Hvad i alverden bilder den sig ind?
Fra : Lyrik

Dato : 15-03-08 17:08

Nu har jeg formatteret min disk med NTFS. Så åbnede jeg diskværktøj i
"leopard" og fik pludselig optionen "FAT32". Nå det kunne da være meget
smar at formattere hele disken i Fat32, når den nu tilbyder det. Jeg
slettede den i FAT32 indstillingen. Men den viser sig ikke på skærmen.
Efter luk og genstatrt sagde den at den ikke kunne initiere disken, ,
ville jeg det? Ja det ville jeg. Intet skete! I Diskværktøj ser det nu
således ud. Sig mig hvad har den leopard gang i? Skal sige at den i
Windows blev formatteret som "Primary" NTFS.

Se her:
http://www.luen.dk/umulius.tiff
--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-03-08 18:33

Lyrik wrote:
> [...]
> således ud. Sig mig hvad har den leopard gang i? Skal sige at den i
> Windows blev formatteret som "Primary" NTFS.

Hm, - ser temmelig mystiløjerlig ud... - Er det meningen, du vil have OS
X på en NTFS partition/disk? - eller er det 'bare' til dual-boot med
windows?

Jeg vil foreslå dig flg. - Lad os fx. sige, disken er på 250gb
- Formater/slet hele disken i HFS+(journalized)
- Vælg 'P?artitioner'
- Vælg 2 partitioner - 1 på 32gb og 1 på resten
- Læg den store partition først i tabellen til OS X og lad 32gb
partitionen være nederst i tabellen
- Klik på den lille partition og vælg MS-DOS(FAT32) og klik på 'Partitioner'
- Den store disk vil så komme til at hedde 'Uden Navn 1' og den lille
'UDEN NAVN 2'. NÃ¥r du ser navnet med udelukkende store bogstaver, er du
helt sikker på, den er FAT32 formatteret.

Herefter installerer du Leopard på den store partition (stadig i
'HFS+(journalized') som normalt.

Vil du så installere windows, starter du BootCamp Assistant og følger
vejledningen. Vælg _IKKE_ 'Primary NTFS' men alm. NTFS, hvis ikke du kan
få lov til at installere uden først at formattere partitionen igen. Brug
Windows' eget formatteringsværktøj. - Kan du få lov til at installere,
så installer windows som normalt.

Vi prøvede først med FAT32, men kunne ikke få lov til at installere
XPPro. Win-installeren foreslog så 'Primary NTFS', men det ville den
slet ikke. - først, da vi valgte alm. NTFS, kunne installeringen
gennemføres.

Hvis det bliver NTFS, skal du bruge NTFS-3g + MacFUSE for at kunne
læse/skrive til/fra disken http://ntfs-3g.org/ - det virker faktisk ret
godt, og der er ny opdateret version af både NTFS-3g og MacFUSE til brug
med Leopard.

- At jeg så har været nødt til at omformattere min windows disk er så en
helt anden snak. - Parallels Desktop smadrede NTFS filstrukturen, så
disken ikke kunne læses og heller ikke mountes. - Så jeg/vi må på'n
igen...

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 16-03-08 01:05

Den 15.03.2008 kl. 18:32 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk>:

> [...]
> helt anden snak. - Parallels Desktop smadrede NTFS filstrukturen, så
> disken ikke kunne læses og heller ikke mountes. - Så jeg/vi må på'n

Tak for dit indspark. Nu fumlede jeg mig frem til at dele disken i to dele
hvoraf den ene del er en samlet FAT32 partition på 232 Gigabyte. Den anden
har jeg kaldt "tidsmaskine" og den er Mac journalised. Tidsmaskine vil
ikke køre på en FAT32, så skal den omformateres siger den.
Det er ikke til at boote fra, det er kun en ekstern Firewiredisk på 500
Gig. Men jeg vil gerne have noget FAT32 på den så den kan læses i Windows.
Da XP kun har 32 Gig, så kan man lægge filer på den eksterne. Den kan også
tages med i byen.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 16-03-08 02:39

Lyrik wrote:
> [...]
> Den anden har jeg kaldt "tidsmaskine" og den er Mac journalised.
> Tidsmaskine vil ikke køre på en FAT32, så skal den omformateres siger den.

Ja, OK, det er nok ikke en dårlig idé så...

> [...]
> Gig. Men jeg vil gerne have noget FAT32 på den så den kan læses i
> Windows. Da XP kun har 32 Gig, så kan man lægge filer på den eksterne.

Hvis det kun er én bestemt Windows PC, så kunne fx. en 'macDrive' jo
løse det problem. Med MacDrive installeret vil en windows baseret
maskine få fuld adgang til at læse/skrive til/fra en hvilken som helst
HFS og HFS+ formatteret harddisk, zip, jaz, Mac data CD/DVD...

mvh. Erik Richard

Fra : PeterBP

Dato : 18-03-08 03:28

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> således ud. Sig mig hvad har den leopard gang i? Skal sige at den i
> Windows blev formatteret som "Primary" NTFS.

FAT32 er gammelt og rustent, har mindre dataintegritetend NTFS og er
ikke anbefalet på dagens store harddiske.

Brug NTFS.

Blot et råd.

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!