Hvad vil det sige at være i Kristus?
Fra : jørgen

Dato : 18-02-08 14:11

Hvad ligger i begrebet at "være i Kristus", og er det noget man er hele
tiden eller kun engang imellem?

Joh 15:7

mvh jørgen.

Fra : Lyrik

Dato : 20-02-08 00:54

Den 18.02.2008 kl. 14:10 skrev jørgen <brothers_bisp@hotmail.com>:

> Hvad ligger i begrebet at "være i Kristus", og er det noget man er hele
> tiden eller kun engang imellem?
>
> Joh 15:7
>
> mvh jørgen.
MÃ¥ jeg komme med et bud?
Tak skal du have på forhånd Jørgen.

Jeg tænker på at Jesus siger at han er vinstokken og disciplene er
grenene. "Skilt fra mig kan I slet intet gøre!" Som grene må vi suge
saften fra Jesus. Hvad er Jesu saft? Jeg får associationer til "saft og
kraft."

Jeg får også associationer til bjergprædikenen hvor han taler om at bygge
sit hus på klippegrunden. Jeg tror det er det samme. At forblive i de
idéer Jesus kom med og anbefale hans løsninger på problemer og hans påbud.
Al den saft der kom fra ham.

Altså:"Hvad skal vi gøre i verden?"-"I skal gå ud og gøre folkeslagene til
disciple.."

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Harald Mossige

Dato : 20-02-08 01:49

Lyrik wrote:

> [...]
>
> Jeg tÃ?nker pÃ? at Jesus siger at han er vinstokken og disciplene er
> grenene. "Skilt fra mig kan I slet intet gÃ?re!" Som grene mÃ? vi suge
> saften fra Jesus. Hvad er Jesu saft? Jeg fÃ?r associationer til "saft og
> kraft."
>
> Jeg fÃ?r ogsÃ? associationer til bjergprÃ?dikenen hvor han taler om at
> bygge sit hus pÃ? klippegrunden. Jeg tror det er det samme. At forblive
> i de idÃ(c)er Jesus kom med og anbefale hans lÃ?sninger pÃ? problemer og
> hans pÃ?bud. Al den saft der kom fra ham.
>
> AltsÃ?:"Hvad skal vi gÃ?re i verden?"-"I skal gÃ? ud og gÃ?re

Meget pent sakt, men hvorfor er så Pauli ord så meget mer
betydningsfullere en Jesu ord?

HM

Fra : Lyrik

Dato : 21-02-08 13:25

Den 20.02.2008 kl. 01:49 skrev Harald Mossige <haraldm@hkabel.net>:

> Meget pent sakt, men hvorfor er så Pauli ord så meget mer
> betydningsfullere en Jesu ord?
Hej "Modsiger!"

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål. Måske kunne du uddybe hvilke
modsigelser og magtkampe der udspiller sig hos de to "religionspolitiske
modstandere" Jesus og Paulus?

Hvis du kunne trække deres modsætninger op i et par eksempler er jeg
sikker på du kan starte en interessant tråd.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Harald Mossige

Dato : 21-02-08 14:38

Lyrik wrote:

> [...]
>
> Hvis du kunne trække deres modsætninger op i et par eksempler er jeg
> sikker på du kan starte en interessant tråd.

I grove trekk oppfatter jeg den Jesus som er beskrevet i evangeliene som
en, nærmest "sosialist". Han ønsket et samfun som var godt for menneskene.

Når det gjelder Paulus, så opptrer han nærmest som en fascist; han
ønsket et samfun menneskene tilpasset seg "kirkens" behov.

Bare sån svært grovt sett.

HM

Fra : Lyrik

Dato : 23-02-08 02:45

Den 21.02.2008 kl. 14:38 skrev Harald Mossige <haraldm@hkabel.net>:

> [...]
>
> Når det gjelder Paulus, så opptrer han nærmest som en fascist; han
> ønsket et samfun menneskene tilpasset seg "kirkens" behov.

Hvordan ser det samfund ud som de kristne har bygget op? Ligner det mest
et Jesus- eller et Paulus-samfund, synes du?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-02-08 10:08

Lyrik wrote:

> Hvordan ser det samfund ud som de kristne har bygget op? Ligner det mest
> et Jesus- eller et Paulus-samfund, synes du?

Det er et altfor enkelt spørsmål. Der er 42000 kristendomsvarianter pr.
i dag. Hver enkelt forsøker å bygge opp sitt eget samfun. Kristendommen
har bestått i 2000 år, men den har endret seg drastisk gjennom tiden. Vi
kAN IKKE SNAKKE OM "det samfunnet kristendommen har bygget opp" uten å
nevne hvilken variant vi snakker om og hvilken tidsperiode vi snakker om.

HM

Fra : Lyrik

Dato : 24-02-08 13:51

Den 23.02.2008 kl. 10:07 skrev Harald Mossige <haraldm@hkabel.net>:

> [...]
> kAN IKKE SNAKKE OM "det samfunnet kristendommen har bygget opp" uten å
> nevne hvilken variant vi snakker om og hvilken tidsperiode vi snakker om.

Hvis vi så siger Norge 2008?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : erikelarsen@gmail.co~

Dato : 19-02-08 19:09

On 20 Feb., 01:49, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:

> Meget pent sakt, men hvorfor er så Pauli ord så meget mer
> betydningsfullere en Jesu ord?
>
> HM

Sikkert fordi du er i verden,

Jesus er Ordet også de Ord Paulus taler. (Joh 1,1----)