Almægtig Gud
Fra : Ukendt

Dato : 22-02-08 10:06

Indrømmet - jeg har et lidt forkvaklet forhold til tro. Så for mig er tro
noget med samvittighed og mavefornemmelser.

Min store tvivl er:

Hvordan kan man tro på en barmhjertig, god og almægtig Gud, når verdens
trængsler er så uendelige?

Det "almægtige" må være en fejloversættelse. Måske burde der stå
"afmægtige".

Jeg ønsker ikke lange redegørelser - blot en kort forklaring på skismaet.

Tak - og god weekend til jer alle!

- Jensby

Fra : Vidal

Dato : 22-02-08 13:30

Jan Bang Jensby skrev:
> [...]
> "afmægtige".
>
> Jeg ønsker ikke lange redegørelser - blot en kort forklaring på skismaet.

Det er et problem, der er blevet diskuteret gennem
mange år. Jeg vil ikke lige nu kaste mig ud i en
forklaring, men blot henvise dig til f.eks:

http://www.experiencefestival.com/a/Theodice_Theodicy/id/195368

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Theodice+problem

http://en.wikipedia.org/wiki/Theodicy

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-08 00:33

"Jan Bang Jensby" skrev i en meddelelse:

> Hvordan kan man tro på en barmhjertig, god og almægtig Gud, når verdens
> trængsler er så uendelige?

Endelig et relevant emne i denne slagsmålsgruppe!

Svaret afhænger af, hvad man selv forstår ved ordet 'Gud'.
Den gammeltestamentelige Gud (ham der ville have Adam
til at slagte sin egen søn Isak!) er det vanskeligt at betegne
som "barmhjertig" og "god" - han er blot en brutal autoritet,
der rigeligt kan konkurrere med 'Allah' og afspejler magten
hos familiens over-hanabe i datidens rå stammesamfund.
Men han er "almægtig"!

I dansk gennemsnits folkekirke-religion erstatter man
GT-guden med Jesus. (Selvom de præster, der siger det
alt for åbenlyst - Grosbøl - får en helvedes ballade .
Jesus hævdede selv at være søn af GT-guden, så man kan
roligt betegne hans indsats som et ødipusoprør, hvor han
fuldstændig afmonterer den gamle hanabe.

Jesus afstår fuldstændig fra at være almægtig - han er
tværtimod den fødte taber, i og med at han lader sig
henrette, selvom han sagtens kunne have reddet livet.
Han erstatter rå magtanvendelse med kærlighed. Og
forsøger at demonstrere, at denne form for magt er den
eneste, der er holdbar i det lange løb. Men den kan
sgutte betvinge naturens luner - hvad jeg nu også tvivler
på, at hanabe-guden er i stand til!

Kærligheden kan derimod betvinge menneskenes
ondskab. Og Jesus's fokus er: "Findes der et liv før
døden?". Det er "det dennesidige", det handler om.
(Jaja, så er der lidt påklistret trøst mht. et eventuelt
fremtidigt liv, men alle ideologier har jo et eller andet
fremtidshåb indbygget, for at vinde udbredelse).

Og til oplysning for ateisterne og de dumme politikere:
Humanismen og dens børn demokratiet og velfærds-
samfundet er helt og aldeles utænkelige uden det
benarbejde, der blev gjort af Jesus og efterfølgende
af hans tilhængere.

Min anbefaling til løsning af teodici-problemet er derfor:
- Glem alt om "den almægtige Gud" og hold dig til den
kærlige og tilgivende Jesus.

V.h. -- Ib

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 24-02-08 03:29

Ib Baagøe skrev:
> ham der ville have Adam til at slagte sin egen søn Isak!

Der må være gået et eller andet galt i min barnelærdoms bibelhistorie.
For jeg kan overhovedet ikke huske, at Adam havde en søn, der hed Isak...

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : TBC

Dato : 23-02-08 04:48

On 22 Feb., 10:05, "Jan Bang Jensby" <jansnabelabang-jensby.dk> wrote:
> [...]
> "afmægtige".
>
> Jeg ønsker ikke lange redegørelser - blot en kort forklaring på skismaet.

Tager vi udgangspunkt i hvad man direkte og indirekte kan uddrage af
bibelen så gælder nedenstående i den forbindelse:

Gud har udstyret mennesket med fri vilje. De tilbedere han søger
"tilbeder i ånd og sandhed", ikke af tvang. Bibelens beretning om
syndefaldet handler netop om menneskets oprør mod Gud, og hans
moralske og etiske ret til at afgøre og opstille normen for "hvad der
er godt og hvad der er ondt". Ved syndefaldet gjorde mennesket oprør
mod Gud, og opstillede/afgjorde fra da af sine egne normer for hvad
der er "godt og ondt". Siden har mennesket ifølge bibelen selv
"kendt", hvilket vil sige afgjort/opsat/fulgt/bestemt sine egne normer
for godt og ondt, med de sørgelige konsekvenser det har i forhold til
at følge guds sande normer for dette. Siden da har "det ene mennesker
hersket over det andet, til skade for det" ...også i religionens navn,
hvis udøvere med deres gerninger oftest direkte har vanhelliget Gud og
hvad han står for.

Spørgsmålene kommer altså til at handle om hvorfor Gud har tilladt
dette forhold og dets sørgelige konsekvenser, og hvad han i det store
perspektiv har tænkt sig at gøre ved det.

Havde han knust oprøret og oprørerne straks ville det ikke have
besvaret de stridsspørgsmål som var blevet rejst, inkl. de moralske,
vel? Nogle vil omvendt mene at Gud kunne have valgt at se gennem
fingre med menneskenes synd, og i den forbindelse fortsætte med at
være blandt menneskene og afgøre "hvad der var godt og hvad der var
ondt" for dem. Det ville nogle i dag måske umiddelbart synes ville
være den kærlige udvej. Men er det nu også det? Nej, heller ikke dette
ville have afgjort eller modbevist Satans påstand om at mennesker
ville være bedre stillet ved at bestemme selv, og selv afgøre "hvad
der er godt, og hvad der er ondt", og skabningen ville så at sige
aldrig få afprøvet og eller nå frem til indse at den ved selv at
bestemme i metaforisk forstand er nøgen. Hvis spørgsmålet aldrig blev
afgjort eller afklaret ville det berettige at andre igen og igen kunne
fremsætte spørgsmålet og i evighed igen og igen afvige fra den vej Gud
ønskede skabningen skulle følge. Resultatet ville således igen og igen
vedvarende kunne blive ved med at resultere i de lidelser der følger
af at skabningen selv bestemmer og opsætter sine normer.

Ser vi på et af bibelens gennemgående budskaber er det at Gud har
fastsat en tid. (Og her kan spørgsmålet så blive afprøvet) Derefter
angives det at han vil dømme mennesket og skille oprørerne fra dem der
vil følge ham, og oprette et rige der genopretter de lydige menneskers
sande forhold til ham og fjerne ondskaben. Jesus pegede på dette rige
som menneskenes håb, og lærte os da også at bede om ting som "komme
dit rige, ske din vilje" osv.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 23-02-08 21:39

"Jan Bang Jensby" skrev i en meddelelse

> Hvordan kan man tro på en barmhjertig, god og almægtig >Gud, når verdens
> trængsler er så uendelige?

Hvis du ikke tror på Gud , ja så venter der dig alskens bål og brand ,
pinsler og sikkert rigtig dårlig mad i et sted der hedder
helvede.
Helvede styres og regeres af en af Guds skabninger for Gud har skabt alt ,
også denne Helvedes regent.
Hvis du tror på Gud så kan du komme i himlen , der er vist nok knap så
varmt og maden skulle være meget bedre.
Der er altså Himlen Jorden og Helvede .
Og Jorden er det eneste sted hvor det nogen gange føles som levede man
allerede i Helvede eller Himlen.

Michael Meidahl Jensen
som lige kiggede ind i Dk.livssyn.Kristendom.

Fra : Vidal

Dato : 23-02-08 22:01

Michael Meidahl Jensen skrev:

> [...]
> Der er altså Himlen Jorden og Helvede .
> Og Jorden er det eneste sted hvor det nogen gange føles som levede man

Du har vist ikke hørt efter i bibelhistorietimerne.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 23-02-08 22:26

"Vidal" skrev i en meddelelse

> Du har vist ikke hørt efter i bibelhistorietimerne.

Nej da , men jeg var lutter øre da Jeppe på bjerget blev læst op.
Om du kalder det Helvede eller Gehenna er et fedt ,meningen er den samme.

Michael Meidahl Jensen som slutter her ..........

Fra : Vidal

Dato : 24-02-08 10:46

> [...]
> Om du kalder det Helvede eller Gehenna er et fedt ,meningen er den samme.
>

> Michael Meidahl Jensen som slutter her ..........

Fint, at du ikke fremturer med dine fejlopfattelser.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Poul Eriksen

Dato : 24-02-08 03:56

Vidal skrev:

> Du har vist ikke hørt efter i bibelhistorietimerne.

De 3 ørkenreligioner: jødedommen, kristendommen og Islam (nævnt i
kronologisk rækkefølge!) prædiker alle om paradisset, dommens dag,
helvede , guds almægtighed, alvidenhed, menneskets frie vilje og
menneskets dyriske natur (der gøres synonymt med det onde der skal
bekæmpes!)

Det bevidner for mig at de har samme oprindelse. Samtidig også at der
findes et evigtsandt budskab i de tre religioner: Verden er skabt af et
højere væsen. Mennesket er en af skabningerne. Mennesket er foreløbig
det ultimative liv. Mennesket er endnu dyrisk men har mulighed for at
blive noget større. Når mennesket synder bekender det sig til sin
dyriske side som ikke er den side det højere væsen ønsker at fremme.
Paradiset har været og skal komme igen efter dommens dag. Ikke alle
mennesker/sjæle vil komme i paradiset. Nogen vil fortabes....Det
afhænger af om de bekender sig til det der er formålet med mennesket: at
vende sig bort fra dets dyriske side og udvikle sig i åndens
retning,kærligheden og lysets retning...

Udover dette indeholder de tre religioner en masse moralsk pjat, dog kan
en del af den kristne moralisering siges at danne grundlag for den
moderne vestlige civilisation så den har faktisk tjent os godt!

Tror man ikke på et højere væsen tror man ikke på en skabelse...ja så
mener man vel samtidig at mennesket bare er et dyr på lige fod med en
spoleorm og en amøbe. Samtidig mener man ikke der er et liv efter det
jordiske/fysiske, dermed forsvinder alt håb og en masse begivenheder
synes åbenbart meningsløse!

Tror man derimod på et højere væsen må dette væsen også have en plan,
hvorfor ellers foretage en skabelse ?! Denne plan giver håb om noget
bedre, større og forløsning for smerte og jordlige kvaler....

Om dette væsen er almægtig ? Ja hvad vil det sige ? Det vil vel egentlig
sige at dette væsen ved alt om alt...i fortid, nutid og
fremtiden.....ved hvad enhver tanke hos mennesker vil afstedkomme af
handlinger i fremtiden og dettes konsekvenser.....i de tre religioner er
indbygget at mennesket har en selvstændig vilje....så dette almægtige
væsen ved kun hvad de mulige udfald er...hvad mennesket vælger konkret
ved væsenet ikke.....(fysikerne mener derimod også det er ligemeget da
et hvert udfald bare medfører en ny tidslinie i rummet/parallelt
univers...så vi kan forestille os at det højere væsen kender alle mulige
udfald/alle mulige konsekvenser....og kender det enkelte menneskes
skæbne i alle de mulige tilfælde.....disse er egentlig
ligeværdige...lige virkelige....)

Ulykker på jorden er ikke i modstrid med eksistensen af en skaber / et
højere væsen.... for alle mennesker har variable skæbner....forskellige
vilkår...og det er når et menneske trodser de værste vilkår og alligevel
rejser sig og viser kærlighed for andre at dette menneske forenes med
skaberens plan for det.....at det frelses....får en plads i
himlen/paradis senere....

Om man derimod kalder ens gud for Jahve, Jesus/Faderen/Helligånden eller
Allah anser jeg for en uvæsentlig detalje.....alle tre religioners
skrifter er skrevet (Og dermed forvandsket!) af mennesker....jeg tror
der bag dem alle ligger en sandhed...men også at ingen af de tre
religioner rummer den skindbarlige sandhed.....desværre....
Jesus´kærlighedsbudskab tror jeg derimod er det der kommer
nærmest....men der er i de tre religioner en masse der fjerner mennesket
fra det væsentlige....bl.a. Paulus´s kønsdiskriminerende pjat men også
Muhammeds ditto og der er adskillige eksempler på at disse tre
religioner IKKE er sandheden hvis man læser deres skriftkilder
bogstaveligt.....der skal tolkes og sorteres i dem!

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-02-08 04:41

Poul Eriksen wrote:

> [...]
> helvede , guds almægtighed, alvidenhed, menneskets frie vilje og
> menneskets dyriske natur (der gøres synonymt med det onde der skal

Gjelder dette for den gamle jødedommen også? Eg trur faktisk du tek feil.

> Det bevidner for mig at de har samme oprindelse.

De /har/ samme opprinnelse, men ikke av de grunnene du nevner.

> Samtidig også at der
> findes et evigtsandt budskab i de tre religioner: Verden er skabt af et
> højere væsen. Mennesket er en af skabningerne. Mennesket er foreløbig
> det ultimative liv.

Tenk, det tviler jeg på.

> Mennesket er endnu dyrisk men har mulighed for at
> blive noget større.

Åja. Det var nytt for meg.

> Når mennesket synder bekender det sig til sin
> dyriske side som ikke er den side det højere væsen ønsker at fremme.

Ånei. Der var altså noe feil med "skaperverket?

> [...]
> vende sig bort fra dets dyriske side og udvikle sig i åndens
> retning,kærligheden og lysets retning...

Jeg er ikke overbevist om at du finner alt dette i bibelen

> Udover dette indeholder de tre religioner en masse moralsk pjat, dog kan
> en del af den kristne moralisering siges at danne grundlag for den
> moderne vestlige civilisation så den har faktisk tjent os godt!

Her tror jeg du tilskriver kristendommen en ære den ikke fortjener.

> [...]
> hvorfor ellers foretage en skabelse ?! Denne plan giver håb om noget
> bedre, større og forløsning for smerte og jordlige kvaler....

Den andre muligheten finnes også, at mennesket er skapt som et leketøy
for den høyere makten.

> [...]
> religioner IKKE er sandheden hvis man læser deres skriftkilder
> bogstaveligt.....der skal tolkes og sorteres i dem!

Og /du/ har evnet til den korekte tolkingen? Så fint da.

HM