Reklamationsret ved privat salg.
Fra : Steen

Dato : 18-03-08 09:38

Jeg spørger lige for at være sikker:

Hvis jeg sælger en vare f.eks. 1. måned efter jeg har købt den, kan den
reklamationsret, som jeg har i butikken, vel overføres til den nye køber,
sådan at han kan gå ned i butikken og reklamere over varen. Han får min
originalkvittering med, samt et købsbevis af mig?

--
/Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-08 10:05

Steen skrev:

> Hvis jeg sælger en vare f.eks. 1. måned efter jeg har købt den, kan den
> reklamationsret, som jeg har i butikken, vel overføres til den nye køber,

I teorien nej, i praksis ja.

Du har indgået en aftale med butikken, og den giver *dig*
reklamationsret, og ingen andre.

Det kunne så ordnes ved at din køber kom til dig og du derefter
henvendte dig i butikken med problemet.

I praksis kan butikken ikke huske hvem der har købt hvad, og da
der ikke er tale om at de mister noget i forhold til en formelt
korrekt fremgangsmåde, er der ikke noget praktisk problem i at
overdrage papirerne på den første handel til din køber og lade
ham selv gå i butikken hvis der er problemer.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-03-08 10:18

> [...]
> overdrage papirerne på den første handel til din køber og lade
> ham selv gå i butikken hvis der er problemer.

Bortset fra, at hvis butikken ikke vil erkende manglen, så vil Steen som
udgangspunkt hænge på forpligtigelsen overfor køber.
Men da der er tale om et privat salg, så kan der aftales andre
reklamationsbetingelser end dem der fremgår af loven.
Det skal så bare gøres ved salget.

/Oer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-08 10:54

Per Christoffersen skrev:

> Bortset fra, at hvis butikken ikke vil erkende manglen, så vil Steen som
> udgangspunkt hænge på forpligtigelsen overfor køber.

Hvis der er hold i butikkens afvisning, er der ikke noget at
hænge på, men ellers har du ret i at det er et problem fordi det
i praksis vil være svært for Sten at gennemtvinge sin ret over
for en standhaftig butik.

> Men da der er tale om et privat salg, så kan der aftales andre
> reklamationsbetingelser end dem der fremgår af loven.
> Det skal så bare gøres ved salget.

Ja. Det vil være klogt at aftale at Sten som sælger ikke skal
have mere med reklamationer at gøre - bortset fra sådanne
tilfælde hvor butikken måtte forlange at forhandle med den
oprindelige køber (hvor han så kun optræder som hjælper).

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-08 11:46

Bertel Lund Hansen wrote:

> I teorien nej, i praksis ja.
>
> Du har indgået en aftale med butikken, og den giver *dig*
> reklamationsret, og ingen andre.

Hvorfor skulle man ikke kunne overdrage en ret til andre? Se denne
afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, hvor det fremgår at den private køber
indtræder i den oprindelige købers rettigheder (sagen tabes fordi den
private køber ville have *bedre* rettigheder)
<http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/videresalg/>

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-03-08 12:05

Jesper Lund skrev:

> Hvorfor skulle man ikke kunne overdrage en ret til andre?

Der er da mange rettigheder der ikke bare kan overdrages på
foranledning af rettighedshaveren.

Hvis den nye køber f.eks. bor i Kina, ville det påføre butikken
uhyrlige udgifter ved udbedring af mangler (for ikke at tale om
kommunikationsproblemerne). Det er ikke forventeligt ved den
første aftaleindgåelse at noget sådant kan ske.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-08 12:49

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> kommunikationsproblemerne). Det er ikke forventeligt ved den første
> aftaleindgåelse at noget sådant kan ske.

Det er ikke anderledes end at den oprindelige køber kan flytte til Kina
og gøre sin reklamationsret gældende derfra (hvilket der i øvrigt er en
verserende sag ved domstolene om; godt nok med USA og ikke Kina).

Jeg kan ikke se at det skulle være et argument mod at den sekundære køber
indtræder i den oprindelige købers rettigheder. Hvis den oprindelige
køber ikke kan gøre sin reklamationsret gældende fra USA uden egen
udgift, kan den sekundære køber naturligvis heller ikke.

--
Jesper Lund

Fra : Codexx

Dato : 19-03-08 10:15

On 19 Mar., 11:45, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Hvorfor skulle man ikke kunne overdrage en ret til andre?

Princippet om aftalers relativitet. Se
http://www.jur.ku.dk/obligationsret/Forel%C3%A6s.noter/Noter0506/DirekteKravNL.pdf

Man kan antageligt godt overdrage ens misligholdelsesbeføjelser til 3.
mand ved aftale, men det er efter min mening ikke helt klart om de pr.
automatik følger med, når løsøre overdrages. Husk i alle tilfælde
princippet i GBL § 27.

/Garantier/ givet i forbrugerforhold følger dog som udgangspunkt varen
jf. også forbrugerombudsmandens vejledninger.

> [...]
> indtræder i den oprindelige købers rettigheder (sagen tabes fordi den
> private køber ville have *bedre* rettigheder)

En enkelt forbrugerklagenævnsafgørelse er ikke nok til at få mig helt
overbevist. Du vil antageligt også få to forskellige svar hvis du
spørger hhv. Vibe Ulfbeck fra KU og Torsten Iversen fra AU.

/Bacher