Var Darwin neurotiker?
Fra : Ukendt

Dato : 11-02-08 05:04

Hermed lidt brændstof til Darwinofobikerne:

(Fra en dokumentar på ZDF-doku, oprindelig
produceret af National Geographic i 2003).

Darwin led efter sin berømte rejse til Sydamerika
i 30-års alderen og frem til sin død af en uforklarlig
sygdom, der gav svære symptomer, og som han
brugte mange anstrengelser på at bekæmpe, dog
uden held. Han brækkede sig periodevis flere gange
om dagen, havde smerter i kroppen, var til stadighed
udmattet, sov meget, men arbejdede til gengæld som
en rasende i de vågne timer og gode perioder.

En konsekvens var, at han trak sig tilbage fra offentlig
polimik, da han ikke selv magtede at kæmpe med
datidens mange magtfulde darwinofobikere inden for
kirken. Måske en årsag til, at hans erkendelser ikke
som al anden videnskab blev diskuteret til ende i
samtiden og fortsat kan få naive sjæles urin i kog her
125 år efter mandens død.

Psykologer har hævdet, at Darwin simpelt hen var
tvangsneurotiker og hypokonder, at der var tale om
en psykosomatisk lidelse, fremkaldt af angst for døden
og Guds straf, efter at han havde sat spørgsmålstegn
ved Biblens verdensbillede. I og for sig tænkeligt, da
Darwin oprindelig var uddannet som teolog.

Her kommer TV-doku'en så med ny viden: Tre forskere
har hver for sig sat sig for at opklare Darwins sygdom
med nutidens værktøjer: DNA-analyse og mikroskopi.
Hypotesen er, at han led af en i Sydamerika særdeles
udbredt tropesygdom 'chargas', der ligesom malaria
bliver overført af et insekt, i dette tilfælde en slags
væggelus på størrelse med en hveps, der dropper ned
fra loftet og suger blod af én, mens man sover.
Herved sprøjtes der mikroskopiske snyltere ind i ens
blodbaner. Disse snyltere opæder langsomt de indre
organer i kroppen.
(TV viste et foto af et hjerte, der var ædt halvvejs op,
med store huller i! Sådan et billede kan fremkalde
psykosymptomer, også hos mig!

Sygdommen chargas er endnu idag uheldbredelig. Den
rammer især de fattige, ligesom tidligere lusene i DK.
Derfor har medicinindustrien hidtil været uinteresseret
i at finde på et behandlingsmiddel. Men nu er flere
tusind USA-borgere blevet smittet via blodtranfusion
fra de mange fattige latino-indvandrere, der sælger deres
blod. Så måske sker der snart noget på den front...

Darwin har selv beskrevet denne lus og fortalt detaljeret
i sine dagbøger, hvorledes den opførte sig, når den sugede
blod af ham. Han tog også¨nogle eksemplarer med hjem
til England. Så hypotesen virker yderst plausibel, da han
tilmed blev syg lige efter mødet med lusene. En neurose
ville typisk vise sig allerede i puberteten og udvikle sig
langsomt til det værre gennem livet.

Forskerne forsøgte at få fat i noget biologisk materiale
fra Darwin i håb om at finde DNA-spor fra såvel manden
selv som fra snylterne. Det lykkedes at opspore en plet
blod på et af hans manuskripter, men DNA'et var gået
til grunde. Så forsøgte man med et frimærke på et af hans
breve i håb om, at han havde slikket på det - en metode,
som politiet benytter med succes. Til sammenligning blev
brugt DNA fra en af Darwins efterkommere. Der var dog
ingen match, så det er måske en ven eller hans sekretær,
det har sat frimærker på hans konvolutter.
(Eller måske har Darwin haft vikar på sin produktion af
efterkommere? - manden var jo alvorligt syg).
Snylter-DNA var der imidlertid heller ingen spor af.

Sidste forsøg var det mest nærliggende - og havde uden
tvivl fundet sted, hvis det skete i Danmark: at udtage en
prøve fra Darwins lig i Westminster Abbey. Men næh,
det kunne der ikke gives tilladelse til i England!
(Man fornemmer måske bag forbudet en vis modvilje
mod Darwin hos den anglikanske kirke...

Dér står sagen så nu: Enten var Darwin neurotiker,
eller også led han af en skrækkelig snyltersygdom.

V.h. -- Ib

Fra : Bo Warming

Dato : 12-02-08 07:40

"Ib Baagøe" <ib-baagoeSNABELprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Dér står sagen så nu: Enten var Darwin neurotiker,
> eller også led han af en skrækkelig snyltersygdom.

Da jeg var ulandsarbejder satte jeg mig ind i tropesygdommene bl.a. Chargas
og den er ikke slem på stillehavsøer hvor Darwin færdedes, og Darwins
neurotiske problemer startede tidligt i hans liv, så drop snylterteorien.

At han var familiens sorte får og udstødt og foragtet af sin succesrige
fætter Galton, og hans usexethed har nok bidraget til hans lattervækkende
idiosynkrasier og menneskeskyhed

Hans sygdomsbillede mindsker ikke hans kvaliteter, og minder også derved om
Nietzsches. Begge var neurologisk snarere end psykiatrisk afvigende og begge
i mild grad der nok har givet dem en sten i skoen, der fremmede deres mod
mht nytænkning og provokation.

Darwin droppede aldrig personlig stærk kristendom og afviste at gøre
evolutionsteorien til en religionskritik - og var fuldt på det rene med at
teoriens store pionerer er især Buffon, den samtidige franskmand Cuvier,
embryologen de Beer, systematikeren Linnee og selv japanere og afrikanere
har indset at vi nedstammer fra aber og at disse har baggrund i fisk,
gopler, amøber osv.

Goethe var anatomi-forsker og fandt en knogle der peger mod evolution og
hans skriverier om "urplanten" fører Linnee op på Darwin-niveau - og i en
tid hvor det endnu ikke lå i tidsånden.

Evolutionsteorien LÅ I TIDEN da Darwin i 1859 omsider publicerede, og blandt
Darwins ligemænd mht dens udbredelse er Herbert Spencer og Ernst Häckel, der
var så geniale og nytænkende som Darwin og modige i debat - hvad Darwin slet
ikke var

Lamarcqe er også Darwins ligemand og Alfred Wallace skrev året før Arternes
Oprindelse en ligeså stærk bog om evolution - men holdtes tlbage af den fine
adelige Darwinfamilie fra at få berømmelse.

Man holdt Darwin ude af debatten fordi han ikke ville påtage sig det image
som britisk national top-science-PR havde brug for at give ham, bl.a. for at
tryne det jævnbyrdige Tyskland.

Ingen klog debattør har været Darwin-fobiker og hans særheder gør intet fra
eller til

Der er facts og ikke fobi i at kalde Darwin for opreklameret.

Japanerne har ret i at tidsånd er vigtigere end berømtheder - som vor
Jesus-kultur altid overdriver.