Postkasse/navneskilt
Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 11:56

Min udlejer (boligforening) har lige sat postkasser op (en ved hvert
rækkehus). Der er ingen slids e.lign. i kassen til navneskilt og udlejer
siger at vi selv skal sætte skilt på, men også at vi selv skal stå for
udgifterne til det. Jeg mener dog at det er udlejer der skal stå for alle
udgifter ifm. den krævede opsætning af postkasser.

Hvad mener I om det?

Fra : Martin

Dato : 19-03-08 11:58

> Hvad mener I om det?

Du kan da bare lige tage en tush og skrive det direkte på...

Eller helt undlade navn.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 19-03-08 12:42

> Du kan da bare lige tage en tush og skrive det direkte på...

Det kunne være ok

> Eller helt undlade navn.

Det må man ikke....

mic.

Fra : Jubii

Dato : 19-03-08 14:11

- wrote:
> [...]
> udgifterne til det. Jeg mener dog at det er udlejer der skal stå for alle
> udgifter ifm. den krævede opsætning af postkasser.

Når der er en "strid" mellem lejer og udlejer om deres rettigheder og pligter må man søge en
løsning på problemet ved f.eks. at tolke de regler der gælder. I dette tilfælde vil jeg mene
det er almene lejelov (boligforening) der skal kikkes på. Jeg har kikket og der findes ikke
nogen regel i loven der siger noget om postkasser.

Så er der vejledningen "Opsætning af brevkasser og brevkasseanlæg":
Nav neski lt

Brevkassen eller brevindkastet skal være forsynet

med navneskilt, som er placeret i nærheden af

brevindkastet. Hvis angivelserne på navneskiltet kan

udviskes af regn eller fugt, skal det være beskyttet af

et glasklart materiale. Navneskiltet skal være forsvarligt

fastgjort.

I stedet for navneskilt kan oplysningerne klæbes på

brevkassen ved hjælp af selvklæbende bogstaver af

en vejrbestandig type. Navneskiltet skal indeholde

oplysning om postmodtagerens efternavn, samt evt.

stilling, fornavn eller forbogstaver. Ægtefælle og

eventuelle børn eller logerende bør medtages.

Om rækkehuse

Enkeltbrevkasser skal opstilles ved villaer og rækkehuse

m.v., der er opført i henhold til byggetilladelse

udstedt efter den 1. januar 1973. Brevkassen skal

forsynes med navneskilt.

Så er der selve bekendtgørelsen.:

“Bekendtgørelse om postvirksomhed og

postbefordring”nr. 1313 af 14/12-2004.

§ 10. Brevkasser skal opstilles ved indgangen til den

enkelte parcel ved bygninger, villaer og rækkehuse

med én eller flere husstande eller erhverv m.v., når

bygningen er opført ifølge byggetilladelse udstedt

efter den 1. januar 1973.

Stk.2. Det påhviler ejeren af ejendommen at opstille

brevkasser.

Så ifølge ovenstående vil jeg tolke til din fordel at udlejer skal stå for opsætning og
navneskilt da ovenstående gør det til en pligt for udlejer at der opstilles postkasser og de
forsynes med navneskilt.

Håber i kan læse det, for IE vil ikke ændre skrifttype.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-03-08 15:57

<-> skrev i en meddelelse
> [...]
> udgifterne til det. Jeg mener dog at det er udlejer der skal stå for alle
> udgifter ifm. den krævede opsætning af postkasser.

Da jeg for et par år siden fik skiftet hoveddøren, var der ikke noget
navneskilt i et par uger.
Posten smed i den forbindelse en folder ind af brevsprækken, som bla.
indeholdt et tilbud om at jeg kunne få et selvklæbende navneskilt ganske
gratis hos Postdanmark.
Måske en ide, hvis økonomien ikke rækker til et navneskilt eller et hvid
label med tuschskrift.

> Hvad mener I om det?

At det er utroligt hvor små ting lejer/udlejer kan blive uenige om.
Du og din udlejer skal nok få det "hyggeligt" sammen, hvis en lille så ting
kan give dig anledning til at overveje hvem der skal afholde udgiften

Fra : Jubii

Dato : 19-03-08 16:23

Allan Soerensen wrote:

> At det er utroligt hvor små ting lejer/udlejer kan blive uenige om.
> Du og din udlejer skal nok få det "hyggeligt" sammen, hvis en lille så ting
> kan give dig anledning til at overveje hvem der skal afholde udgiften

Små ting kan blive store, ræk fanden en lillefinger og han tager hele hånden. Skal man ikke stå
på sine rettigheder, selv petitesser, hvad bliver så det næste lejerne skal gøre selv? Det er
utroligt du kan gøre nar af en lejer der vil have sine rettighed fastslået. Dette er
juragruppen, ikke din personlige snik-snak gruppe.

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 19-03-08 16:41

Jubii skrev noget i stil med:

> [...]
> gøre nar af en lejer der vil have sine rettighed fastslået. Dette er
> juragruppen, ikke din personlige snik-snak gruppe.

*gaaaab*

Spørgeren spurgte "Hvad mener I om det?" og han fik et svar. Det er ikke et
spørgsmål om at stå på sine rettigheder, men om at vælge sine juridiske
kampe. Jeg har selv været ved en advokat, der frarådede at jeg kørte en
bestemt sag, da omkostningerne (såvel personlige som økonomiske) var for
store i forhold til et evt. udbytte. Det var god juridisk assistance. Sådan
kan du også betragte Allans svar.

Bare fordi man ikke kæmper denne kamp betyder det jo ikke at man ikke kan
kæmpe en anden og større kamp.

--
/Kasper Katzmann

Det er kun i Jeopardy at svaret kommer før spørgsmålet.

Fra : Jubii

Dato : 19-03-08 17:02

Kasper Katzmann wrote:

> *gaaaab*

Jeg forstår jura keder dig, jamen så find en gruppe hvor du kan få din morskabstrang
tilfredsstillet.

> [...]
> store i forhold til et evt. udbytte. Det var god juridisk assistance. Sådan

Naturligvis drejer juragruppen sig om rettigheder i juridiske sammenhæng, til alt andet kan man
finde en anden gruppe.
Og min mening om allans svar fraviger jeg ikke. Juridisk assistance var det bestemt ikke.
Læste du det? 1. Et råd om at få en label. 2. Gøre nar af spørgeren for at spørge om
petitesser.

> Bare fordi man ikke kæmper denne kamp betyder det jo ikke at man ikke kan
> kæmpe en anden og større kamp.

Min erfaring med udlejere er at man ikke skal række udlejer så meget som det yderste af neglen
af en lillefinger.

Fra : K_N

Dato : 19-03-08 19:18

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> wrote in message
> Min erfaring med udlejere er at man ikke skal række udlejer så meget som
> det yderste af neglen af en lillefinger.

Du må have et hårdt liv, hvis det er nødvendigt for dig at gå op i
omkostningerne forbundet med anvendelsen af en spritpen. Kan sikkert
omregnes til mindre end 1 kr.

Jubii-idiot.

Knud

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-03-08 18:27

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver så det næste lejerne skal gøre selv? Det er utroligt du kan gøre
> nar af en lejer der vil have sine rettighed fastslået.

Nu blev der spurgt "Hvad mener I om det?" og det svarede jeg på.

Man skal vælge sine kampe med omhu, da det langt fra altid er klogt at "stå
på sine rettigheder", specielt når der er tale om petitesser. Dette er helt
klart en af de kampe man bør lade ligge, da ulempen ved de problemer man
risikerer at skabe for sig selv langt overstiger de småpenge der er tale om.
Enhver ædruelig advokat vælger også de sager, det kan betale sig at fører
med omhu, og fraråder sine klienter at fører de andre.

Fra : Jubii

Dato : 19-03-08 19:12

Allan Soerensen wrote:

> Nu blev der spurgt "Hvad mener I om det?" og det svarede jeg på.

Men i en juragruppe må svaret "svare til" hvor spørgsmålet er stillet. Hvis spørgsmålet var
stillet i dk.bolig, ville dit svar sikkert være passende til spørgsmålet.

> [...]
> Enhver ædruelig advokat vælger også de sager, det kan betale sig at fører
> med omhu, og fraråder sine klienter at fører de andre.

Der er alene tale om at meddele udlejer at han skal forsyne brevpostkasserne med navneskilt og
fortælle vedkommende hvorfra man har det fra. Ja, altså ikke fra gruppen her, men fra de
tekster der henvises til hvor udlejer selv kan læse teksten. Det sker i en normal samtale.
Brug hellere tiden med at hjælpe spørgeren ved f.eks. at være enten enig eller uenig i min
tolkning, for berigelse af juradebatten i gruppen i stedet for snik-snak om småpenge og
petitesser.

Faktisk minder flere svar her, om tråden om nabostøj (boliggruppen), hvor en klage over
nabostøj og hvad der kan gøres, af flere blev besvaret med "find dig i det eller flyt".

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-03-08 21:02

> [...]
> det fra. Ja, altså ikke fra gruppen her, men fra de tekster der henvises
> til hvor udlejer selv kan læse teksten. Det sker i en normal samtale.

Han får en regning for det. Om han så vil betale, kan jo afhænge af en sag i
huslejenævnet, men jeg vil mene han taber den. Det er i hvert fald helt
normalt at man skal betale for navneskilte på døren og på postkassen i
almene boligselskaber.

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 20-03-08 01:46

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> huslejenævnet, men jeg vil mene han taber den. Det er i hvert fald helt
> normalt at man skal betale for navneskilte på døren og på postkassen i

Man kan evt. tolke almen lejelovs § 9 og 10 (kapitel om bla.a. lejeregulering) sådan, at
udlejer hæver lejen for udgiften, men så vil jeg mene det skal ske for både postkasse og
navneskilt. Og med 3 måneders varsel, kan lejerne på tidspunktet for kravets udsendelse, klage
til beboerklagenævn, evt. via deres afdelingsbestyrelse.
Udgiften kan ikke tages i den nugældende leje (§5) da udgiften jo nok ikke var kendt ved
indflytningen.
Og skal det i en boligafdeling være normalt at betale for navneskilte på f.eks. døranlæg,
brevkasser, og døre, skal det fremgå af lejekontrakten. (§5, stk. 3)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-03-08 22:16

> [...]
> Og skal det i en boligafdeling være normalt at betale for navneskilte på
> f.eks. døranlæg, brevkasser, og døre, skal det fremgå af lejekontrakten.

Det gør det normalt også - det er jo ikke en privat, uerfaren (eller grådig)
udlejer, men et boligselskab med professionelle folk bag.

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 20-03-08 22:53

Maria Frederiksen wrote:

> Det gør det normalt også - det er jo ikke en privat, uerfaren (eller grådig)
> udlejer, men et boligselskab med professionelle folk bag.
>

> Mvh Maria

Så mangler vi jo en del oplysninger som spørgeren må levere. F.eks. må de have fået et brev et
stykke tid før, omkring opsætningen af brevboksene med information om betingelserne m.m.
Det vil et professionelt team i et boligselskab gøre.

Fra : Kim2000

Dato : 19-03-08 18:23

<-> skrev i en meddelelse
> [...]
> udgifterne til det. Jeg mener dog at det er udlejer der skal stå for alle
> udgifter ifm. den krævede opsætning af postkasser.

Gå ned på posthuset og bestil et navneskilt, det er gratis.

mvh
Kim