iMac med slidgigt?
Fra : Erling Hansen

Dato : 15-03-08 12:15

Min iMac G5 er blevet helt og aldeles alderdomssvækket ! !
Fra jeg har skrevet en URL i Safari og klikket 'go' går der efterhånden
ikke ret meget under 4 minutter før en side dukker op, og især ved
opstarten om morgenen kan det godt tage 5-6 minutter at komme igang på
bla. macSoup.
Jeg har efter råd anskaffet mig en ONYX, men hvad er det man skal sætte
den til at slette, hvis min iMac skal peppes lidt op igen? Jeg har
ingen anelse.
mvh
Erling

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-03-08 14:37

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> [...]
> Jeg har efter råd anskaffet mig en ONYX, men hvad er det man skal sætte
> den til at slette, hvis min iMac skal peppes lidt op igen? Jeg har

Hvor meget fri plads har du på harddisken? Hvor meget ram har du i
maskinen?

Fra : Erling Hansen

Dato : 15-03-08 16:18

> Hvor meget fri plads har du på harddisken? Hvor meget ram har du i
> maskinen?

Min HD er på 148,92 GB og der er 139,56 GB tilgængelig
Det er en 1,86 GHz Power PC G5 med 1 GB ram.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-03-08 17:59

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> Min HD er på 148,92 GB og der er 139,56 GB tilgængelig
> Det er en 1,86 GHz Power PC G5 med 1 GB ram.

Nærmest tom harddisk, så den kan ikke være fragmenteret. Har du prøvet
at reparere disken i "Diskværktøj"?

Der har aldrig været en 1.86 GHz G5. Måske er det en Core Duo.

Hvordan forbinder du til internet? Hvis det er trådløst og forbindelsen
er hoppet over på et fjernt åbent netværk, kunne symptomerne ligne.

Fra : Lyrik

Dato : 15-03-08 15:10

Den 15.03.2008 kl. 12:14 skrev Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree>:

> [...]
> Jeg har efter råd anskaffet mig en ONYX, men hvad er det man skal sætte
> den til at slette, hvis min iMac skal peppes lidt op igen? Jeg har
Jeg sidder ved en Core 2 Duo tilsvarende iMac. G5 skulle ikke være så
håbløst langsommere. Prøv at se en sammenligning hos Anandtech med en
CoreDuo, som er 10% langsommere end en Core 2 Duo efter sigende.:
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2685&p=11

Jeg bruger selv Onyx version 1.9.3. Den har nogle faneblade. Læs hvad der
står på dem og lad den rense systemet op. De forskellige ting under
"Oprydning>".Der plejer ikke at ske noget efter min erfaring. En jeg har
hørt skulle kunne booste hele maskinen er den under "vedligeholdelse"
"Genopbyg"-"LaunchServices".

Hvad kan der ske? Du kan jo ikke leve med sådan en sløv banan?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-03-08 17:17

Erling Hansen skrev den 15-03-2008 12:14:
> [...]
> ikke ret meget under 4 minutter før en side dukker op, og især ved
> opstarten om morgenen kan det godt tage 5-6 minutter at komme igang på

Prøv eventuelt at starte færre programmer ved opstart. Der er også de
skjulte programmer der ligger under din brugerprofil i systemet.

Fra : Erling Hansen

Dato : 15-03-08 19:44

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Prøv eventuelt at starte færre programmer ved opstart. Der er også de
> skjulte programmer der ligger under din brugerprofil i systemet.

Jeg har nu kørt et par ting igennem ONYX, og det har hjulpet en a n e l
s e. Den starter nu hurtigere med at begynde på URL'en, men når den blå
streg er nået forbi http:// og evt. også www, så går den i stå, og så
varer det igen en h....... tid før siden kommer op - for tiden ca. 2-3
minutter.
Den fungerer på et trådløst netværk sammen med min MacBook, som indtil
videre fungerer ganske fint.
mvh
Erling

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-08 00:34

Erling Hansen skrev:

> [...]
> streg er nået forbi http:// og evt. også www, så går den i stå, og så
> varer det igen en h....... tid før siden kommer op - for tiden ca. 2-3

Du har ikke tilfældigvis pillet ved din TCP/IP opsætning, vel? Især
DNS-servere?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-08 20:14

> [...]

> Jeg har efter råd anskaffet mig en ONYX, men hvad er det man skal sætte
> den til at slette, hvis min iMac skal peppes lidt op igen? Jeg har

Lyder som en problem med DNS ...

/thomas

Fra : Erling Hansen

Dato : 17-03-08 15:02

> Lyder som en problem med DNS ...
>
> /thomas

Jeg prøvede at brænde en backup af nogle af mine filer, men dét havde
den bestemt ikke lyst til! "Der er opstået en fejl. Fejlkode
0x8002006D"
Og selv om jeg har søgt højt og lavt kan jeg ikke finde ud af, hvad den
fejlkode betyder.
Jeg prøvede så at installere OS X i den udgave hvor filer og systemer
bliver bevaret - men det ændrede ikke en pind ved det oprindelige
problem: Stadig ikke til at komme på 90% af hjemmesiderne.

Nu er jeg efterhånden nået til grænsen for, hvad jeg gider finde mig i
fra den dumme computer, og hvis ikke der er en venlig (meget venlig)
sjæl, som kan fortælle mig hvad den fejlkode betyder, tror jeg at jeg
sidst på ugen geninstallerer OS X men i den udgave hvor den sletter ALT
på harddisken.
Mvh
Erling

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-08 15:17

> Jeg prøvede at brænde en backup af nogle af mine filer, men dét havde
> den bestemt ikke lyst til! "Der er opstået en fejl. Fejlkode
> 0x8002006D"

Dårlige medier, eller en brænder som er ved at stå af.

<http://www.google.com/search?client=safari&rls=en-us&q=0x8002006D&ie=UT
F-8&oe=UTF-8>

Fra : Lyrik

Dato : 18-03-08 01:48

Den 17.03.2008 kl. 15:01 skrev Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree>:

> Jeg prøvede at brænde en backup af nogle af mine filer, men dét havde
> den bestemt ikke lyst til! "Der er opstået en fejl. Fejlkode
> 0x8002006D"
Efter hvad andre oplyser dårlige CD-medier. Man siger endda at det kan
være hele pakken af medier der er rådne æbler når denne fejl begynder at
vise sig.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech