Lejer i privat udlejningsejendom
Fra : Ukendt

Dato : 20-03-08 14:32

Hej
Hvordan står man som lejer i en privat ejendom,er det suverent udlejer
som skriver husordenen?
/gubbi

Fra : Jubii

Dato : 20-03-08 14:42

gubbi wrote:
> Hej
> Hvordan står man som lejer i en privat ejendom,er det suverent udlejer
> som skriver husordenen?
> /gubbi

Ja.

Medmindre.
Hvis i laver en beboerepræsentation.
§ 67. Er der valgt beboerrepræsentanter, kan et beboermøde vedtage en husorden. Den skal være
gældende, medmindre udlejeren har vægtige grunde til at modsætte sig dette.

Stk. 2. I ejendomme, der er opdelt i ejerlejligheder, og i ejendomme, der ejes af
andelsboligforeninger, skal samtlige beboere indkaldes til det beboermøde, der træffer
afgørelse om husordenen. For hver beboelseslejlighed kan afgives en stemme.

§ 68. Reglerne i dette kapitel kan ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren.

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-08 19:51

> [...]
>
>§ 68. Reglerne i dette kapitel kan ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren.

Er der et mindste antal lejemål før dette gælder?
/gubbi

Fra : Jubii

Dato : 20-03-08 23:03

gubbi wrote:

> Er der et mindste antal lejemål før dette gælder?
> /gubbi

Det står der ikke, men jeg tolker bestemmelsen om at danne en beboerrepræsentation som værende
for en ejendoms beboere. Jeg tolker det endvidere sådan at udlejer ikke må bo i ejendommen. Det
kan være forkert tolket. Nogle huslejenævnsafgørelser kunne sige det. (jeg har ikke adgang til
den slags afgørelser).
Der står heller ikke noget i lejeloven om hvor mange beboere i en ejendom der skal være før en
husorden er gældende. Der er mange måder at bo til leje på i privat udlejning.

Fra : Lasse

Dato : 21-03-08 21:11

<gubbi> skrev i en meddelelse

> Er der et mindste antal lejemål før dette gælder?
> /gubbi

Jo, det fremgår af lejelovens § 64, stk. 1 at der skal vær mindst 6
beboelseslejemål i ejendommen før lejerne har ret til at vælge
beboerrepræsentanter. Er der mindre end 6 lejemål, men flere end 2 er der
mulighed for talsmandsordning istedet, jf. § 64, stk. 3, dog med samme
beføjelser som beboerrepræsentationen i andre ejendomme.

/Lasse