Lav selv mascapone
Fra : Max

Dato : 18-03-08 21:57

Hej

Jeg faldt over en opskrift på at lave mascapone selv,
men som sædvanlig når det drejer sig om udenlandske
opskrifter indeholder de ingredienser man ikke sådan
lige snupper på hylden henne ved købmanden. I dette
tilfælde var det:

1 TEASPOON CREAM OF TARTAR

som jeg ikke lige kan gennemskue hvad er. Jeg kan finde
ud af at det er et pulver, måske vin-syre, men så heller
ikke mere.

Nogen der ved hvad det præcist er og kender et sted at
købe det ?

--
Mvh Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-03-08 22:07

Max skrev:
> [...]
> ikke mere.
>
> Nogen der ved hvad det præcist er og kender et sted at

1 hit på google:

http://www.kandu.dk/spg108703.aspx

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : -V-

Dato : 18-03-08 15:09

On Mar 18, 9:56 pm, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> opskrifter indeholder de ingredienser man ikke sådan
> lige snupper på hylden henne ved købmanden. I dette

De mener garanteret tartaric acid, som ganske rigtigt er vinsyre.

Om ikke andet kan du nok få det hos Matas.

-V-

Fra : Ole Christiansen

Dato : 19-03-08 08:35

> [...]
> ikke mere.
>
> Nogen der ved hvad det præcist er og kender et sted at

Tartar en vinsten. Jeg har investeret i Gyldenkål internetordbog
(engels/dansk-dansk(engelsk)
Prisen er omkring 300 kr. Jeg dobbeltklikker på ordet og får straks en popup
med oversættelse
og link til Wikipidia med ordopslag. Den bruger jeg rigtig meget.

Mvh Ole

Fra : Inger D.

Dato : 20-03-08 00:50

> Jeg faldt over en opskrift på at lave mascapone selv,

Hvordan gør man så? Det kunne da være interessant at prøve.

Inger D.

Fra : Max

Dato : 20-03-08 00:54

Hej Inger

> Hvordan gør man så? Det kunne da være interessant at prøve.

Jeg har tænkt mig at prøve denne opskrift

1 CUP WHIPPING CREAM
1 TEASPOON CREAM OF TARTAR

To make your own mascarpone, you'll need one cup of whipping cream, one
teaspoon
cream of tartar, cheesecloth, and a strainer. In a small, heavy saucepan
over medium
low heat, heat the cream to scalding (200 F.) or until small bubbles begin
to form around
the edge of the saucepan. Stir in the cream of tartar. cover and cool to
room temperature.
The cream will set.

Turn into a strainer that is lined with at least four layers of cheesecloth.
Place over a bowl,
cover, and refrigerate for one to two days or until the cheese feels firm to
the touch.
It is now ready to use.
This makes about 1 cup of cheese. It will keep five to seven days, tightly
covered.

Jeg har tænkt mig at bruge et kaffefilter istedet for ostelærred.

Jeg fandt vinsyre i Bilka.

Jeg takker alle for info.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 22-03-08 19:45

Hej Inger

> Jeg har tænkt mig at prøve denne opskrift
>
> 1 CUP WHIPPING CREAM
> 1 TEASPOON CREAM OF TARTAR

Nu har jeg prøvet og det mislykkedes på den måde at
det var alt for meget vinsyre, konsistensen var rigtig
flot, men smagen var sur.

Jeg har så kikket en masse opskrifter og fundet frem til
at til 1 cup, ca. 2,5 dl fløde skal der nok bruges fra 1/16
til 1/8 tsk. vinsyre.

Så jeg skal prøve en gang til med meget reduceret
mængde vinsyre.

--
Mvh Max

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-03-08 14:12

> [...]
> at til 1 cup, ca. 2,5 dl fløde skal der nok bruges fra 1/16
> til 1/8 tsk. vinsyre.
>
> Så jeg skal prøve en gang til med meget reduceret

Nu har jeg først opdaget denne tråd lidt sent, men alligevel:
Måske er dit problem at 'cream of tartar' /ikke/ er vinsyre, men et
kaliumsalt af den, kaliumhydrogentartrat' og som sådan ikke så sur som
vinsyren. Den vinsyre, du har brugt har bruttoformlen C4H6O6 og 'cream of
tartar' KC4H5O6. Handelsnavnet for kaliumhydrogentartrat er 'vinsten'. Så
hvis du vil prøve igen, var det måske et forsøg værd at besøge en
materialist først. God fornøjelse med projektet.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Max

Dato : 23-03-08 19:29

Hej Jan

> [...]
> 'vinsten'. Så hvis du vil prøve igen, var det måske et forsøg værd at
> besøge en materialist først. God fornøjelse med projektet.

Jeg vil meget gerne prøve igen, for det første kan jeg godt lide at have
helt styr på hvad de kager og desserter jeg laver indeholder og så koster
det langt under halvdelen når man laver mascaponen selv. Derfor kommer
dine informationer meget belejligende. Jeg havde godt bemærket at der
var vinsyre og vinsten, men jeg opfattede det som to navne på det samme
produkt. Jeg forstår nu at jeg tog fejl og må på jagt efter noget vinsten,
hvis jeg ikke kan finde det herhjemme, ja så findes det nemt i udlandet.

Jeg vil gerne takke for at du gider øse af din viden for at hjælpe en
der har misforstået det hele.

--
Mvh Max

Fra : fix

Dato : 30-03-08 18:58

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis du vil prøve igen, var det måske et forsøg værd at besøge en
> materialist først. God fornøjelse med projektet.

ligesom Jan, som jeg har andet tilfælles med end mad, (hej Jan!) har jeg
også først nu reageret på denne tråd.
Jeg finder så ud af, at det der Mascapone, er det mor har lavet i mange år,
under navnet "Hurtigost". Hun har bare aldrig brugt kemikalier. Et hurtigt
opkog af almindelig kærnemælk, og så bare i ro en dags tid, hvorefter osten
skilles fra vallen som sis fra gennem et dørslag.
Vallen kan iøvrigt bruges som vædske til hjemmebagt franskbrød.

finn[at]not2old.dk

Fra : Max

Dato : 30-03-08 20:12

Hej Finn

> Jeg finder så ud af, at det der Mascapone, er det mor har lavet i
> mange år, under navnet "Hurtigost". Hun har bare aldrig brugt
> kemikalier. Et hurtigt opkog af almindelig kærnemælk, og så bare i ro

Mener du at mascapone kan laves af kærnemælk ?

--
Mvh Max

Fra : TA

Dato : 30-03-08 16:48

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> at til 1 cup, ca. 2,5 dl fløde skal der nok bruges fra 1/16
> til 1/8 tsk. vinsyre.
>
> Så jeg skal prøve en gang til med meget reduceret

tartaric acid -> vinsyre
cream of tartar -> vinsten

Du har efter alt at dømme anvendt for meget vinsyre.

Hvis man Googler efter opskrifter på mascarpone, skal der typisk anvendes 1
liter ikke-højpasteuriseret piskefløde som 'syrnes' med en 1/2 teskefuld
citronsyre eller 1/4 teskefuld vinsyre eller en spiseskefuld vineddike. Her
er lidt forskellige opskrifter:

1) <http://community.vietfun.com/showthread.php?t=346713>
2)
<http://www.astray.com/recipes/?show=Make%20your%20own%20mascarpone%20cheese

3) <http://www.gourmetsleuth.com/mascarponecheese1.htm>

Det lykkedes mig at lave en lille portion af en halv liter
(højpasteuriseret) piskefløde og en 1/4 teskefuld citronsyre med udmærket
resultat efter opskrift 2.

--
TA

Fra : Max

Dato : 30-03-08 20:14

Hej TA

> Du har efter alt at dømme anvendt for meget vinsyre.

Lige præcis den konklution jeg også kom frem til, men
nu har jeg vinsten på vej til mig, det lader til at være
mere velegnet til opgaven.

--
Mvh Max

Fra : TA

Dato : 04-04-08 22:56

> [Lige præcis den konklution jeg også kom frem til, men]
> nu har jeg vinsten på vej til mig, det lader til at være
> mere velegnet til opgaven.

Hvorfor skulle vinsten være mere velegnet ?

--
TA

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 31-03-08 11:37

On 30 Mar., 21:12, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Mener du at mascapone kan laves af kærnemælk ?

Ikke på vilkår! Mascarpone er en *fed* ost, der laves af fløde, som du
er på sporet af i forvejen.

Det andet lyder mere som ricotta, hvis vi skal finde en italiensk
ækvivalens.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 31-03-08 18:51

Hej Kevin

> Ikke på vilkår! Mascarpone er en *fed* ost, der laves af fløde, som du
> er på sporet af i forvejen.

Jeg har lige sat 1/2 liter 38% fløde, som jeg har kogt op og tilsat
2 tsk. vinsten, til afkøling, så nu bliver det sjovt at se hvad det
bliver til.

En ting er sikkert, den syrlige citron smag der er i vinsyre findes
slet ikke i vinsten, det smager faktisk ikke af noget og kan også
bruges som økologisk bagepulver kan jeg se.

> Det andet lyder mere som ricotta, hvis vi skal finde en italiensk
> ækvivalens.

Ja det var en mulighed, ricotta er forøvrigt fint til at
putte i pandekager.

--
Mvh Max

Fra : fix

Dato : 01-04-08 10:34

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

er på sporet af i forvejen.

Det andet lyder mere som ricotta, hvis vi skal finde en italiensk
ok, jeg kunne bare genkende fremgangsmåden, men var ikke klar over at der
var varianter i fedmen.
- Italiensk har aldrig været min stærke side.

Men kunne man så ikke forestille sig at en sjat sur kærnemælk istedet for
vinsten ville gøre det samme?
- det er vel bare for at syrne fløden så den skiller, at det kommes i? -
ikke for vinstenssmagen!

finn