Biblen som historisk kilde - Svar fra Andr~
Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 04-01-08 19:29

Endnu en gang stopper Andreas, når han bliver bedt om dokumentation på
hans påstande.

Nyt eksempel:
Andreas skrev om biblen
http://groups.google.dk/group/dk.livssyn/msg/30ad1683a7edaf2c?hl=da

"
Så er det nok derfor at masser af historieforskere bruger den som
historisk kilde!!
Men det er jo ikke noget nyt at du fornægter alt hvad der ikke passer
med dit forkvaklede livssyn.
"

Mit svar var 29/12-2007
http://groups.google.dk/group/dk.livssyn/msg/9d3eebb794afeea3?hl=da
"
Så kan du vel nævne bare en lektor på historisk på Aarhus Universitet,
som bruger biblen som historisk kilde ?

Eller endnu nemmere for dig: Nævn bare en historie lektor på et dansk
Universitet, som bruger biblen som en historisk kilde.
"

Jeg venter stadigvæk på svar, Andreas.

/Martin

Fra : Patruljen

Dato : 04-01-08 12:16

On 4 Jan., 19:28, "Martin M. Pedersen" <traxpla...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Eller endnu nemmere for dig: Nævn bare en historie lektor på et dansk
> Universitet, som bruger biblen som en historisk kilde.

Jow - du må nok væbne dig med tålmodighed, der
Eller måske 77 gange rundt med Falck i cirkusmanegen - men det betyder
nok heller ikke, at du får et svar.

Fra : Lyrik

Dato : 04-01-08 23:52

Den 04.01.2008 kl. 19:28 skrev Martin M. Pedersen <traxplayer@gmail.com>:

> Eller endnu nemmere for dig: Nævn bare en historie lektor på et dansk
> Universitet, som bruger biblen som en historisk kilde.
Århus er gennemsyret af bibel-modvilje, kristendomsmodvilje, og ateisme.
Her foretrækker man åbenlyst islam og har endda foreslået at bygge dem en
stormoské.

Der findes seriøse forskere, som blandt andet arkæologer der bruger
Bibelen som en guidebog. Her Yigael Jadin.:
http://www.youtube.com/watch?v=DWnPOzm4djk&feature=related

Det er forskere der er meget større end noget Århus, eller Danmark
iøvrigt, kan komme op med.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Martin Andersen

Dato : 05-01-08 00:21

Lyrik wrote:

> Århus er gennemsyret af bibel-modvilje, kristendomsmodvilje, og ateisme.
> Her foretrækker man åbenlyst islam og har endda foreslået at bygge dem
> en stormoské.

Hvad folk bruger deres egne penge på rager ikke mig og hvis jeg troede
dig over en dørtærskel ville jeg blive fristet til at flytte til Århus,
men fandeme nej om jeg gider pendle.

Klart, når de står på biblen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-01-08 07:12

Martin Andersen skrev i 477ebeec$0$90262$14726298@news.sunsite.dk:

[ ... ]

> Klart, når de står på biblen.

Altså ingen vilje til seriøs dialog når der fremlægges fakta der går
ateismen imod.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 05-01-08 23:26

Andreas Falck wrote:
> Martin Andersen skrev i 477ebeec$0$90262$14726298@news.sunsite.dk:
>
> [ ... ]

> Altså ingen vilje til seriøs dialog når der fremlægges fakta der går
> ateismen imod.

OK, Så du kan altså ikke komme med bare en universitetsansat professor i
Danmark, der bruger biblen som historisk kilde.

Fint. Det tænkte jeg nok.

Endnu et point til mig.

/Martin

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-01-08 16:32

Martin M. Pedersen skrev den 05-01-2008 23:25:

> OK, Så du kan altså ikke komme med bare en universitetsansat professor i
> Danmark, der bruger biblen som historisk kilde.

mon ikke der findes en eller anden teolog (som forresten også bliver
uddannet på universiteter) der på et eller andet tidspunkt har lavet en
note på en orange postit-blok?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-01-08 20:27

Martin M. Pedersen skrev i 4780041e$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

[ ... ]
> Endnu et point til mig.

Der er da noget du helt og holdent har misforstået.

Og jeg føler mig helt overbevist om at det *IKKE* skyldes uvidenhed.

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 12-01-08 09:40

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Der er da noget du helt og holdent har misforstået.
>
> Og jeg føler mig helt overbevist om at det *IKKE* skyldes uvidenhed.

Kom nu Andreas,
Du påstod at biblen blev brugt som seriøs historisk kilde, men du har
endnu ikke kunne komme med bare en historie lektor på et dansk
universitet, der bruger biblen som kilde.

Har du opgivet ?

/Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-08 10:55

Martin M. Pedersen <traxplayer@gmail.com> wrote:

> OK, Så du kan altså ikke komme med bare en universitetsansat professor i
> Danmark, der bruger biblen som historisk kilde.

Alle der professionelt beskæftiger sig med Kanaans historie, såvel
historikere som arkæologer, bruger faktisk Bibelen som en af flere
historiske kilder. Og behandler den efter de almindelige, kildekritiske
metoder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 12-01-08 11:20

Per Rønne wrote:

> [...]
> historikere som arkæologer, bruger faktisk Bibelen som en af flere
> historiske kilder. Og behandler den efter de almindelige, kildekritiske

Så jøder vandrede altså rundt i ørken og kom bageter til Kanaans land ?
Det er noget vrøvl selvom det står i biblen.

/Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-08 12:54

Martin M. Pedersen <traxplayer@gmail.com> wrote:

> Så jøder vandrede altså rundt i ørken og kom bageter til Kanaans land ?
> Det er noget vrøvl selvom det står i biblen.

Måske skulle du nærlæse hvad jeg skrev.

Ingen arkæologiske eller andre kilder uden fra Bibelen tyder på at det
ægyptiske fangenskab, de 40 års vandring i Sinai eller Josvas erobring
af Kanaan er andet end en myte, der så er kommet med i Bibelen; alt
tyder på at kanaanitterne i Judæa og Samaria stille og roligt blev til
jøderne.

Derimod udviser beretningerne fra Kongetiden sig temmelig sandfærdige,
og her har vi samtidige, skriftlige og arkæologiske kilder at forholde
sig til. Davids og Salomons storriger synes dog aldrig at have
eksisteret, selv om begge konger har levet - efter alt at dømme som
småkonger i Jerusalem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 12-01-08 17:51

Per Rønne wrote:

> Måske skulle du nærlæse hvad jeg skrev.

OK. Du har ganske ret.

> [...]
> sig til. Davids og Salomons storriger synes dog aldrig at have
> eksisteret, selv om begge konger har levet - efter alt at dømme som

Mvh
Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-01-08 12:13

Martin M. Pedersen skrev i 4788947b$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

[ ... ]
> Så jøder vandrede altså rundt i ørken og kom bageter til Kanaans land
> ? Det er noget vrøvl selvom det står i biblen.

Så ser vi da frem til at du fremlægger din dokumentation. Hvis du altså ha
rnogen!

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 12-01-08 17:52

Andreas Falck wrote:
> Martin M. Pedersen skrev i 4788947b$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
> [ ... ]
>
> Så ser vi da frem til at du fremlægger din dokumentation. Hvis du altså
> ha rnogen!

Ingen andre kilder end Biblen påstår at jøder var fanget i ægypten og
bagefter vandrede rundt i ørken i flere år.

/Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-01-08 19:49

Martin M. Pedersen skrev i 4788f055$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

[ .. ]
> Ingen andre kilder end Biblen påstår at jøder var fanget i ægypten og
> bagefter vandrede rundt i ørken i flere år.

Din mangel på historisk viden er himmelråbende.