sterilasation ?
Fra : Peter

Dato : 16-07-01 22:26

Hej allesammen
Mon ikke det er her jeg skal spørge ?
Her i næste måned skal jeg en tur op for at blive steriliseres, og så tænkt
jeg på om ikke der er nogle her der har erfaring med det, jeg tænker nærmest
på den første tid efter indgrebet og også hvad der sker med en både psykisk
/ fysisk
og hvad med jeres sexliv ? er det blevet bedre af det ?

mvh
Peter

Fra : Kat

Dato : 16-07-01 22:51

Peter skrev:
> Hej allesammen

Hej Peter!

> Mon ikke det er her jeg skal spørge ?

Det kan da ikke skade... tror jeg!

> [...]
tænker nærmest
> på den første tid efter indgrebet og også hvad der sker med en

Jeg har været med til at foretage disse indgreb og har følgende
betragtninger:
Du skal være 100 % indforstået med indgrebet. Ikke sjældent
vender fyrene (ung som gammel) tilbage og har fortrudt - oftes
p.g.a. en ny kvinde i deres liv. Det er MEGET svært at sætte
sædstrengene sammen igen, OG få testiklerne til at producere sæd
igen! Så chancerne få at blive fertil igen er næsten lig 0!
Derfor fatter jeg ikke, at det ikke er kvinderne der bliver
steriliserede, da de som regel ved, hvornår de har været igennem
nok fødsler, men det er jo en anden historie! MEN har du og din
partner diskuteret dette? Indgrebet er lidt større for kvinder
med foretages med en kikkert operation i løbet af en ½ time!
Ang. selv indgrebet, så foregår det i lokal bedøvelse. Det er
aldrig 100 % smertefrit (smerten fra sædstrengen, når der hives i
denne, kan aldrig helt fjermes). I enkelte tilfælde kan der opstå
efterblødning, så man skal åbnes påny. Dette vil du opdage ved,
at pungen svulmer op. Man fjerner altid en bid af hver sædstreng
og sender den til undersøgelse for, at det nu også er sådan en
fætter og ikke et blodkar eller lign., som man har fjernet. Det
ses sjældent, at det er noget andet der er klippet, og man skal
så igennem indgrebet én gang til! Derudover så skal man bruge
kondom i de næste 3 (mener jeg) måneder, da alle spermatozoer
skal være helt døde og sædstregen skal være undersøgt.
Du vil stadig kunne "sprøjte", da sæden jo ikke kun består af
sædceller, så det må ikke bekymre dig! Og testiklerne vil med
tiden holde helt op med at producere sæd, så det vil du ikke
mærke noget til!
Hvis du overhovedet bliver syet sammen (hullerne bliver på ca. ½
cm) så skal de måske fjernes ellers opløser de sig selv.
Du kan det meste af dit "normale" liv fra dage efter
operationen - måske på et par Panodil´er.
Ellers er det en nemt og hurtigt lille indgreb, for de
professionelle. Men oftes synes jeg, at de stakkels mænd var ved
at dø af skræk og ikke brød sig meget om tanken!
Det efterfølgende forløb har jeg ingen erfaringer med

> og hvad med jeres sexliv ? er det blevet bedre af det ?

Anyone?

> mvh
> Peter

/Kat - som håber at du/i har tænkt jer godt om uanset alder!

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 17-07-01 06:47

Hej Peter

"Peter" <lpm@it.dk> skrev i en meddelelse
> Hej allesammen
> Mon ikke det er her jeg skal spørge ?

JoooOO

> [...]
nærmest
> på den første tid efter indgrebet og også hvad der sker med en både

Min mand blev steriliseret da han kun var 25 (fordi jeg har været igennem
mange ufrivillige aborter) da vi havde fået et barn sammen - jeg havde et i
forvejen - Så vi nu har to. Han var helt afklaret, at han ikke ønskede børn
med andre, uanset hvad der skete.

Han var meget nervøs inden indgrebet, men fortalte bagefter at det ikke var
noget at regne. Ja han var endda ude at danse lidt om aftenen ( det var
fredagen før jul, og julefrokost på mit job) som han var "ordnet " om
formiddagen. Dette sidste vil jeg dog på det kraftigste fraråde, da han
blødte voldsomt og pungen hævedetil 5 dobbelt størrelse og han måtte være
liggende nogle dage efter.

Eneste gener han har haft siden hævelsen forsvandt er lidt kløe i nosserne
hvor sædstrengen er skåret over - Hvilket jeg så gerne hjælper ham med ;)

Vores sexliv blev mærkbart bedre efter han fik det gjort - måske fordi jeg
ikke tåler andre former for prævention på grund af allergi, og fordi jeg har
været SÅ let til at blive gravid, og så aborteret.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Poul Christensen

Dato : 17-07-01 10:15

Jeg har ikke fortrudt min sterilisation for ca. 15 år siden. Bortset fra lidt "cowboy"-gang de første dage og senere kløe ved arvævet -som også J¤mfuen nævner - har jeg ikke haft fysiske gener.

Psykiske gener har jeg heller ikke haft. Jeg kan kun forestille mig, at steriliteten kan blive et problem, hvis jeg - stærkt mod min forventning- skulle skifte min viv ud med en yngre model..........

Umiddelbart steg intensiteten i vores sexliv, mest som følge af den nye situation skulle afprøves.

Hvordan sterilisationen har virket på langt sigt er det jo umuligt at sige noget om. Dog er det helt sikkert rart ikke at skulle tænke på prævention når man tænder på hinanden..........

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Milea

Dato : 17-07-01 10:40

Hej Peter

Min mand er lige blevet stereliseret, og han har ingen problemer haft,
udover de 'normale' smerter i op til 5 dage.
Han fik afvide, at han ikke måtte løfte og gå for meget, da 'sår' så kunne
springe op. Han tog lidt panodiler for evt. smerter.

Grunden til, at han valgte at blive stereliseret, er at jeg har 2 børn fra
tidligere, han har et, og så har vi vores fællesbarn. Jeg
brugte dog spiral, men hvilket gav mig mange og langvarige blødninger.

Han var helt sikker i sin sag...hellere ham, end mig
Han VED, at han ikke vil ha flere børn, det samme gælder også mig, så ja,
man skal være fuldstændig sikker på, at det man vælger, er det rigtige.

Ang. om sexlivet bliver bedre?!
Det vil jeg absolut mene. Jeg mærker forskellen, ved at det er mere
'intenst' - man føler sig mere 'fri'

Mvh. Milea

Fra : henning

Dato : 17-07-01 14:56

"Milea" <milea@get2net.dk> wrote in message

Hej

> Ang. om sexlivet bliver bedre?!
> Det vil jeg absolut mene. Jeg mærker forskellen, ved at det er mere
> 'intenst' - man føler sig mere 'fri'

Her i huset er det min kone, der er steriliseret, det blev gjort
sidste år, da hun aligevel skulle opereres for noget andet i
underlivet, så valgte hun at få det gjort samtidigt, selv om det
viste sig, at hun ikke skulle åbnes, for at få foretaget den primære
operation, men sterilationen blev foretaget med kiggert kirougi,
med førte en uges lettere smerter, operationen på kvinder er
i dag ikke et ret større indgreb end på mænd, på grund af
kiggert-metoden, så det skal ikke afholde kvinder fra at lade sig
sterilisere, hvis de ikke ønsker flere børn i parforholdet/senere
i livet.
Vi har altid haft besvær med præventionsmidler defor har vi
nu et mere spontant sex-liv og et ændret sex-liv til det bedre,
angsten for graviditet er væk og dukker ikke pludselig op
under forspillet etc.

MVH
Henning

Fra : Kat

Dato : 17-07-01 18:15

henning skrev
> [...]
> kiggert-metoden, så det skal ikke afholde kvinder fra at lade
sig
> sterilisere, hvis de ikke ønsker flere børn i

Hov hov, kvinderne skal altså i fuld bedøvelse, hvor imod mænd
_slipper_ med lokal bedøvelse! At komme i fuld narkose indebærer
en vis risiko!
Så ovenstående er ikke nogen god argumentation
/kat

Fra : henning

Dato : 18-07-01 08:54

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote in message

> [...]
> en vis risiko!
> Så ovenstående er ikke nogen god argumentation

Og du er kvinde, jeg mand, vi ser det ud fra hvær vores
synsvinkel, den narkose du taler om er faktisk ingen ting
i vore dage, uanset argumenter, er det en smags-sag,
der er dybt personligt betinget, derfor er der ingen
argumenter der holder, kun ens egen indstilling til
"problemet"

MVH
Henning

Fra : Kat

Dato : 17-07-01 18:12

Milea skrev
> [...]
mig, så ja,
> man skal være fuldstændig sikker på, at det man vælger, er det

Hvordan _ved_ han det? Hvad nu hvis du skal skiftes ud med en
anden model der endnu ikke har børn eller ønsker flere med ham?
Og hun har gudeskønne Bambi-øjne, der ikke er til at stå for??!!
Efter min overbevisning og efter at have set ikke så få
eksempler, så synes jeg ikke, det _helt_ er til at vide som mand!
Så hvorfor valgte du ikke at tage skridtet? Det var vel egentlig
dig, der havde problemerne med spiralen? Hvad med et alternativt
præventionsmiddel istedet?
/Kat

Fra : Puk

Dato : 17-07-01 18:46

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej Kat

> eksempler, så synes jeg ikke, det _helt_ er til at vide som
mand!

Hvorfor mener du, at det skulle være lettere at vide som kvinde?
En kvinde kan vel lige så godt møde en mand, som hun bare må og
skal have et barn med, hvis det overhovedet er muligt. At hendes
naturlige overgangsalder så sætter en stopper for sagerne på et
tidspunkt er en anden sag, men så er sterilisation vel heller
ikke nødvendig.

> Så hvorfor valgte du ikke at tage skridtet? Det var vel
egentlig
> dig, der havde problemerne med spiralen?

Den er da for tynd efter min mening. Der findes så vidt jeg ved,
kun et eneste præventionsmiddel, som kan bruges af mænd og det er
kondomet. Her snakker jeg altså middel og ikke metode som
eksempelvis afbrudt samleje (der vist heller ikke er så frygtelig
sikkert, at det gør noget).
Så hvis en kvinde ikke kan tåle de forskellige præventionsmidler,
der findes til kvinder, så er det lige pludselig hendes problem
og hendes alene at finde et alternativ, simpelthen fordi det som
allerede er blevet prøvet er til hende?

> Hvad med et alternativt
> præventionsmiddel istedet?

Så vidt jeg ved, er der en del kvinder som er allergiske overfor
diverse præventionsmidler.
Det er da kun fordi vi er så vant til at det er kvinderne, som
skal sørge for beskyttelsen, at vi ikke allerede har flere
muligheder til mænd end lige kondomet. Og selv hvis en kvinde
ikke er allergisk, så kunne det jo tænkes, at hun får nogle af de
bivirkninger som findes i forbindelse med nogle
præventionsmidler. Eller også er hun måske af princip imod at
fylde sig med hormoner af alle mulige slags.

Hyg sig så vældigt
Puk

Fra : Milea

Dato : 17-07-01 20:48

Vi havde det oppe at vende, at jeg kunne ha' ladet mig sterilisere, men han
ved til fulde, at han ikke vil have flere børn *S*
Det var ikke noget han valgte fra den ene dag til den anden.
Allerede da vi ventede vores fællesbarn, begyndte han at tale om det.

Inden indgrebet, snakkede vi netop meget om, om han NU var sikker i sin sag,
for ja..man ved aldrig hvad fremtiden bringer.

Jeg gik så langt til, som at sige, at jeg også kunne få indgrebet, men det
syntes han ikke jeg skulle

Ang. alternativt præventionsmiddel.
PT er jeg på P-piller, istedet for den omtalte spiral - hvilket faktisk ikke
er noget problem, men på den anden side, hvorfor _skal_ kvinden beskytte
sig, frem til overgangsalderen, når manden netop er så sikker som han kan
være, og det for ham, ikke er noget _problem_ at få lavet indgrebet! *S*

Som vi alle jo ved, så har man ingen garantier for, hvad fremtiden vil
bringe - men man da forhåbninger om, at den partner man har valgt, og har
giftet sig med, også er den man bliver gammel sammen med - men enig - alt
kan ske med tiden *S*

/Milea

Fra : Neslein

Dato : 18-07-01 03:39

> [...]
> Så hvorfor valgte du ikke at tage skridtet? Det var vel egentlig
> dig, der havde problemerne med spiralen? Hvad med et alternativt

Praevention er et faelles ansvar, ikke kun kvindens!

Derudover er det er sg'u da en ringe "mand" (tm) der insisterer paa at hans
hjertes udkaarne skal gennemgaa et stoerre indgreb, naar den samme frihed
kan opnaas ved at han smider sit luksuslegeme op paa en operationsbriks en
halv times tid en fredag eftermiddag og saa ellers undlader at tilbringe
weekenden med at grave groefter eller pumpe jern.

Der er stoerre sandsynlighed for at en mand kan blive frugtbar igen efter en
sterilisationsoperation end en kvinde kan og jeg kan ikke se at en mand
skulle have stoerre behov for en fortrydelsesret end en kvinde.

Man kan jo ogsaa goere det til en hel familiebegivenhed. Min kone og datter
fulgte mig til hospitalet, ventede paa at operationen var overstaaet og
bragte mig derpaa hjem igen til en forkaelelsesweekend paa grund af mit
udviste heltemod!

Tro mig (og andre som allerede har svaret), klokkevaerket spiller fint efter
en sterilisation! Man sproejter paa samme maade og ejakulatet smager paa
samme maade, skal jeg hilse og sige. Frekvensen stiger ogsaa - dels fordi,
som andre ogsaa har sagt, man skal lige proeve det af og se om det stadig
virker, dels senere fordi man har stoerre frihed... Man kan goere det
naarsomhelst og hvorsomhelst, som Tim Allen siger i en af episoderne af "Ti
Tommelfingre" (er det ikke det "Home Improvements" hedder derhjemme?).

Det skal nu siges at det ikke var helt smertefrit - jeg hoppede lidt paa
briksen da de foerst begyndte og de maatte give mig en sproejte til. Paa den
anden side er jeg noget af en kujon naar det kommer til smerter og det var
trods alt langt bedre end at gaa til tandlaegen hjemme i Danmark.

MVH

http://www.newsfeeds.com - The #1 Newsgroup Service in the World!
-----== Over 80,000 Newsgroups - 16 Different Servers! =-----

Fra : Peter

Dato : 20-07-01 09:32

1000 tak for alle jers svar
Og jeg vil lige sige at selvfølgelig er jeg 100 % afklaret med hvad jeg går
ind til, og beslutningen er nok 5 - 10 år gammel, men alligevel har jeg
ventet og set,
Men nu skal det være

Peter M

Fra : henning

Dato : 20-07-01 11:08

"Peter" <lpm@it.dk> wrote in message news:9j8q5k$2tun$1@news.cybercity.dk...
> [...]
går
> ind til, og beslutningen er nok 5 - 10 år gammel, men alligevel har jeg

Held og lykke med din/jeres beslutning!
Fysisk vil det ikke give erektions-problemer,
og da du er afklaret med din beslutning,
heller ikke psykisk

MVH
Henning