"papirløst" ægteskab...
Fra : Jorgen [DK/2200]

Dato : 20-03-08 17:08

Hej,

vi er et samboende ugift par med en datter på 2 år og en ny på vej.

hvis man ikke er gift, hvordan sikrer man så hhv. at ens børn og samboende
partner arver en "korrekt", ikke mister retten til lejeboligen etc. ?

hvilke papirer skal tinglyses og hvor kan jeg finde noget mere læsestof om
det ?

mvh
Jørgen

Fra : Klaus H

Dato : 20-03-08 17:35

"Jorgen [DK/2200]" <nyhedsgruppe_vaek@gmail.com> skrev i en meddelelse news:47e28c1b$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> partner arver en "korrekt", ikke mister retten til lejeboligen etc. ?
>
> hvilke papirer skal tinglyses og hvor kan jeg finde noget mere læsestof om

Prøv en vielsesattest. Så kan du nøjes med det ene stykke papir.
Det tætteste du kommer på "papirløst".

Klaus H

Fra : Jorgen [DK/2200]

Dato : 20-03-08 18:41

>Prøv en vielsesattest. Så kan du nøjes med det ene >stykke papir.
>Det tætteste du kommer på "papirløst".

overskriften burde måske også have været "hvilke papirer skal ordnes for at
leve som gift par.."..

- jørgen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-03-08 18:47

Jorgen [DK/2200] wrote:

> overskriften burde måske også have været "hvilke papirer skal ordnes
> for at leve som gift par.."..

Det er ikke en joke: En vielsesattest. Det er langt den enkleste
løsning.

Om ikke andet, så gift jer af hensyn til jeres børn. Det gjorde vi.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Gamle

Dato : 20-03-08 19:36

Jorgen [DK/2200] wrote:
> overskriften burde måske også have været "hvilke papirer skal ordnes
> for at leve som gift par.."..

Hej Jørgen.

Hvis man som "papirløs" har boet sammen i min. 2 år, har den efterladte pr.
automatik ret til lejeboligen. Og går man "bare" fra hinanden kan den ene af
parterne blive boende. Det behøver ikke at være vedkommende der står for
lejekontrakten.
Kig ind på www.familieadvokaten.dk, der kan du finde svar på dine spørgsmål.

Mvh.
Torben

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-03-08 22:13

> [...]
> pr. automatik ret til lejeboligen. Og går man "bare" fra hinanden kan den
> ene af parterne blive boende. Det behøver ikke at være vedkommende der

Det gælder kun hvis man bor i lejebolig, og det løser ikke arveretten. Det
gør kun en vielsesattest.

Mvh Maria

Fra : Gamle

Dato : 21-03-08 13:30

Maria Frederiksen wrote:

> Det gælder kun hvis man bor i lejebolig, og det løser ikke
> arveretten. Det gør kun en vielsesattest.

Hmm.

Var det ikke lejebolig der blev spurgt om og det jeg svarede på?
Og det var papirløst der blev spurgt om. Tror da nok spørgeren er klar over
det med vielsesattest-

Mvh.
Torben

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-03-08 00:46

Gamle wrote:

> Og det var papirløst der blev spurgt om.

Og her blev der netop påpeget, at en vielsesattest er den mest papirløse
form for samliv. Uden den skal en svimlende bunke andre papirer bringes i
orden, hvis man har fælles ejendom og/eller fælles børn. Vielsesattesten
klarer det hele på et enkelt ark papir.

Erik Ginnerskov
http://vestfynswebdesign - http://html-faq.dk

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 20-03-08 20:35

"Jorgen [DK/2200]" <nyhedsgruppe_vaek@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> hvis man ikke er gift, hvordan sikrer man så hhv. at ens børn og samboende
> partner arver en "korrekt", ikke mister retten til lejeboligen etc. ?

Ved at gifte sig - vi troede også, at hvis man blot fik en advokat til at
lave testamente osv. så var det ligeså godt. Vi fik så fortalt, at selvom
det i princippet er næsten ligeså godt, så kan der komme problemer - hvis
f.eks. den en part dør, så kan dennes familie gøre livet surt for den
tilbageblivende part. De kan kræve testamente omstødt og så skal der køres
en retssag (som de med stor sandsynlighed taber, men hele boet står stille
imens), og det kan jo have lange udsigter. Så hvis nogle vil gøre livet surt
for efterladte, så kan det lade sig gøre.

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?

Fra : Bjarne

Dato : 20-03-08 20:39

Jorgen [DK/2200] skrev:
> [...]
> partner arver en "korrekt", ikke mister retten til lejeboligen etc. ?
>
> hvilke papirer skal tinglyses og hvor kan jeg finde noget mere læsestof om

Hvis man ikke er gift, er den nemmeste løsning på alle spørgsmålene nok
at gå hen på rådhuset og blive gift.
Hvis dette ikke er en mulighed, man ønsker, så overvej et
børnetestamente. Det kan det lokale dommerkontor hjælpe med.

vh
Bjarne

Fra : Jesper Brock

Dato : 22-03-08 18:58

Bjarne skrev:

> Hvis man ikke er gift, er den nemmeste løsning på alle spørgsmålene nok
> at gå hen på rådhuset og blive gift.
> Hvis dette ikke er en mulighed, man ønsker, så overvej et
> børnetestamente.

Hvilken nytte gør et børnetestamente i forhold til efterælevende sambos
arveret og ret til at beholde lejeboligen (som er det, der er spurgt om)?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Bjarne

Dato : 22-03-08 20:14

Jesper Brock skrev:

> Hvilken nytte gør et børnetestamente i forhold til efterælevende sambos
> arveret og ret til at beholde lejeboligen (som er det, der er spurgt om)?

Prøv at slå 'etc.' op et sted.

Bjarne

Fra : Jesper Brock

Dato : 23-03-08 14:50

Bjarne skrev:
> Prøv at slå 'etc.' op et sted.

Nu byder du jo selv op til dans - og jeg ved skam godt hvad etc betyder,
men du har åbenbart ikke gidet sætte dig ind i, hvad spørger gerne vil
have svar på.

Hvor børnene ender, har i praksis intet at gøre med problemstilling
gift/ugift samlevende. Det er et spørgsmål om forældremyndighed, som
reguleres efter et helt andet lovsæt.

Prøv at slå forældremyndighedsloven op et sted.

Fra : Bjarne

Dato : 26-03-08 19:49

Jesper Brock skrev:

> Nu byder du jo selv op til dans - og jeg ved skam godt hvad etc betyder,
> men du har åbenbart ikke gidet sætte dig ind i, hvad spørger gerne vil
> have svar på.

Du behøver ikke at blive uhøflig eller spydig.

Udtrykket etc. gør spørgsmålet bredere.
Du fortolker spørgsmålet som om der ikke stod etc.
Det er det, jeg gør opmærksom på.

Hvis du mener, at jeg fremfører noget irrelevant, så prøv, om du kan
sige det på en civiliseret måde.

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 21-03-08 11:41

"Jorgen [DK/2200]" skrev

> [...]
> partner arver en "korrekt", ikke mister retten til lejeboligen etc. ?
> hvilke papirer skal tinglyses og hvor kan jeg finde noget mere læsestof om

Hvis børnene er fællesbørn og I ikke har børn med andre, er det forholdsvis
enkelt,
Den nye arvelov fra 1/1 2008 giver mulighed for et udvidet
samlevertestamente, et testamente der stort set betyder at I arver hinanden
som ægtefolk.
Søg på "udvidet samlevertestamente" så får du flere forslag end jeg kan
linke til.

Hvad børnene angår så er der ikke større problemer hvis I begge har
forældremyndigheden,
man kan da skrive et børnetestamente om hvem man synes skal have børnene
hvis begge dør, men man er ikke anderledes stillet end ægtefolk der dør, og
det betyder ikke ret meget, man kan ikke bestemme over børnene når man først
er død.
Det er også stor forskel på at to søstre med hver deres baby bliver enige om
at opfostre hinandens børn hvis det værste skulle ske, og så 14 år efter får
den ene søster stukket 3 store unger i næsen med et børnetestamente.

Livsforsikringer og ulykkesforsikringer skal man lige kigge på, at
"begunstigede" er den man ønsker.
Men igen hvis ikke man har gamle forhold og "gamle" børn i bagagen er
problemet ikke så stort, men man kan jo for længe siden havde sat en
"gammel" kæreste ind i livsforsikringen, og så får vedkommende
forsikringssummen.

Der findes et hav af skriverier om samboende på nettet og biblioteket, det
er bare at gå i gang.

mvh
Alex Christensen