Hvordan kan man slette mapper i en fart???
Fra : Lyrik

Dato : 15-03-08 00:18

Jeg har det problem at min Timemachine har fyldt min eksterne harddisk.
Jeg kan ikke se hvordan jeg styrer det fra timemachine, den meldte bare
"skrivebeskyttelse" og standsede?

Når jeg går manuelt ind på disken ligger alle dagsmapperne med backup på
rad og række. Når jeg så tager en af dem og smider i papirkurven, så
forsvinder den ikke med et svup som på en windows pc!-Nej den siger:
"Gør klar til at slette med det samme".. og så tæller den de enkelte filer
op! 5-10-15...... det er en sløv og enerverende provces fordi der er måske
300.000 filer den skal tælle i sådan en mappe før det befriende "svup!"
høres fra papirkurven. Alt i alt en dræbende langsommelig procedure!

Sig mig om der ikke er en slet og svup! Løsning som jeg kan bruge til den
slags!? jeg vil være meget taknemmelig!
--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-08 00:55

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Jeg har det problem at min Timemachine har fyldt min eksterne harddisk.
> Jeg kan ikke se hvordan jeg styrer det fra timemachine, den meldte bare
> "skrivebeskyttelse" og standsede?

Time Machine bør selv slette de ældste filer, når disken er fuld. Har du
en eller anden lås på disken, eller mangler du tilladelser til at slette
på den? Det lyder som om, der er noget galt.

> [...]
> høres fra papirkurven. Alt i alt en dræbende langsommelig procedure!
>
> Sig mig om der ikke er en slet og svup! Løsning som jeg kan bruge til den

Problemet er jo, at mapperne ikke ligger der flere gange. Hver mappe
ligner en komplet kopi af harddisken, men de enkelte filer ligger ikke
så mange gange på harddisken. I stedet er der blot tale om henvisninger
(hedder det ikke hårde links?) til den samme fil fra flere mapper. Du
vil derfor ikke skabe ret meget ekstra plads ved at slette. Du vil
næsten kun slette henvisninger, der ikke fylder någet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lyrik

Dato : 15-03-08 01:15

Den 15.03.2008 kl. 00:55 skrev "Henrik Münster" <henrik@muenster.dk>:

> [...]
> vil derfor ikke skabe ret meget ekstra plads ved at slette. Du vil
> næsten kun slette henvisninger, der ikke fylder någet.
Tak for din interesse. Men "Slet->Svup! og det er slettet!" hvordan gør
man det? Altså istedet for at den langsomt tæller hver fil før den sletter.

Backups fylder virkelig 350 Gigabyet og jeg vil så gerne slette det
meste. Så skal den ikke mere gemme "Film"! Det var en fadæse. Fordi iMovie
projektfilerne -altså rå-videoerne også ligger i Film-folderen! Så er
disken fyldt på 14 dage.
Du undrer dig over at den ikke sletter men melder skrivebeskyttelse. Dette
er den anden bruger jeg sætter op på maskinen. Glem alt om rettigheder.
Jeg og jeg alene har alle rettigheder og er den eneste på denne maskine.
Hvis maskinen leger rettigheder så er det maskinen der går galt i byen!
Men den slettede bruger(som også var mig) var jeg nødt til at slette da
jeg havde et systemproblem som selv Apple ikke kunne gøre noget ved.

Men den leger rettigheder og forbudt med den slettede brugers filer! Det
tager imidlertid ligeså lang tid at ændre rettigheder på en mappe som at
slette den 300.000 filer(per mappe!!) talt op en ad gangen! Der må være en
hurtiggere sletteløsning?-
Timemachine bruger så samme disk og opsætning til sin backup. Men den
lader mig ikke gå længere tilbage end til den slettede brugers dateringer!
Det er dog en morbid stædighed den lægger for dagen med at beskytte mig
selv fra mig selv! Og hellere vil den brække en arm på langs end at holde
op med at "beskytte" mig- imod mig selv!
Oven i købet beskytter den i virkeligheden ingenting, for jeg kan tilgå
samtlige filer hvis jeg vil!
Den spænder bare ben og leger vigtigper!

Når den Timemachine så har fyldt min backupdisk op med for det meste
noncense, så når den dertil at ville slette de ældste filer, hvilket er
den slettede brugeers! Og så melder den :
"Skrivebeskyttet!"

Fri mig fra dette vanvid!))Slet-svup-slettet er løsningen! Hvordan?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Morten Lind

Dato : 15-03-08 04:41

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Fri mig fra dette vanvid!))Slet-svup-slettet er løsningen! Hvordan?

Gem dine vigtige ting et andet sted og formater din maskine.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-08 06:23

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Backups fylder virkelig 350 Gigabyet og jeg vil så gerne slette det
> meste.

Så må du ind i Terminal.app, og bruge kommandoen rm -dR <katalog- eller
filliste>

> [...]

> Jeg og jeg alene har alle rettigheder og er den eneste på denne maskine.
> Hvis maskinen leger rettigheder så er det maskinen der går galt i byen!

Prøv at lade Diskværktøj reparere rettighederne. Time Machine skal
slette gamle backups, når der ikke længere er plads nok; ja, faktisk
allerede før, idet den laver et backup i timen, som beholdes i 24 timer.
Derefter beholdes daglige sikkerhedskopier i den sidste måned, og
ugentlige sikkerhedskopier, indtil disken med sikkerhedskopier er fuld -
hvorefter de ældste fjernes ... helt automatisk.

I øvrigt er det da en noget lille harddisk du bruger til Time Machine;
her bør man i dag bruge en 500 GB harddisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-03-08 09:24

Per Rønne wrote:

> I øvrigt er det da en noget lille harddisk du bruger til Time Machine;
> her bør man i dag bruge en 500 GB harddisk.

Hvordan har du drømt det tal op? Den 'rigtige' størrelse afhænger da
fuldstændig af, hvor langt man ønsker at kunne gå tilbage, hvilke filer
man ønsker backup af og ikke mindst hvordan/til hvad man bruger sin Mac.

Jeg har en disk på 260gb til TM - hvilket er mere end rigeligt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-08 09:32

> Hvordan har du drømt det tal op?

Så stort som muligt, inden for rimelige, økonomiske rammer. Og så er
TG-harddiske vist heller ikke helt stabile - endnu.

Fra : Lyrik

Dato : 15-03-08 11:58

Den 15.03.2008 kl. 06:23 skrev "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid>:

> [...]
>
> I øvrigt er det da en noget lille harddisk du bruger til Time Machine;
> her bør man i dag bruge en 500 GB harddisk.

Det er en 500 gigabyte harddisk. Jeg havde gemt noget andet på den i
forvejen inden jeg også begyndte at bruge den til tidsmaskinen. så der var
den slettede bruger med sin tidsmaskine, den nye bruger med sin
tidsmaskine, som Leopard satte i forlængelse af den gamle slettede brugers
tidsmaskine, + en hel del filer jeg selv manuelt over tid havde bakket op.

Den sammenblanding kan jeg nu fraråde at benytte sig af. Jeg tror jeg
næste gang vil gøre det på den måde at jeg udelukkende bruger tidsmaskine
til at bakke min Dokumentmappe op. Hvis den kan voldtages til at finde ud
af det. jeg tvivler...
Resten af disken vil jeg selv manuelt gemme filer på.

Skulle jeg miste noget smart ved at gøre det? Hvordan sidder i og fryder
jer med tidsmaskinen? Har en af jer, en af dem med tre navne måske, fundet
ind til selve sjælen i tidsmaskine?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-08 12:17

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> jer med tidsmaskinen? Har en af jer, en af dem med tre navne måske, fundet

Jeg har en disk på 250 GB udelukkende til timemachine .. det er rigeligt
til de 2 maskiner jeg bruger den sammen med.

(Den er delt via en 10.5 server)

Der er i noget i vejen for at bruge disken til andet samtidig med
timemachine ... men så ryger fidusen jo lidt i at have seperat disk til
backup ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-08 12:53

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> jer med tidsmaskinen? Har en af jer, en af dem med tre navne måske, fundet

Tag back-up af /hele/ harddisken, og husk så på at Dokumentmappen slet
ikke er nok.

Vil du ikke tage backup af hele harddisken, så tag det i det mindste af
/Users - og husk så lige Gyldendals Leksikon ... hvis du har den.

Det er sådan at når du registrerer den, så vil der blive lagt en fil ned
i .app-mappen - og den bliver beholdt ved flytning. Og identificerer
leksikonnet som hørende til den bestemte maskine ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-08 14:08

Lyrik skrev den 15-03-2008 11:58:

> Skulle jeg miste noget smart ved at gøre det? Hvordan sidder i og fryder
> jer med tidsmaskinen? Har en af jer, en af dem med tre navne måske,
> fundet ind til selve sjælen i tidsmaskine?

Per foreslår at gøre det med hele disken. Det tror jeg er en rigtig,
rigtig god ide. Så er du sikker på at alle sære filer er med i din kopi.

Hvem var det der beskrev for et stykke tid siden hvordan man lavede en
rå Leopard installation på en ny disk og herefter bad den reetablere sin
kopi hvorefter man bare fortsatte som før?

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-08 15:46

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
> rå Leopard installation på en ny disk og herefter bad den reetablere sin
> kopi hvorefter man bare fortsatte som før?

Jeg ved ikke om det var mig du tænker på - men det var rent faktisk hvad
jeg gjorde. 160 G harddisken gik ned, men jeg havde Time Machine-kopien,
og da jeg satte min nye 320 G harddisk i, bootede på DVDen, kunne jeg
umiddelbart retablere det hele fra den eksterne FW-harddisk på 500 G.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-03-08 09:36

Lyrik wrote:

> Tak for din interesse. Men "Slet->Svup! og det er slettet!" hvordan gør
> man det? Altså istedet for at den langsomt tæller hver fil før den sletter.

I terminalen skriver du: rm -rf /sti/til/filer (men pas nu på!)

> Backups fylder virkelig 350 Gigabyet og jeg vil så gerne slette det
> meste. Så skal den ikke mere gemme "Film"! Det var en fadæse. Fordi
> iMovie projektfilerne -altså rå-videoerne også ligger i Film-folderen!

Hvis du vil slette i selve backup'en, tror jeg, at du skal slette det
hele og begynde forfra. Som Henrik skriver, vil nogle filer kun findes i
én version i din backup. Hvis en fil har været uændret i hele den
periode du har taget backup, vil en sådan fil formentlig blive slettet,
hvis du sletter de 'første' mapper.

> Så er disken fyldt på 14 dage.

Igen. Start forfra og sørg for at fravælge mapper, hvor du typisk har
meget 'ligegyldig' data.

> [...]
> går galt i byen! Men den slettede bruger(som også var mig) var jeg
> nødt til at slette da jeg havde et systemproblem som selv Apple ikke

Fint nok, men hvordan skal maskinen regne ud, at du er den samme person
med en anden bruger? Hvis du vil eje alt i din Mac, skal du være 'root'
- jeg ved ikke en gang, om man kan logge ind i gui'et som root.

Start forfra! Der kommer ikke noget godt ud af at blande backups med to
forskellige UID's sammen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lyrik

Dato : 15-03-08 12:22

Den 15.03.2008 kl. 09:36 skrev Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk>:

> Start forfra! Der kommer ikke noget godt ud af at blande backups med to
> forskellige UID's sammen.
Jeg var gået igang med at slette den "slettede brugers tidsmaskine-filer".
Den talte og talte hver mappe til 300.000 filer og så sagde den
"papirskuv-tømningslyden"-stor var min overraskelse da jeg efter et stykke
tid opdagede at filerne var der s.. endnu! Den havde på trods af de
forførende tømningslyde..ikke slettet en eneste mappe! Det var
fake-orgasme!;-(

Så gik det røde besærkertæppe ned for mine øjne! Ind i diskværktøj og
slette hele disken uden at skele til hvad der lå på den!! Det var
frontkrig nu, med livet som indsats. Fjenden skulle bare nedkæmpes. Den
genstridige disk!
Men....GULP!...Den ville ikke lade mig slette eller formattere disken! Den
havde fået erobret den og den ville ikke give sin erobring op!..Jeg sad
lammet et par minutter med røde øren og blodet pulserende i tindingen i al
for hurtig hjerterytme..... var jeg slået? Havde leoparden grebet min
strube?....B-A-N-Z-A-Iiiii...!!! jeg bootede op i Windåze gik ind i
diskhåndtering og formatterede hele disken i NTFS! Jeg gik i seng
imens..det tog timer!

SÃ¥ nu sidder jeg og filosoferer... der kan ikke skrives til den i Mac. Men
jeg kan udveksle filer med venner og bekendt...jeg skal have opklaret
nogle spørgsmål. kan jeg beholde den i NTFS og sætte permanent
læse/skrivefunktion til? Skal jeg dele den op i to og lave en FAT32 del
som jeg kan udveksle filer igennem og som XP-Bootcamp også kan bruge?
Eller skal jeg prøve at være innovativ?

Jeg har en ide til det sidste som jeg skal finde ud af om kan virke. Jeg
kunne måske belægge hele disken med iso eller dmg diskbilleder, således at
de kunne mountes i både Windows og Mac, ja endda i Linux( jeg har en
Linux-ven). Man kan jo tilføje filer til diskbilleder i Mac. Det kunne
være smart! Diskbilleder kan jo læses i alle operativsystemer!

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-03-08 12:43

Lyrik wrote:

> SÃ¥ nu sidder jeg og filosoferer... der kan ikke skrives til den i Mac.

Du kan lave et hack med MacFuse og ntfs-3g, så du kan skrive til den fra
OS X. Jeg vil ikke anbefale det...

> [...]
> læse/skrivefunktion til? Skal jeg dele den op i to og lave en FAT32 del
> som jeg kan udveksle filer igennem og som XP-Bootcamp også kan bruge?

Drop NTFS og formater disken til HFS. Køb en anden disk du kan bruge,
når du leger med Windows-vennerne.

Hvis du er ligeglad min dine data, kan du selvfølgelig prøve forskellige
modeller, men hvis du vil have en fungerende TM backup, vil jeg foreslå,
at du gør det på en dedikeret disk eller i det mindste laver en
partition til TM på disken.

Måske kan Windows læse en FAT32/NTFS partition, der ligger ved siden af
en HFS partition - jeg ved det ikke, men du kan da prøve ad.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-08 12:53

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> strube?....B-A-N-Z-A-Iiiii...!!! jeg bootede op i Windåze gik ind i
> diskhåndtering og formatterede hele disken i NTFS! Jeg gik i seng

Du kunne jo bare have bootet fra Leopard-DVDen, valgt diskværktøj - og
formatteret .

Eller for den sags skyld repareret filsystemet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk