Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad hedder frontlinsen?
Fra : Morten

Dato : 17-03-08 14:59

Hej

På et kamera, kikkert, mikroskop og lign. ting har de forskellige dele jo
helt særlige navne.
F.eks. kaldes det, man kigger ind i, okular.

Hvad med den forreste linse, har den et specielt navn?

Mvh
Morten

Fra : jespero

Dato : 17-03-08 15:30

Morten <tilt_uz468@hotmail.com> wrote:

> Hvad med den forreste linse, har den et specielt navn?
>
> Mvh
> Morten

fot det 1. linse er noget man køber hos bageren og for d et 2. så hedder
det forretst på et fotoapp. objektiv.

jespero

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 17-03-08 15:34

"jespero" <jesper@spamhulfoto.dk> skrev i en meddelelse

> fot det 1. linse er noget man køber hos bageren og for d et 2. så hedder
> det forretst på et fotoapp. objektiv.

Hmmmm, tror du er gal på den her, for når vi snakker objektiver, så er der
faktisk tale om en linse der sidder forrest, der er faktisk en del af dem i
et objektiv.

MVH
Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-03-08 15:37

jespero wrote:

> fot det 1. linse er noget man køber hos bageren og for d et 2. så hedder
> det forretst på et fotoapp. objektiv.

Det er ikke korrekt, et objektiv er netop opbyggeet at linser og
linseelemeter, som er flere sammesatte linser.

Og jeg vil antage, at det er korrekt, at kalde den forreste linse i et
objektiv for frontlinsen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 17-03-08 20:20

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Og jeg vil antage, at det er korrekt, at kalde den forreste linse i et
> objektiv for frontlinsen.

Det lader vist til at det må være svaret. Havde håber det hed ét eller
andet "fancy" ord man kunne bruge, selvom nok langt de fleste vil forstå
hvad en frontlinse er :)

Siger mange tak!

Mvh
Morten

Fra : Max

Dato : 17-03-08 20:24

Hej Morten

> Det lader vist til at det må være svaret. Havde håber det hed ét eller
> andet "fancy" ord man kunne bruge, selvom nok langt de fleste vil
> forstå hvad en frontlinse er :)

I mine astronomilærebøger kaldes den foreste linse i en refraktor
for objektivet eller objektivlinsen.

--
Mvh Max

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-03-08 22:32

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Og jeg vil antage, at det er korrekt, at kalde den forreste linse i et
> objektiv for frontlinsen.

Sådan beskrives det i hvert fald i ældre fotobøger, men det skal jeg
sandelig ikke gøre mig klog på.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-03-08 05:24

Søren Friberg wrote:

> Sådan beskrives det i hvert fald i ældre fotobøger, men det skal jeg
> sandelig ikke gøre mig klog på.

Dybest set er objektivet den linsegruppe, der er nærmest objektet, og
okularet den linsegruppe der er nærmest øjet (oculus)

På et spejlreflex kamera er det objketivet der er udskifteligt og på en
del astronomiske kikkerter er okularet, der skiftes.

På mit mikroskop har jeg en drejeplade nederst med tre objektiver, men
jeg kan også skifte okularet

Bo //

Fra : Søren Friberg

Dato : 18-03-08 08:13

Bo Bjerre skrev:

> Dybest set er objektivet den linsegruppe, der er nærmest objektet, og
> okularet den linsegruppe der er nærmest øjet (oculus)

Det lyder jo vældig fornuftigt og understøttes flere steder bl.a.
http://da.wikipedia.org/wiki/Okular selvom Wikipedea på ingen måde er en
bibel. Men man kan jo også konstatere at frontlinse er et almindeligt
brugt navn i litteraturen (nettet). Her ser det til gængæld ud til at
der ikke skelnes videre mellem forreste linsegruppe og linse.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Morten

Dato : 17-03-08 15:38

"jespero"

> fot det 1. linse er noget man køber hos bageren

Ja og noget der kan kommes i jord, vandes og så kommer der en plante op...
Det kan betyde mange ting, men nu snakker vi altså optik-relateret :)

> og for d et 2. så hedder
> det forretst på et fotoapp. objektiv.

Det troede jeg gjalt hele "samlingen" af linser. Eller hvad hedder det så?

Det er vist ikke mange kameraer i dag, hvor der kun er én linse mellem
omverdenen og filmen/sensoren. Det skulle da lige være de allerbilligste
web-kameraer

Mvh
Morten

Fra : Tommy Hansen

Dato : 18-03-08 16:37

"jespero" <jesper@spamhulfoto.dk> skrev i en meddelelse
> fot det 1. linse er noget man køber hos bageren og for d et 2. så hedder
> det forretst på et fotoapp. objektiv.
> jespero

Vrøvl, Jespero

Måske er der noget at hente her: http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_(optics)

Mvh. Tommy

Fra : John Larsson

Dato : 17-03-08 15:34

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> writes:
> [...]
>helt særlige navne.
>F.eks. kaldes det, man kigger ind i, okular.
>
>Hvad med den forreste linse, har den et specielt navn?

På korrekt optiksprog er "linse" blot en neutral benævnelse for noget
slibet glas der samler eller spreder lyset. Det der samler lyset i en
kikkert, et mikroskop eller et kamera hedder objektiv (ikke "linse",
"lens" er en [lidt mere upræcis] engelsk benævnelse for "objektiv"!) og
det man kigger i hedder okular. Et objektiv kan bestå af mange linser, men
det kan også være et hulspejl. Okularet er en lup.

John