Miraklet på Samsø
Fra : Jens Bruun

Dato : 20-01-08 20:06

En ganske spændende historie:

http://jp.dk/indland/article1237490.ece

Susanne Svendsen tror angiveligt ikke på gud, men "har svært ved at forklare
sin oplevelse uden at tænke de højere magter med". Fint nok. Rigtigt
usammenhængende bliver det, når Susanne Svendsen udtaler "Der må være en
eller anden, som styrer det hele, og som ikke havde brug for mig endnu".

Lad os nu lege lidt med tanken: Hvis der er én eller anden, der styrer det
hele, og som mener, at Susanne Svendsen skal have lidt mere tid på jorden,
hvorfor pokker efterlod denne/dette Susanne Svendsen lammet i underkæbe og
dele af kæbe? Jeg mener; når man udvirker et frisk lille mirakel, hvorfor
pokker så ikke tage skridtet fuldt ud og efterlade hende fuldstændig uden
mén?

Jaja, guds veje er jo uransagelige.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-01-08 20:32

Jens Bruun wrote:
> [...]
> pokker så ikke tage skridtet fuldt ud og efterlade hende fuldstændig uden

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg gætter på at det er af samme årsag som at
han heller ikke helbreder amputerede.

Fra : N/A

Dato : 20-01-08 22:55

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-08 22:55

jenspolsen@hotmail.com skrev i
b22ea0ce-f1aa-4f3e-8b05-6479a6cf3035@d21g2000prf.googlegroups.com:

> Ja det er sært at gud altid vælger psykosomatiske sygdomme eller
> sygdomme hvor det sker at de går i sig selv til sine mirakler.

At en eller anden der ikke tror på Gud snakker om mirakler gør jo ike dette
til et af Guds mirakler.

Men straks skal Jens og hans lidelsesfæller gøre Gud ansvarlig for alt hvad
gudløse finder på af påstande.

Med andre ord: Jens og hans lidelsesfæller lider stadig af udpræget mangel
på seriøsitet og saglighed.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-01-08 23:02

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse

> Med andre ord: Jens og hans lidelsesfæller lider stadig af udpræget
> mangel på seriøsitet og saglighed.

Hehe. For mig at se er der vist kun én gruppe, der lider her...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-08 23:03

Jens Bruun skrev i m8KdnZ7CnMkmWQ7anZ2dnUVZ8sKlnZ2d@giganews.com:

[ ... ]
> Hehe. For mig at se er der vist kun én gruppe, der lider her...

Jeps, og jeg lider ikke, hverken af åndenød eller andre nød'er

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-01-08 23:23

Andreas Falck wrote:
> Men straks skal Jens og hans lidelsesfæller gøre Gud ansvarlig for alt
> hvad gudløse finder på af påstande.

Folk gør generelt ikke nogen, de ikke tror på eksisterer ansvarlige for
noget som helst - heller ikke "Jens og hans lidelsesfæller"

Gør du tand-feen ansvarlig for at du ikke har dine mælketænder længere?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-01-08 01:40

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> for noget som helst - heller ikke "Jens og hans lidelsesfæller"
>
> Gør du tand-feen ansvarlig for at du ikke har dine mælketænder

Udmærket eksempel!

For hvem pokker ved sine fulde fem ville dog ellers overhovedet kunne finde
på SERIØST at holde allerselveste den såvel bibelsk som kirkeligt
trosbekendelsesdefinerede Gudfader Skaberen blot tilnærmelsesvist
"ansvarlig" for hhv. påskeharer, nisser, trolde, feer og andet hedensk fup
og fedtspilleri, andre end da lige netop erklærede ateister med latent
neurotiske vrangforestillinger om religiøsitet? ;-D

Det synes mig altså til tider næsten endda bizart morsomt, at man blot
behøver at erklære sin efterhånden rimeligt personligt velovervejede og
afklarede metafysiske tro på en i Bibelen defineret Gud, før folk snart sagt
kommer rendende med deres sørgelige "Julemanden FINDES altså
ikke!"-barndomstraumer og får travlt med at spille vrangvilligt og forbitret
"bedrevidende" om en trosdimension og dertil hørende parametafysisk
kristenmenneskelig frihed, de således desværre bare ikke evner at fatte...

Skyldes denne ret mærkelige opførsel mon at nogen eller noget mon åbenbart
brutalt har knægtet denne grundliggende barndomskreativt begejstrede
menneskelige ånds- og religionsfrihed så fundamentalt hos dem, at de i
ulykkelig, destruktiv skuffelse nægter ikke bare sig selv, men dertil også
frie, ligeværdige medmennesker, denne selvklare FUNDAMENTALE MENNESKERET til
lige netop at være principelt ånds- og religionsfri (for så vidt man da
ellers både respekterer og overholder fundamentale dennesidige
samfundslove!)?

Eller læses selvsamme rettigheder snarere som en vis "herre" siges at læse
Bibelen, nemlig at Religionsfrihed pludselig vrangfortolkes som en
bemærkelsesværdig ensidig "frihed FRA religion", hvor den egentlige "frihed
TIL religion" - der vel i det meste af den europæiske idehistorie har været
et temmeligt afgørende spørgsmål - bekvemt "glemmes"?

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-01-08 09:30

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> og fedtspilleri, andre end da lige netop erklærede ateister med latent
> neurotiske vrangforestillinger om religiøsitet? ;-D

Du forstod vist ikke den pointe du svarede på.

Fra : Vidal

Dato : 20-01-08 21:21

Jens Bruun skrev:
> [...]
> pokker så ikke tage skridtet fuldt ud og efterlade hende fuldstændig uden

Verden er som den er, det, der skal ske, sker.

At Susanne Svendsen drager Gud specielt ind i denne
situation, er vel hendes problem.

Når man kommer ud i en meningsløs situation, siger man,
hvorfor Gud? Svaret kunne være, dette er dit liv. Andet
svar findes ikke.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-01-08 21:26

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Verden er som den er, det, der skal ske, sker.

Ja. Ikke, at du herover siger noget banebrydende eller noget. Faktisk siger
du ikke noget.

> At Susanne Svendsen drager Gud specielt ind i denne
> situation, er vel hendes problem.

Er det et problem? Susanne Svendsen tror jo angiveligt netop ikke på en gud.

> Når man kommer ud i en meningsløs situation, siger man,
> hvorfor Gud? Svaret kunne være, dette er dit liv. Andet
> svar findes ikke.

Men alligevel søger du et svar?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Vidal

Dato : 20-01-08 21:28

Jens Bruun skrev:
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Ikke, at du herover siger noget banebrydende eller noget. Faktisk siger
> du ikke noget.

Netop.

> Er det et problem? Susanne Svendsen tror jo angiveligt netop ikke på en gud.

Så burde hun ikke gøre Gud ansvarlig.

> Men alligevel søger du et svar?

??
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-01-08 21:32

> ??

Du er kristen, ikke? Er det ikke ensbetydende med, at du søger et svar?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Vidal

Dato : 20-01-08 21:58

Jens Bruun skrev:
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Du er kristen, ikke? Er det ikke ensbetydende med, at du søger et svar?

Jeg ved ikke nøjagtigt, hvad du mener? Svar på hvad?
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-01-08 22:30

> Jeg ved ikke nøjagtigt, hvad du mener?

Det tror jeg, du gør.

> Svar på hvad?

Aner der ikke. Det er ikke mig, der spørger.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Vidal

Dato : 20-01-08 22:38

Jens Bruun skrev:
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg, du gør.

Vil du ikke være bare lidt mere specifik for
ikke at gøre diskussionen helt kryptisk.

> Aner der ikke. Det er ikke mig, der spørger.

Det gør du da. Du skriver: 'Du er kristen, ikke?
Er det ikke ensbetydende med, at du søger et svar?'
De implicitte konnotationer, om jeg så må sige, går
vist over mit hoved.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-01-08 22:41

> Det gør du da. Du skriver: 'Du er kristen, ikke?
> Er det ikke ensbetydende med, at du søger et svar?'
> De implicitte konnotationer, om jeg så må sige, går
> vist over mit hoved.

Hehe. Lad os stoppe her, Villy Dalsgaard.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 20-01-08 23:30

Jens Bruun skrev:

> Du er kristen, ikke? Er det ikke ensbetydende med, at du søger et svar?

Ikke nødvendigvis... Hvis du fx. vælger Søren Kierkegaards gengivelse af
kristendom, drejer en del af dette sig vel om at tro på trods af
fornuften. Her kan du godt søge et svar, men hvis du rent faktisk opnår
svaret, er du ikke længere sandt troende (så er det ikke tro men viden).
Tro i kristen forstand er egentlig det modsatte, nemlig det at gå ind i
afmagten, at give sig hen eller at overgive sig, at slippe det hele, -
at foretage et spring ud på de 7000 favne vand, som Kierkegaard sagde det.

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : N/A

Dato : 20-01-08 23:52

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-08 23:52

jenspolsen@hotmail.com skrev i
68e98836-88a4-4f78-89e4-50a50c06b694@d21g2000prf.googlegroups.com:

> måske snarere lidt neurotisk angste.

Tja, du har jo for vane at ville stille helt vilde diagnoser på folk der
ikke deler din fundamentalistiske tro.

Man fristes næsten til at have lidt ondt af dig.

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-08 03:15

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse:

> En ganske spændende historie:
> http://jp.dk/indland/article1237490.ece

Jeg kender skam en, der har fået en tilvarende jernstang
gennem hovedet den vinkelrette vej: ind gennem munden
og ud gennem nakken. Ved en knallertulykke.
Manden lever i bedste velgående og kan fortælle helt
rationelt og detaljeret om hændelsen. Men hans adfærd,
hans "normalitet" eller hvad man nu skal kalde det, har
taget skade, således at han agerer socialt som en lettere
evnesvag.

V.h. -- Ib