Kan jeg/vi få vores søns efternavn?
Fra : Bettina Hansen

Dato : 18-03-08 16:47

Hejsa

Min søns efternavn er dannet udfra min mands efternavn og mit eget. Så
vores søns efternavn er min mands efternavn, bindestreg, Hansen. Min
mand har beholdt sit eget efternavn da vi blev gift og det samme har
jeg. Det betyder så nu at vi har tre forskellige efternavne.

Jeg (og måske også min mand) overvejer nu at tage samme navn som vores
søn. Men kan jeg/vi det uden at skulle have samtykke fra alle der bærer
navnet? (Der er under 2000 der bærer navnet.)

Vi skulle ikke indhente samtykke til at kalde vores søn det, men det er
måske fordi det er dannet udfra forældrenes efternavne at han automatisk
har "lov" til at hedde det(?)

Mvh Bettina

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-03-08 16:57

"Bettina Hansen" <beh@chin.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg (og måske også min mand) overvejer nu at tage samme navn som vores
> søn. Men kan jeg/vi det uden at skulle have samtykke fra alle der bærer
> navnet? (Der er under 2000 der bærer navnet.)

Det kan du/I godt, - se her:
http://www.familiestyrelsen.dk/navne/5/
pkt 9 i sammenhæng med:
http://www.familiestyrelsen.dk/navne/6/