Hvad betyder "Gud"?
Fra : Ukendt

Dato : 14-01-08 06:01

Til glæde for mine ateistiske og fundamentalistiske venner:

I aftes på TV2-Øst blev den kendsgerning taget op, at der
bliver flere og flere ateister. Foreningen er således nu oppe
på 800 medlemmer.

I den anledning havde de interviewet biskoppen fra Lolland-
Falster Sten Skovsgaard (der blev valgt ind for 2 år siden på
blandt andet sine kristne holdninger og derfor må antages at
repræsentere mainstream kristendom her øst for Storebælt).

Hans forklaring på ateismens succes var, at folk ikke aner,
hvad begreber som "Gud" og "evigt liv" betyder. At det er
indlysende, at man ikke kan tro på Gud, hvis man mener, det
er en gammel mand med hvidt skæg.

Ifølge Skovsgaard er Gud et menneske af kød og blod, nemlig
lig med Jesus. (Så her er biskoppen helt på linie med Grosbøl!).
Men da Jesus jo altså er død, er det han har efterladt os, og
som vi kan bruge i vores eget liv, identisk med kærligheden.
Ergo: Gud = kærlighed.

(Jeg takker for opbakningen, hr. Skovsgaard!

Hej -- Ib

Fra : Vidal

Dato : 14-01-08 09:53

Ib Baagøe skrev:

> Hans forklaring på ateismens succes var, at folk ikke aner,
> hvad begreber som "Gud" og "evigt liv" betyder. At det er
> indlysende, at man ikke kan tro på Gud, hvis man mener, det
> er en gammel mand med hvidt skæg.

Det har man kunnet iagttage her i gruppen, hvor
den ene efter den anden melder sig med den ene
mere syge forståelse efter den anden.

- "kristendommen er dit og dat og derfor kan jeg
selvfølgeligt ikke tro på den slags tåbelighed."

Sidst jeg erindrer, er en påstand om, at kristendom
blot er en lille håndfuld moralske historier.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : erikelarsen@gmail.co~

Dato : 14-01-08 01:59

On 14 Jan., 06:00, "Ib Baagøe" <ib-baagoeSNABELprivat.dk> wrote:
> [...]
> Men da Jesus jo altså er død, er det han har efterladt os, og
> som vi kan bruge i vores eget liv, identisk med kærligheden.

Bibelen der er sandheden siger i Joh 4 v 24 "Gud er ånd", så hvor
henter Skovsgaard sin filosofi fra, sikkert fra satan der vil forføre
mennesker til fordærv med fejllære ?

> Ergo: Gud = kærlighed.

Kærlighed til hvad ? det er ikke kærlighed til Guds Ord der her er
omtalt.

Kærlighed = underkastelse, lydighed og tro.

Erik

Fra : erikelarsen@gmail.co~

Dato : 14-01-08 02:12

On 14 Jan., 09:53, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> mere syge forståelse efter den anden.
>
> - "kristendommen er dit og dat og derfor kan jeg
> selvfølgeligt ikke tro på den slags tåbelighed."

Det skal du ikke sørge over endnu, men de fleste her på
dk.livsyn.kristendom aner ikke hvad treenighedens Gud er, og har
langtfra fældesskab med Faderen, Sønnen og Helligånden.

se f.eks Benny Hinn med følge der lever et Åndelig liv som på den
Bibelske første Pinsedag, hvor alle oplevede Guds Helligånden og
derefter havde samfund med Guds Helligeånd, Guds Ord der gik i
opfyldelse med helbredelser og tungetaleI

Idag har selv de kristne sammen med ateisterne travlt med at fornægte
den form for Guds Åndelige virke.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-01-08 15:55

erikelarsen@gmail.com skrev i
554ffd66-45d0-439b-86c2-34c65a948b3e@f47g2000hsd.googlegroups.com:

[ ... ]
> se f.eks Benny Hinn

Benny Hinn er ikke spor andet end en okkult spiritist. Han har intet med
Gud, Jesus og Helligånd at gøre.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Claudio Adam

Dato : 15-01-08 16:45

Andreas Falck <dewnull@tiscali.invalid> skrev:
>erikelarsen@gmail.com skrev i
> [...]

Halløj Andreas, kan du ellers holde skruen i vandet.
- du har stadigvæk ild i håret?)

Er Gud og Skabelsen iøvrigt den/det samme,?
- hersker der vitterligt tvivl i dit sind om at vi alle er skabt
af noget som vi ikke har begreb om.
- jah for vi er vel enige om at liv kun kan skabes.
se, af noget vi ikke rigtig ved hvor udspringer fra.

( Læs eventuelt Elias" eller noget andet.? )
God vind, hilsen Adam.

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-01-08 12:40

Ib Baagøe wrote:
> Til glæde for mine ateistiske og fundamentalistiske venner:
>
> I aftes på TV2-Øst blev den kendsgerning taget op, at der
> bliver flere og flere ateister. Foreningen er således nu oppe
> på 800 medlemmer.

Foreningen?

> [...]
> hvad begreber som "Gud" og "evigt liv" betyder. At det er
> indlysende, at man ikke kan tro på Gud, hvis man mener, det

Heller ikke sådan en.

> [...]
> Men da Jesus jo altså er død, er det han har efterladt os, og
> som vi kan bruge i vores eget liv, identisk med kærligheden.

Skal vi så ikke bare smide ordet "gud" væk og kalde det kærlighed? I
samme omgang kan vi inkludere "kristne" i dem vi kalder "kærlige" og så
er den skid slået. Ikke flere unødvendige antagelser.

Fra : Poul Eriksen

Dato : 24-02-08 03:32

Martin Andersen skrev:

> [...]
> samme omgang kan vi inkludere "kristne" i dem vi kalder "kærlige" og så
> er den skid slået. Ikke flere unødvendige antagelser.

Jesus budskab var faktisk for 99% et kærlighedsbudskab. At han var
kommet for at sone arvesynden og efter ham ville folk der kom til
personlig tro på ham som frelseren vinde det evige liv. Om dette liv
skal leves i det såkaldte paradis...det ved så kun faderen.....

Personligt kan jeg ikke forstå begrebet den treeenige gud....så jeg
vælger at tro der er en Helligånd der er den universielle Gud....
Mht. en personificeret gud vælger jeg Jesus af Nazareth.....faderen ?
Tja det er for mig den gamle ørkengud Jahve der refereres til der....
Kan jeg ikke rigtig få til at passe med Jesus´budskab om
kærlighed...faderens gerninger i gamle testamente var tit i modstrid med
kærlighedsbudskabet.....

Hvem har så egentlig fundet på treenigheden ? Den katolske kirke...
Hvordan så gudsbilledet ud i urkirken ? Det ville egentlig være relevant
at få frem......meget af den moderne kristendom er opfundet af den
katolske kirke.....og mange af de ting de har bygget på er det der
fremmedgør moderne mennesker ift. kristendommen........

Men generelt gad jeg godt møde den person der ikke er enig i Jesus
budskab....det er så universel rigtig at alle kan forstå det.
At det så er urimeligt hårdt at leve op til Jesus leveregler er en anden
ting....det er ikke menneskeligt muligt i de fleste tilfælde....men
Jesus´budskab var også budskabet om tilgivelse!

Ateisme er faktisk det sværeste overhovedet man kan have som livssyn og
det afløses for det meste af nyreligiøsitet da det ligger i menneskets
natur at tro på et eller andet. Primært fordi der er så meget der ikke
er omfattet af vores konkrete viden. Disse ting medfører angst (for det
ukendte!) og her gør troen det muligt at leve med denne usikkerhed/angst
mv. Men en anden forklaring kunne også være at vi i vores ubevidste har
en ukendt viden der drager os mod det vi instinktivt ved er rigtigt
....nemlig at den åndelige verden er ligeså reel som den fysiske
materielle....jeg ved det ikke...men jeg "tror" det :)

Fra : Martin Andersen

Dato : 24-02-08 21:11

Poul Eriksen wrote:
> [...]

Det kræver ikke medlemskab at være ateist, så hvad bygger det tal på?

[snip]

Hvad synes du om mit forslag?

[snip]

> Men generelt gad jeg godt møde den person der ikke er enig i Jesus
> budskab....

Goddag. Jeg hedder Martin.

> Ateisme er faktisk det sværeste overhovedet man kan have som livssyn og
> det afløses for det meste af nyreligiøsitet da det ligger i menneskets
> natur at tro på et eller andet.

Sludder. Ateisme er ikke et "syn på livet", og hvad der skal til for
nogen forbliver ateist er individuelt. For mig følger det af grundene
til jeg er ateist. Jeg tror ikke på myter uden skyggen af bevis.

> [...]
> er omfattet af vores konkrete viden. Disse ting medfører angst (for det
> ukendte!) og her gør troen det muligt at leve med denne usikkerhed/angst

Selv hvis det var sandt ville det ikke røre en tøddel ved
sandhedsværdien eller hvor overbevisende de religiøse postulater er. Kan
du komme med en håndfuld eksempler af det "meget" vi ikke kender til som
fylder os ateisters tilstedeværelse med angst?

> [...]
> ...nemlig at den åndelige verden er ligeså reel som den fysiske
> materielle....jeg ved det ikke...men jeg "tror" det :)

Jeg har ikke det instinkt. Er jeg ikke et menneske eller handicappet?
Det er en "just so" forklaring, som man kan bruge om hvad som helst og
forklarer intet.

Fra : erikelarsen@gmail.co~

Dato : 19-01-08 18:53

On 14 Jan., 15:55, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> [...]
>
> [ ... ]

> Benny Hinn er ikke spor andet end en okkult spiritist. Han har intet med

Nu er var emnet "hvad betyder "Gud"" der var emnet, men du er
glimrende til at fordereje emnerne, er du ikke.

Det forarvede også "farisæerne" dengang Jesus selv helbredte syge,
Desuden er du ikke treenighedstroende og kan derfor ikke viden om
Helligåndens kræft;

Erik

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 20-01-08 03:53