En ateistisk sognepræst går på pension
Fra : Jesper

Dato : 20-01-08 19:16

Så går Torben Grosbøll, der er sognepræst ved Taabæk Kirke, på pension.
Han er præsten der jo ikke tror på en 'skabende og vedligeholdende gud'.

Farvel og tak!

FUT: dk.livssyn.kristendom
--
Jesper
- Jeg sover godt om natten, når han passer på mine penge.

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-01-08 20:08

> Så går Torben Grosbøll, der er sognepræst ved Taabæk Kirke, på pension.
> Han er præsten der jo ikke tror på en 'skabende og vedligeholdende gud'.

> [...]

Gad vide hvor mange ateistiske Præster der findes i den danske folkekirke.

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 20-01-08 20:35

Den 20.01.2008 kl. 20:07 skrev Per Nielsen <ser@get2net.dk>:

> Gad vide hvor mange ateistiske Præster der findes i den danske
> folkekirke.

Mon ikke mange blev generte hvis man bad om håndsoprækning hvis alle var
samlet?

Henrik Blunck - Dianalund
Den politiske blog *uden* spin ===> http://www.polblog.dk
Kristendommens Mangler ===> www.blunck.dk/kristendommens_mangler

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 20-01-08 20:37

"Jesper" skrev i en meddelelse

> Han er præsten der jo ikke tror på en 'skabende og >vedligeholdende gud'.

I vores dage er det unægtelig også svært !!
Brainstorm blot lidt på disse ord , Klon Atomer Neutrinoer Galakser o.s.v
Hvis Gud har skabt alt det ? , ja så er det i sandheden en grotesk Gud.

"Det var et orgelbrus og en salme fra Rom , men kirken var tom"

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Vidal

Dato : 20-01-08 21:17

Michael Meidahl Jensen skrev:

> I vores dage er det unægtelig også svært !!
> Brainstorm blot lidt på disse ord , Klon Atomer Neutrinoer Galakser o.s.v
> Hvis Gud har skabt alt det ? , ja så er det i sandheden en grotesk Gud.

Hvordan det?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 21-01-08 19:37

"Vidal" skrev i en meddelelse

> Hvordan det?

Fordi det minder om en af Storm P's fantastiske maskiner !.
Teknisk kompliceret ud i det helt vilde , et virvar af hjul og
taljer og sindrige anordninger.
Alt sammen blot for at puste et starinlys på natbordet ud.

Set i et kosmisk perspektiv med miliarder af Galakser og hver med miliarder
af Stjerner , og som mange forsker er enig om med måske
milioner af planeter som Jorden.
Alle med rig mulighed for en mangfoldighed af liv.
Der må man da sige at gud's interesse for en lille blå planet i udkanten af
en ganske ordinær Galakse , er noget grotesk.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-01-08 20:37

Michael Meidahl Jensen skrev i
4794e662$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

[ ... ]
> Der må man da sige at gud's interesse for en lille blå planet i
> udkanten af en ganske ordinær Galakse , er noget grotesk.

Hvad grotest skulle der dog være i at Gud har interessere i den/de
planet(er) hvor han har skabt liv?

Det ville da være langt mere grotest dersom han *IKKE* havde interesse for
sine skabninger.

Og nu fremgår det jo ganske tydeligt af Bibelen (vi skriver jo i
dk.livssyn.KRISTENDOM) at Gud da virkelig har stor interesse i de skabninger
han har her på denne planet. Endda så stor interesse at Han sendte sin Søn
herned for at frelse den menneskehed der var faldet i synd.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 21-01-08 21:04

"Andreas Falck" skrev i en meddelelse

> Hvad grotest skulle der dog være i at Gud har interessere i den/de >
> planet(er) hvor han har skabt liv?
>
> Det ville da være langt mere grotest dersom han *IKKE* havde >interesse
> for sine skabninger.

Man sige jo at man ikke skal lede efter inteligent liv i universet.
Man skal led efter resterne, efter det inteligente livs egen
tilintetgørelse.
Og når jeg sådan ser hvad der sker rundt om på vores klode
er overstående sikkert sandt.
Så hvis Gud findes derude så kunne han godt lige give et tegn fra sig
især nu hvor vi har regnet ud at Jorden ikke er flad.

> Og nu fremgår det jo ganske tydeligt af Bibelen (vi skriver jo i
> dk.livssyn.KRISTENDOM)

Jeps det er rigtig , men jeg blev jo futtet her over fra DK.politik.
så jeg må nok heller kravle tilbage under den sten jeg kom fra.
http://home9.inet.tele.dk/mha/index.htm

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-01-08 21:31

Michael Meidahl Jensen skrev i
4794faa5$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

[ ... ]
> Så hvis Gud findes derude så kunne han godt lige give et tegn fra sig
> især nu hvor vi har regnet ud at Jorden ikke er flad.

Har Gud nogen sinde sagt at jorden er glad?
Du må da gerne henvise mig til det sted i Bibelen hvor det skulle stå!!

> Jeps det er rigtig , men jeg blev jo futtet her over fra DK.politik.
> så jeg må nok heller kravle tilbage under den sten jeg kom fra.
> http://home9.inet.tele.dk/mha/index.htm

Jeg troede i en brøkdel af et splitsekund at du var interesseret i saglig og
seriøs debat (ikke at forveksle med mission). - Skulle du være interesseret
i det, så giv gerne lyd fra dig.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 21-01-08 21:38

Andreas Falck skrev:

<klip>

> Har Gud nogen sinde sagt at jorden er glad?
> Du må da gerne henvise mig til det sted i Bibelen hvor det skulle stå!!

<klip>

Hvad med Salme 97,1 mfl steder?

Dikte

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-01-08 22:25

Benedikte Brisson skrev i 479502cf$0$89175$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Andreas Falck skrev:
>
> <klip>

> <klip>
>
> Hvad med Salme 97,1 mfl steder?

Nu havde der sneget sig en slåfejl ind! Beklager mange gange.

Der skulle ikke stå glad men flad, hvilket også burde fremgå af det jeg
citerede og svarede på.

Så mit spørgsmål skulle altså lyde:
"Har Gud nogen sinde sagt at jorden er FLAD?"

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 22-01-08 09:53

Andreas Falck skrev:

> Nu havde der sneget sig en slåfejl ind! Beklager mange gange.

Det vidste jeg godt, men jeg ku ikke lige dy mig

Venlig hilsen Dikte

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-01-08 12:48

Benedikte Brisson skrev i 4795af01$0$89170$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

[ ... ]
> Det vidste jeg godt, men jeg ku ikke lige dy mig

hi hi - det skal du heller ikke. Humor er en rigtig god ting. Bare kom med
noget mere.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 25-01-08 21:20

"Andreas Falck" skrev i en meddelelse

> Har Gud nogen sinde sagt at jorden er glad?
> Du må da gerne henvise mig til det sted i Bibelen hvor det skulle >stå!!

Du mener så ikke at man anså jorden for at være flad på Bilbens tid.

> Jeg troede i en brøkdel af et splitsekund at du var interesseret i >saglig
> og seriøs debat (ikke at forveksle med mission).

Som så meget andet troede du forkert.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-08 05:22

Michael Meidahl Jensen <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> wrote:

> Du mener så ikke at man anså jorden for at være flad på Bilbens tid.

Hvis du tænker på NTs tid, så anså man dengang Jorden som universets
centrum; en rund jord hvorom sol, måne og stjerner roterede.

Man kendte ganske vist til Aristarchos vanvittige hypotese om et
heliocentrisk univers, men det var jo forkastet af videnskaben.

Så kort: man troede på videnskabens udsagn. Det afspejlede sig dog ikke
i NTs tekst, som handlede om noget ganske andet.

I GT er der heller ikke nogen omtale af Jordens form, bortset fra at
mange vil fortolke udsagn som at solen 'står op' i øst som udtryk for
troen på en flad jord ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-01-08 08:47

"Per Rønne" skrev i 1ibb5dm.15iar0fpk5vttN%per@RQNNE.invalid:

[ ... ]
> I GT er der heller ikke nogen omtale af Jordens form, bortset fra at
> mange vil fortolke udsagn som at solen 'står op' i øst som udtryk for
> troen på en flad jord ...

I dag tales der jo også stadig om de fire verdenshjørner og at solen står op
i øst. Så hvis den slags udtalelser skal "tolkes" (eller rettere mistolkes)
til at Bibelen (GT) siger at jorden er flad, så er det jo også hvad der
siges i dag.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-08 10:58

Andreas Falck <dewnull@tiscali.invalid> wrote:

> [...]
> til at Bibelen (GT) siger at jorden er flad, så er det jo også hvad der

Jep - jeg har i øvrigt ikke læst Bibelen igennem for at finde ud af
dette, og tror at det var Rasmus Underbjerg Pinnerup der fortalte mig
det her i gruppen.

Ja, han er i mellemtiden forsvundet herfra, og lidt googling afslører at
han i mellemtiden er blevet 28 og i dag er lægestuderende.

<http://da.wikipedia.org/wiki/Bruger:Pinnerup>

Jeg tvivler dog på at han stadig finder at Birthe Rønn Hornbech er en
»herlig furie«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-01-08 08:44

Michael Meidahl Jensen skrev i
479a4490$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Du mener så ikke at man anså jorden for at være flad på Bilbens tid.

Hvem er "man"? Men jeg går ud fra, da du ikke svarede på mit spørgsmål, at
heller ikke du er i stand til at dokumentere jeres påstand om at Bibelen
lærer at jorden skulle være flad.

> Som så meget andet troede du forkert.

Ja, jeg blev jo ikke spor overrasket over at din hensigt slet ikke var
saglig og seriøs debat. Men det bliver jo blot tydeligere ved at du
præciserer det så klart!

Fra : Vidal

Dato : 21-01-08 21:04

> [...]
>
> Set i et kosmisk perspektiv med miliarder af Galakser og hver med miliarder
> af Stjerner , og som mange forsker er enig om med måske

Det er rigtigt, det er et fantastisk kosmos vi
lever i, hvad enten man tror på Gud eller ej.

> Alle med rig mulighed for en mangfoldighed af liv.
> Der må man da sige at gud's interesse for en lille blå planet i udkanten af
> en ganske ordinær Galakse , er noget grotesk.

Vi ved jo intet om, der findes væsner på andre
planeter og hvilken interesse Gud eventuelt har
i dem.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ivannof

Dato : 20-01-08 22:39

> [...]
> --
> Jesper
> - Jeg sover godt om natten, når han passer på mine penge.

Ja, ham kan jeg godt li'

Fra : Shapescare

Dato : 10-02-08 11:58

On Jan 21, 8:37 pm, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:

> Det ville da være langt mere grotest dersom han *IKKE* havde interesse for
> sine skabninger.

Hvilken interesse hadde Gud for menneskene som bodde i Jeriko før hans
folk invaderte byen og massakrerte innbyggerne?

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-02-08 08:27

Shapescare skrev i
983cdffc-cf83-4c73-b872-bc04a2d264f9@i72g2000hsd.googlegroups.com:

> Hvilken interesse hadde Gud for menneskene som bodde i Jeriko før hans
> folk invaderte byen og massakrerte innbyggerne?

Det kand u få svar på ved at slå op i Bibelen og læse de relevante
tekstafsnit.

Fra : Shapescare

Dato : 11-02-08 00:52

On Feb 11, 8:26 am, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> Shapescare skrev i
> 983cdffc-cf83-4c73-b872-bc04a2d26...@i72g2000hsd.googlegroups.com:

> Det kand u få svar på ved at slå op i Bibelen og læse de relevante
> tekstafsnit.

Dette er hva Bibelen sier om Guds interesse for sine skapninger i
Jeriko:

Josva 6, 21-22:

"20 Så tok folket til å rope, mens prestene blåste i hornene. Så
snart folket hørte hornlåten, satte de i et kraftig rop. Da styrtet
muren sammen, og folket gikk rett inn i byen og inntok den. 21 Så slo
de alt som fantes i byen, med bann. Både menn og kvinner, unge og
gamle, storfe, småfe og esler hogg de ned med sverd."

Kilde:
http://bibelen.no/

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-02-08 09:33

Shapescare skrev i
dc94a48c-3146-4552-b0d1-3c657e9a6239@h11g2000prf.googlegroups.com:

[ ... ]
> Dette er hva Bibelen sier om Guds interesse for sine skapninger i
> Jeriko:

Du har nok aldrig hørt om at man skal læse ting i deres rette sammenhæng og
kontext. Det havde jeg egentlig heller ikke forventet af dig ud fra dine
hidtidige skriverier.

Seriøsitet er ikke noget du beskæftiger dig med.

Fra : Shapescare

Dato : 11-02-08 03:25

On Feb 11, 9:32 am, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> [...]

gamle, storfe, småfe og esler hogg de ned med sverd."

> Du har nok aldrig hørt om at man skal læse ting i deres rette sammenhæng og

Hvis du kjenner Bibelen, vet du godt at innbyggerne i Jeriko ble
truffet at Jahves "iron fist", uten noen som helst foranledning.
Hvilken interesse hadde Gud for sine skapninger i Jeriko? Hvorfor
måtte de alle drepes, med unntak av horen Quisling og hennes familie?

> Det havde jeg egentlig heller ikke forventet af dig ud fra dine
> hidtidige skriverier.

Kutt ut personkarakteristikkene, og svar heller på spørsmålet.

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-02-08 11:33

Shapescare skrev i
0d80884a-363d-4fe3-9153-9afc25dc00a0@i7g2000prf.googlegroups.com:

[ ... ]
> Kutt ut personkarakteristikkene, og svar heller på spørsmålet.

Sæt dig ind i det emne du så gerne vil gøre dig klog på.

Hidtil er der ikke kommet noget som helst sagligt fra din side. Ikke at jeg
havde forventet det.

Læs sammenhængen til den tekst du ævler rundt om

Fra : Shapescare

Dato : 11-02-08 04:05

On Feb 11, 11:33 am, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> [...]
> havde forventet det.
>
> Læs sammenhængen til den tekst du ævler rundt om

Hvilken sammenheng?

Josva? Den har jeg lest.
Mosebøkene? De har jeg lest.
GT? Det har jeg lest.

Konteksten er at Jahves utvalgte folk skal få seg et eget land.
Konteksten er at det bor folk der fra før av.
Konteksten er at dette folket skal utryddes på ordre fra Jahve.
Konteksten er at Bibelen ikke med ett ord sier at befolkningen, som
skal utryddes, har gjort noe som helst galt.

Hvis du har utfyllende informasjon, eller informasjon som sier noe
annet, så kom gjerne med det.

Når det gjelder "saklighet": De usaklige er dem som prøver å tolke GT
i en human kontekst.

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-02-08 12:44

Shapescare skrev i
a1821fd2-f4c2-4b71-9a75-5415a2799d3d@e4g2000hsg.googlegroups.com:

[ ... ]
> Når det gjelder "saklighet": De usaklige er dem som prøver å tolke GT
> i en human kontekst.

Dine forkvaklede fordomme er grænseløse, og din idioti uden grænser

EOD

Fra : Shapescare

Dato : 11-02-08 06:21

On Feb 11, 12:43 pm, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:

> Dine forkvaklede fordomme er grænseløse, og din idioti uden grænser

Javel?

Ønsker du ikke å forklare konteksten for progromene som der fortelles
om i Josva?

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-02-08 15:34

Shapescare skrev i
dfeeba72-8c97-4d40-a449-867ab808196d@l1g2000hsa.googlegroups.com:

[ ... ]
> Javel?
>
> Ønsker du ikke å forklare konteksten for progromene som der fortelles
> om i Josva?

Havde vist blot en smule seriøsitet og saglighed kunne vi have fået en god
dialog om dette, men du er tydeligvis en type der ikke er værd at spild tid
på.

Derfor blev der sat et EOD

Fra : Shapescare

Dato : 11-02-08 10:35

On 11 Feb, 15:34, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> [...]
> dialog om dette, men du er tydeligvis en type der ikke er værd at spild tid

Da kan du trygt fjerne ditt EOD, for jeg er er en "type der er verdt
at bruke tid på."

Jeg er saklig.
Jeg har ikke kommet med personkarakteristikker av deg. Jeg sier /
ikke/ ting som:

"Sæt dig ind i det emne du så gerne vil gøre dig klog på." ,

eller

[...]

Jeg er seriøs.
Jeg kommer med bibelsitater. Dersom du mener at jeg siterer uærlig,
kan du bare komme med andre og mer utfyllende sitater.

Jeg tror at ditt EOD kommer av at du ikke er i stand til å lese Josva
på annen måte enn at Jahve er fullstendig likegyldig til de mennesker
som er så uheldige at de bor der Jahve har tenkt å plassere sitt
utvalgte folk.

Ditt EOD er et taperens kjennetegn.

La meg også få legge til: Jeg blir ikke en idiot bare fordi du hevder
at jeg er det.