Roskilde Domkirke - en pengemaskine?
Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-08 15:13

På:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/276038:Kirke---tro--Praester--
Roskilde-Domkirke-er-en-pengemaskine>

kan man blandt andet læse:

=
Penge kommer først
Præsterne har med bekymring bemærket, hvordan menighedsrådet har haft en
økonomiske tilgang til en række sager, skriver Dagbladet Roskilde.

Menighedsrådet har blandt andet afvist ansøgninger fra Roskilde Festival
og spejderbevægelsen om lejlighedsvis gratis adgang.

Og barnedåb skal gennemføres på tidspunkter, der ikke er valgt af hensyn
til brugerne, men så de generer entre-indtægten mindst muligt.

Opfører sig som museum
Præsterne bebrejdes også, hvis de er nødt til at have generalprøve på
konfirmation på tidspunkter, hvor der normalt er betalende gæster i
Domkirken.

- Efter det store konfirmand-arrangement har biskoppen fået en regning,
der blandt andet indeholder betaling for alterbrød og nadvervin. Tager
vi også penge, når der er ordination eller bispevielse? Det er et
forkert signal at sende. Det er et signal om, at vi er et museum, ikke
en kirke, sagde Paul Kofoed Christiansen ved menighedsrådets møde
torsdag.
=

Sig mig, hvad er der galt med det menighedsråd? Der er da ikke en af
Københavns kirker der tager entré - og så hele 25 kroner?

Og betaling for alterbrød og nadvervin?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jørgen

Dato : 25-01-08 19:22

> På:
>
> <http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/276038:Kirke---tro--Praester--
> Roskilde-Domkirke-er-en-pengemaskine>

Hvorfor gør de ikke bare som i frikirkerne og indsamler kollekt under
gudstjenesten?
Så er det frivilligt om man vil give noget, og i så fald hvor meget.
Samtidig med det bør der være åbenhed om hvad pengene går til.

Det er også mere bibelsk at man giver frivilligt, end at man betaler entre
ved kirkedøren, vil jeg mene.

mvh jørgen.

Fra : Martin Andersen

Dato : 25-01-08 19:27

jørgen wrote:

> [...]
> Samtidig med det bør der være åbenhed om hvad pengene går til.
>
> Det er også mere bibelsk at man giver frivilligt, end at man betaler entre

eller over skattebilletten...

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-08 20:07

Martin Andersen <dur@ikke.nu> wrote:

> [...]

Det gør man skam også i folkekirken ...

> eller over skattebilletten...

Jeg vil næsten tro at almindelig vedligeholdelse af sådan en kirke
betales over landskirkeskatten. Ekstraordinær vedligeholdelse over
finansloven - der er jo tale om et national klenodie.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-01-08 20:03

jørgen skrev i 479a289e$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

[ ... ]
> Det er også mere bibelsk at man giver frivilligt, end at man betaler
> entre ved kirkedøren, vil jeg mene.

Jeg synes da det er helt i orden, at de der besøger en kirke som turist
betaler entre for at komme ind i kirken.

Alle de mange turister udsætter da en kirke som Roskilde Domkirke, for et
meget stort slidtage.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-08 05:04

""Per Rønne"" skrev i en meddelelse:

> Sig mig, hvad er der galt med det menighedsråd? Der er da ikke en af
> Københavns kirker der tager entré - og så hele 25 kroner?
> Og betaling for alterbrød og nadvervin?

Adgang til kirkelige handlinger - herunder udskænkning ved
altergangen - er gratis i samtlige folkekirker, og man skal
ikke vise medlemskort ved indgangen.
Anderledes, når der afholdes koncerter eller tilsvarende i
kirkerummet. Så må man gerne opkræve entré og sælge
billetter i forsalg.
Hvis der er supplerende underholdning i forbindelse med
en gudstjeneste - f.eks. et gospelkor eller en strygekvartet -
er det en del af den kirkelige handling og derfor gratis.
(Menighedsrådet betaler de optrædende deres normale
honorar af kirkekassen).

I en almindelig sognekirke er der ingen konflikt mellem de
to typer anvendelse af kirken, da det ene foregår om dagen
og det andet om aftenen. Visse steder afholdes der aften-
eller natgudstjeneste, og da planlægges tidspunkterne i
menighedsrådet (hvor præsterne også har stemmeret), så
der ikke opstår konflikt. (Eller også konfliktes verbalt om
dette, som om så meget andet!

Det specielle ved Roskilde Domkirke er, at bygningen
ud over at være kirke tillige er et museum, der har åbent
om dagen. Det samme er jo tilfældet med masser af store
kirkebygninger i udlandet. Mange steder har jeg set dette
løst på den måde, at et areal foran alteret er indhegnet med
snore og reserveret de gratis gudstjenestedeltagere, mens
arealet langs væggene, hvor normalt museumsgenstandene
befinder sig, er reserveret de betalende gæster. Der sidder
så et skilt, der beder museumsgæsterne holde deres kæft,
når der foregår noget midt i rummet.
Lige hvordan de har løst det i Roskilde, ved jeg ikke.
Mht. barnedåb, foregår dette under en normal, planlagt
gudstjeneste, så her kan der da ikke opstå konflikt.

V.h. -- Ib

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-08 05:22

Ib Baagøe <ib-baagoeSNABELprivat.dk> wrote:

> [...]
> Mht. barnedåb, foregår dette under en normal, planlagt
> gudstjeneste, så her kan der da ikke opstå konflikt.

Der er ikke en eneste kirke i København, Danmarks største turistmagnet,
der opkræver entre. Her i landet sker det kun i Roskilde Domkirke - og
så et langt mere beskedent beløb i Østre Lars på Bornholm.

Københavns Domkirke med Thorvaldsens skulpturer er faktisk også en
turistmagnet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk