!? Er der noget erfaring fra sager, som giver en
indikation af, hvem der får ret?
Kan man evt. lave et tillæg, som beskriver den specifikke brug af det
lejede, eller er det så en ny kontrakt?

/J

Fra : Jubii

Dato : 21-03-08 20:38

jonesnet@gmail.com wrote:

> [...]
> indikation af, hvem der får ret?
> Kan man evt. lave et tillæg, som beskriver den specifikke brug af det

Som det er beskrevet en del gange i denne gruppe er mundtlige aftaler lige så gældende som
skriftlige.
Er der så en part der ikke kan huske hvad den mundtlig aftale gik ud på, må en anden afgøre
det.
Den anden i dette tilfælde er så boligretten i første instans.

Inden det går så vidt, er det så 100% sikkert det lejede vil blive brugt i strid med aftalen?
Lejeren kan ikke tales til rette?

Her flere §§ fra erhvervslejeloven.

§ 7. En lejeaftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller delvis, hvis det vil være
urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den gældende, jf. aftalelovens § 36.

§ 8. Reglerne i §§ 5 og 6 kan ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren. § 7 kan ikke
fraviges ved aftale.

Jeg er noget usikker på hvordan man tolker sidste punktum i §8.

Aftaleloven.

§ 1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren. Reglerne i §§ 2-9 kommer til
anvendelse, for så vidt ikke andet følger af tilbudet eller svaret eller af handelsbrug eller
anden sædvane.

§ 36. En aftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller delvis, hvis det vil være urimeligt
eller i strid med redelig handlemåde at gøre den gældende. Det samme gælder andre retshandler.
Stk. 2. Ved afgørelsen efter stk. 1 tages hensyn til forholdene ved aftalens indgåelse,
aftalens indhold og senere indtrufne omstændigheder.