Jeg er administrator og alligevel ikke. OS~
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 16-03-08 17:49

Hej

Jeg er stødt på noget underligt.

Normalt kræves der af og til en administratorgodkendelse til diverse
installationer m.m., og det har aldrig givet mig problemer, men i
programmet Olympus Master er der et problem.

Jeg ønsker at opgradere såvel program som mit kamera E500.

Olympus Master svare at "To use this function, administrator privileges
are required. Log on as an administrator".
Det er programmet Olympus Master der siger dette, ikke MacOS.

Men jeg ER administrator, og i konti er der kun mig og en gæsterkonti.
Jeg ville prøve at logge på som root, men den mulighed kan jeg ikke
finde.

Hvis det var OS der spurgte, ville jeg jo bare blive afgrævet en
adgangskode, men Olympus Master får ikke OS til dette.

På forhånd tak for hjælp.
Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-03-08 17:55

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>
> Hvis det var OS der spurgte, ville jeg jo bare blive afgrævet en
> adgangskode, men Olympus Master får ikke OS til dette.

det er sandysnligvis Olympus der har været noget knallerter da de har
laver installeren. Prøv at oprette en ny frisk admin bruger og prøv igen
mens du er logget ind som denne. Alternativ kan du aktivere root:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20071025100950309>

Men pas på med det .....

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 16-03-08 18:10

> det er sandysnligvis Olympus der har været noget knallerter da de har
> laver installeren. Prøv at oprette en ny frisk admin bruger og prøv igen
> mens du er logget ind som denne. Alternativ kan du aktivere root:

Ny adm. gav intet resultat.

> <http://www.macosxhints.com/article.php?story=20071025100950309>
>
> Men pas på med det .....

Det ved jeg, og det tør jeg ikke.

Michael C.

Fra : Lyrik

Dato : 16-03-08 22:16

Den 16.03.2008 kl. 18:10 skrev Michael Corfitsen

> Ny adm. gav intet resultat.

> Det ved jeg, og det tør jeg ikke.
Hvad er du bange for? Er du bange for at have hånd og halsret over din
egen maskine? Er du mere tryg når du får noget forbudt? Så rolig--sådan
har de fleste danskere det. Ja mig undtaget altså, jeg vil helst selv
bestemme over min egen Mac.
Og jeg tør godt!

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-03-08 22:24

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> egen maskine? Er du mere tryg når du får noget forbudt? Så rolig--sådan
> har de fleste danskere det. Ja mig undtaget altså, jeg vil helst selv

Sikke noget vrøvl ... en alm. administrator konto har mere end nok
"magt" over maskinen. Der er absolut ingen grund til at køre som mere
end det.

/thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-03-08 22:30

On 2008-03-16 22:24:15 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Der er absolut ingen grund til at køre som mere
> end det.

Det skulle da lige være at man ville have sit software til at virke,
hvilket var pointen

Jeg aner ikke hvad det kan have af konsekvenser at køre som root, og
derfor ville jeg heller ikke overveje det. Men der KAN jo være en grund
til at gøre det.

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-08 08:00

> Sikke noget vrøvl ... en alm. administrator konto har mere end nok
> "magt" over maskinen. Der er absolut ingen grund til at køre som mere
> end det.

Jeg har nu haft ganske god brug af lejlighedsvist at køre som rod ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-08 08:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg har nu haft ganske god brug af lejlighedsvist at køre som rod ...

"lejlighedsvis" er det rigtge ord .. og som regel kun hvis udvikleren af
et stykke software har været en skovl ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-08 08:39

> "lejlighedsvis" er det rigtge ord .. og som regel kun hvis udvikleren af
> et stykke software har været en skovl ...

Eller hvis man efter reinstallation skal importere sine gamle
dokumenter, og disse pludselig ikke kan læses.

Så er det ind i Terminal og med sudo eller 'su root':

chown -R per Documents

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-08 08:40

> Eller hvis man efter reinstallation skal importere sine gamle
> dokumenter, og disse pludselig ikke kan læses.
>
> Så er det ind i Terminal og med sudo eller 'su root':
>
> chown -R per Documents

jojo ... men det er jo slet ikke det samme som at enable root og logge
ind som denne ....

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-08 09:06

> jojo ... men det er jo slet ikke det samme som at enable root og logge
> ind som denne ....

Man kan altså ikke i Terminal lave en 'su root' ude at 'aktivere' rod.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-08 09:35

> Man kan altså ikke i Terminal lave en 'su root' ude at 'aktivere' rod.

nej, men det er heller ikke nødvendigt ... du kan ordne det meste med
sudo

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-08 10:24

> nej, men det er heller ikke nødvendigt ... du kan ordne det meste med
> sudo

Ja - »det meste«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-08 11:42

> Ja - »det meste«.

hvad kan du ikke gøre med sudo -s ?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-08 11:41

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Man kan altså ikke i Terminal lave en 'su root' ude at 'aktivere' rod.

du kan bruge sudo -s uden at aktiverer root login.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-08 23:19

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> du kan bruge sudo -s uden at aktiverer root login.

Sudo er lige takken fiksere end su, fordi ved su skal alle kende eet
password (root's), ved sudo skal man bare kende sit eget. Herudover kan
sudo holde styr på hvem der må få lov til at skifte til root på en lidt
fiksere måde end wheel gruppen.

Det er altsammen noget teknisk fikumdik. Enten bruger systemet sudo
eller også bruger det su. Ubuntu - som dette er skrevet under - bruger
sudo som OS X og det fungerer fint til min smag.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-08 10:34

> Sudo er lige takken fiksere end su, fordi ved su skal alle kende eet
> password (root's), ved sudo skal man bare kende sit eget.

Og på en MacSOUP med kun én bruger betyder det så ikke alverden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 17-03-08 10:18

> "lejlighedsvis" er det rigtge ord .. og som regel kun hvis udvikleren af
> et stykke software har været en skovl ...

I starten på OS X 10.2, var jeg tit root. En ven forklarede hvordan og
hvorfor.

Jeg tror ikke jeg har været root de sidste 2 år. Jeg kan ikke huske hvorfor
jeg (troede) havde brug for det engang.

Jeg savner det ikke

Mikael

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 17-03-08 11:21

> [...]
> egen maskine? Er du mere tryg når du får noget forbudt? Så rolig--sådan
> har de fleste danskere det. Ja mig undtaget altså, jeg vil helst selv

OK, så bange er jeg heller ikke. Jeg har været root før, men som jeg
skrev

"Men jeg ER administrator, og i konti er der kun mig og en gæsterkonti.
Jeg ville prøve at logge på som root, men den mulighed kan jeg ikke
finde."

og den henvisning du venligst gav mig hjælper heller ikke, Jeg har ikke
det der henvises til:

Open Directory Utility located in Application » Utilities. You may have
to unlock Directory Utility to make changes. Once it's unlocked, go to
Edit » Enable Root User, and then type in a password for your root user.

P.S. Jeg er ikke nogen ørn i OSX, men føler mig nogenlunde sikker når
jeg forstår hvad jeg gør.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-08 11:24

> [...]
> Edit » Enable Root User, and then type in a password for your root user.
>
> P.S. Jeg er ikke nogen ørn i OSX, men føler mig nogenlunde sikker når

ok, så kører du 10.4 og ikke 10.5 .. sorry .. du kan slå root til i
Netinfo værktøjet, også placeret under Utilities (eller
Hjælpeprogrammer)

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 17-03-08 11:28

> ok, så kører du 10.4 og ikke 10.5 .. sorry .. du kan slå root til i
> Netinfo værktøjet, også placeret under Utilities (eller
> Hjælpeprogrammer)

Jeg kører 10.5.2.
I hjælpeprogrammer har jeg en "netværktøj" og der kan jeg ikke finde
noget om at slå root til, eller også skal det skæres tydeligere for mig.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-08 11:31

> Jeg kører 10.5.2.
> I hjælpeprogrammer har jeg en "netværktøj" og der kan jeg ikke finde
> noget om at slå root til, eller også skal det skæres tydeligere for mig.

Den hedder "Biblioteks Adgang" ..eller "Biblioteks værktøj" ... sidder
ikke lige med et dansk system ..

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 17-03-08 11:36

> Den hedder "Biblioteks Adgang" ..eller "Biblioteks værktøj" ... sidder
> ikke lige med et dansk system ..

Fundet, men hjælper ikke. Jeg kan ikke finde noget om root i dette
værktøj.

Michael C.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-08 12:29

> Fundet, men hjælper ikke. Jeg kan ikke finde noget om root i dette
> værktøj.

Vælg Rediger->Slå root-bruger til.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 17-03-08 14:35

> Vælg Rediger->Slå root-bruger til.

Det lykkedes - men Oplympus skriver det samme!.
Jeg er ikke afhængig af programmet - bruger andet til redigering m.m. -
men jeg kan se, at der er en opdatering af kamera, og den ville jeg jo
gerne have.
Jeg vil også skrive til Olympus ligesom Henrik, og så må vi se hvad der
sker.

Michael C.

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 22:49

On 2008-03-17 14:34:40 +0100, michael-corfitsen@stofanet.invalid
(Michael Corfitsen) said:

> [...]
> gerne have.
> Jeg vil også skrive til Olympus ligesom Henrik, og så må vi se hvad der

At aktivere root brugeren ændrer ikke noget som helst ved den bruger du
normalt bruger. Jeg går ud fra, at du har admin rettighed på den bruger
du forsøger at installere med.

Det kan først gøre en forskel, hvis du logger ind som root user, og
installerer programmet der

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 18-03-08 08:52

> At aktivere root brugeren ændrer ikke noget som helst ved den bruger du
> normalt bruger. Jeg går ud fra, at du har admin rettighed på den bruger
> du forsøger at installere med.

Som jeg skrev tidligere, så er der kun mig som bruger og jeg er
rigistreret som adm. Jeg er aldrig, altså indtil nu, blevet stoppet i
noget som helst med brug af maskinen/systemet, kun af og til skulle jeg
give min kode og det er OK.

> Det kan først gøre en forskel, hvis du logger ind som root user, og
> installerer programmet der

Olympus Master er installeret af mig, adm., og det gav ikke noget
problem, det er ved opgradering at problemet opstår.
Jeg kan ikke se meningen med at have et almindeligt brugerprogram der
kun kan arbejdes med under root.
Nu må vi se hvad Olympus svarer!.

Michael C.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 19-03-08 13:35

> Nu må vi se hvad Olympus svarer!.

Der skulle en helt ny version af Olympus Master (nu Master 2) til.
Den gamle var ikke til 10.5.2.
Master 2 fik jeg via deres hjemmeside, er gratis og virker upåklageligt.

Det var oplysninger jeg ikke umiddelbart kunne finde på hjemmesiden, og
der var også lidt problemner med at klare det til en Mac, men en venlig
norsk jente-stemme på Olympus´ hotline talte mig igennem.

For øvrigt et gratisopkald fra fastnet.

Michael C.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 20-03-08 23:32

On 2008-03-19 13:34:34 +0100, michael-corfitsen@stofanet.invalid
(Michael Corfitsen) said:

> [...]
> der var også lidt problemner med at klare det til en Mac, men en venlig
> norsk jente-stemme på Olympus´ hotline talte mig igennem.

Hej Michael har du linket til der hvor man henter det nye program?

Hilsen Henrik

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 21-03-08 08:56

> Hej Michael har du linket til der hvor man henter det nye program?
>
> Hilsen Henrik

http://www2.olympus.dk/consumer/205_olympus_master_2.htm

Her klikker du på -Download gratis fuld version (PC: 55 MB, Mac: 58 MB)-
og du skal lade dig registrere hvis du ikke er det endnu.
Herefter kommer du til -Software Download- vælg -Olympus Master- vælg
-version 2.0.5- (bliver til mac) og kør.

Håber det virker.

Michael C.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 23-03-08 11:07

On 2008-03-21 08:55:49 +0100, michael-corfitsen@stofanet.invalid
(Michael Corfitsen) said:

> [...]
> Herefter kommer du til -Software Download- vælg -Olympus Master- vælg
> -version 2.0.5- (bliver til mac) og kør.

Hej Michael tusind tak for hjælpen så kan jeg opdatere mit kamera God påske

Hilsen Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-08 12:59

On 2008-03-18 08:52:13 +0100, michael-corfitsen@stofanet.invalid
(Michael Corfitsen) said:

> [...]
> rigistreret som adm. Jeg er aldrig, altså indtil nu, blevet stoppet i
> noget som helst med brug af maskinen/systemet, kun af og til skulle jeg

I Unix verdenen er det ikke kun dig der bruger maskinen. Den bruger du
bruger er en bruger der er i gruppen af administratorer men det er ikke
den helt store gud. Det er root der er det, men man kan dog få lov til
det meste via sudo (når man kører i terminalen).

Det er fint, at du fik løst problemet.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 16-03-08 18:41

On 2008-03-16 17:48:55 +0100, michael-corfitsen@stofanet.invalid
(Michael Corfitsen) said:

> [...]
>
> Hvis det var OS der spurgte, ville jeg jo bare blive afgrævet en
> adgangskode, men Olympus Master får ikke OS til dette.

"Sjovt" her netop oplevet præcis de samme. Det er et problem der
knytter sig til OSX fandt en gammel Windåse pc, her var der intet
problem. Men "rart" at se at det ikke kun er mig der ikke kan få det
til at virke. Har meldt fejlen til Olympus, hvis du gør det samme, så
kan det være de tager det alvorligt.

Hilsen Henrik

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-03-08 13:21

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> hvad kan du ikke gøre med sudo -s ?

Nogle ting kræver lidt mere. Her er sudo -i som regel rigelig.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-08 16:17

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Nogle ting kræver lidt mere. Her er sudo -i som regel rigelig.

Ja, jeg har dog aldrig oplevet at -s ikke var tilstrækkeligt på Mac OS
X.