Ram problem
Fra : Ukendt

Dato : 13-03-08 22:17

Jeg har et bundkort i min computer der hedder
ASUS P5RD1-VM
I user guide under specifikation for ram står der:
2 x 184-pin DIMM sockets support max. 2 GB DDR 400/333 non-ECC memory
Jeg har nu købt et rammodul:
KINGSTON KVR400X64C3AK/2G
bestående af 2 stk 1 gb ram.
Men computeren tæller kun op til 1,5 gb ram når man starter op, og går man
ind i kontrolpanel/system viser den 1,49 GB RAM.

Skulle den ikke vise 2 GB RAM

Hilsen
Leif

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-03-08 22:51

On Thu, 13 Mar 2008 22:16:35 +0100, "Leif Pedersen"
<leif-pedersen(AT)nospam.mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Men computeren tæller kun op til 1,5 gb ram når man starter op, og går man
>ind i kontrolpanel/system viser den 1,49 GB RAM.

Jo, det burde den..

Spørgsmålet er så bare om problemet ligger i bundkortet eller
RAM'en...

Jeg ville nok lige forsøge at nulstille BIOS (ved at flytte reset
jumperen frem-og-tilbage). Og hvis det ikke hjælper, så returnere
RAM-klodserne...

<mlr>

Fra : senn

Dato : 13-03-08 22:59

"Leif Pedersen" <leif-pedersen(AT)nospam.mail1.stofanet.dk> skrev i
meddelelsen news:47d99951$0$5027$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> [...]
> Men computeren tæller kun op til 1,5 gb ram når man starter op, og går man
> ind i kontrolpanel/system viser den 1,49 GB RAM.

Hvis det er Vista OS så er det normalt!.
Det ram Vista reserverer til systemet medtages
ikke i visningen.

senn

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-03-08 20:20

"senn" <senn@homeplace.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det er Vista OS så er det normalt!.
> Det ram Vista reserverer til systemet medtages
> ikke i visningen.

Den viser jo kun 1,5 GB ram når pc'en starter op. Der er vista ikke startet
endnu. Men det måske stadig normalt. Spørger bare af nysgerrighed.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : senn

Dato : 15-03-08 08:49

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Den viser jo kun 1,5 GB ram når pc'en starter op. Der er vista ikke
> startet endnu. Men det måske stadig normalt. Spørger bare af nysgerrighed.

Det er så kun dit' spørgsmål jeg svarer på,
idet spørgeren nu efterfølgende har oplyst hans
OS til at være XP, og svaret har derfor ingen værdi
for ham.

Vista relateret:
Min egen bios -MegaTrend - viser 4096MB i
overenstemmelse med, hvad der er monteret, 4 styks 1MB x 1
Under opstart vises på skærmen 3455MB.
I System vises ligeledes kun 3455MB.
Om visningen i Bios og opstart kan være anderledes
i forskellige bios-fabrikater - véd jeg ikke.
Men mindre ramvisning i systemvisningen er
Vista relateret.
Med installation af Vista servicePack 1 sker en ændring.
Herefter vil systemet rapportere fuld Ram
Det kan du orientere dig om her:
http://support.microsoft.com/kb/946003/

Den danske udgave af sp1 er ikke frigivet endnu.

--senn

Fra : Hans

Dato : 14-03-08 20:46

Leif Pedersen wrote:
> [...]
> Men computeren tæller kun op til 1,5 gb ram når man starter op, og
> går man ind i kontrolpanel/system viser den 1,49 GB RAM.

Jo - Har du prøvet med et modul af gangen i den samme sokkel?

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-08 21:35

> Jo - Har du prøvet med et modul af gangen i den samme sokkel?
>
> Hans

Hej
Ja jeg har prøvet et modul af gangen i hver sit sokel, og hele tiden viser
den så 1 gb ram, som rammene er på, men når begge 2 er på siger den 1.5 gb.
Det er på Win XP sp2
Leif

Fra : Hans

Dato : 14-03-08 22:30

Leif Pedersen wrote:
> [...]
> Ja jeg har prøvet et modul af gangen i hver sit sokel, og hele tiden
> viser den så 1 gb ram, som rammene er på, men når begge 2 er på siger

Det er lidt spøjst, da Kingston har dit bundkort med i listen når det
handler om KVR400X64C3A/1G, som bare er et enkelt modul, hvorimod
dual-channel kittet ikke er med i P5RD1-VM udgaven som dit.

Jeg vil anbefale dig at gå løs på Asus Vip forum, da der er flere som
oplever det samme problem som dig, når bundkortet forsynes med 2 GB ram.

http://vip.asus.com/login.aspx

Hans