Bilka-bærbar defekt efter 5 dage.
Fra : Nicolai

Dato : 16-03-08 19:19

En god ven købte i sidste uge en fin acer-bærbar i Bilka, der igår begyndte
at låse efter få minutter.

Der fulgte ingen recovery-cd med, ej heller som boot-partition. Derfor kan
jeg ikke vurdere om det er windows vista eller selve maskinen der er
problemet.

Hvad kan han i bilka imorgen? Kan han kræve en bytter eller penge retur,
eller skal man acceptere den skal indsendes til reperation?! :)

Fra : Bo

Dato : 16-03-08 12:44

On 16 Mar., 20:18, "Nicolai" <spam2...@nifo.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvad kan han i bilka imorgen? Kan han kræve en bytter eller penge retur,
> eller skal man acceptere den skal indsendes til reperation?! :)

Hvorfor ikke købe hos en proffessionel IT-forhandler som jeg kan
anbefale SHG i Højbjerg, der ydes 100% service også til gamle mænd
der er fyldt 60 år !
vh Bo

Fra : Nicolai

Dato : 16-03-08 19:50

>Hvorfor ikke købe hos en proffessionel IT-forhandler som jeg kan
>anbefale SHG i Højbjerg, der ydes 100% service også til gamle mænd
>der er fyldt 60 år !

Tak for nul og nix...

Nogen der har noget fra købelov etc ?

Fra : kk

Dato : 16-03-08 19:56

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvorfor ikke købe hos en proffessionel IT-forhandler som jeg kan
anbefale SHG i Højbjerg, der ydes 100% service også til gamle mænd

Hej,
Det svar kan Nicolai ikke bruge til noget.
Hans ven bør henvende sig til Bilka snarest og fremlægge sit problem. Min
erfaring med deres service er god. Jeg havde en printer som ikke var i
orden. Bilka syntes at den skulle repareres, og det blev gjort hurtigt og
til min fulde tilfredshed. (Jeg ønskede ikke penge tilbage).
Evt benytte fortrydelsesret. Bilka er (I Aalborg) ikke vanskelige.
mvh
kk

Fra : F.Syndergaard

Dato : 16-03-08 20:22

"kk" <kru@nospamail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til min fulde tilfredshed. (Jeg ønskede ikke penge tilbage).
> Evt benytte fortrydelsesret. Bilka er (I Aalborg) ikke vanskelige.

Jeg købte før jul en Tomtom GPS hos Bilka. Der kom fejl på.
Den blev byttet til en anden ny uden nogen form for diskusion.

--
MVH.
Finni

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 16-03-08 20:37

F.Syndergaard skrev:
> "kk" <kru@nospamail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg købte før jul en Tomtom GPS hos Bilka. Der kom fejl på.
> Den blev byttet til en anden ny uden nogen form for diskusion.

Jeg har også kun god erfaring med det elektronik jeg køber i BILKA, også
hvis man skulle være uheldig så er servicen god! .
/KE Kofod.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-03-08 20:37

Nicolai <spam2005@nifo.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad kan han i bilka imorgen? Kan han kræve en bytter eller penge retur,
> eller skal man acceptere den skal indsendes til reperation?! :)

Jeg har hørt at Bilka bytter uden at blinke - de gider ikke alle de
diskussioner.

Der følger vel en Windows med når man køber en ny maskine - der følger
ihvertilfælde altid Mac OS X med, når du køber en Mac.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-08 21:06

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) skrev :

>Der følger vel en Windows med når man køber en ny maskine

Nej - men der plejer at være en mulighed for at lave en reetablering,
enten med en skjult partition, eller et stykke software, der kan lave
reetableringsskiver.

--
Jan_stevns

Fra : Nicolai

Dato : 16-03-08 21:30

> Nej - men der plejer at være en mulighed for at lave en reetablering,
> enten med en skjult partition, eller et stykke software, der kan lave
> reetableringsskiver.

Det er det jeg mener - og det er ikke tilfældet.

Det jeg søger er om vennen kan kræve handlet annulleret hvis de ikke har
flere så han kan få den nyttet? Det kan ikke være rimeligt hvis man skal
sende en maskine til rep efter en uge?

Fra : dw

Dato : 16-03-08 22:17

Nicolai skrev:

> [...]
>
> Det jeg søger er om vennen kan kræve handlet annulleret hvis de ikke har
> flere så han kan få den nyttet? Det kan ikke være rimeligt hvis man skal

Hvis der ikke er en recovery så er det en mangel.
Men du er sikker på den ikke er der?
Har prøvet at læse manualen under systemgenopretning?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-03-08 23:52

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det jeg søger er om vennen kan kræve handlet annulleret hvis de ikke har
> flere så han kan få den nyttet? Det kan ikke være rimeligt hvis man skal

Det kan han ikke kræve. Jfr. købeloven skal de have mulighed for at reparere
fejlen. Jeg tror stadig, at du er galt på den m.h.t. skjult recovery
partition og program til at lave recovery dvd.er. Det er der altid på acer
pc.er.

Kurt

Fra : Henning

Dato : 17-03-08 09:23

On Sun, 16 Mar 2008 21:30:17 +0100, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk>
wrote:

>Det er det jeg mener - og det er ikke tilfældet.

Jeg tror ikke du og din ven har sat sig ordentligt ind i softwaren -
recover vha. ctrl + F? under boot. Det står i manualen, alternativt
ring til supporten!

Fra : Nicolai

Dato : 17-03-08 13:55

> Jeg tror ikke du og din ven har sat sig ordentligt ind i softwaren -
> recover vha. ctrl + F? under boot. Det står i manualen, alternativt
> ring til supporten!

Jeg kender acer fint - den er der ikke.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-03-08 18:20

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev:

> Det kan han ikke kræve. Jfr. købeloven skal de have mulighed for
> at reparere fejlen.

Det er efterhånden lang tid siden Købeloven er ændret.

Det er *køberen* der vælger mellem reparation eller ombytning. Dette
følger af §78 i Købeloven.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-08 18:28

Morten Bjergstrøm skrev:

> Det er *køberen* der vælger mellem reparation eller ombytning. Dette
> følger af §78 i Købeloven.

Men da ombytning næsten altid koster sælger uforholdsmæssigt
meget - ifølge ham selv - så er vi tilbage ved første flise: Man
må acceptere hvis sælger vil reparere.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-03-08 18:35

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev:

> Men da ombytning næsten altid koster sælger uforholdsmæssigt
> meget - ifølge ham selv - så er vi tilbage ved første flise: Man
> må acceptere hvis sælger vil reparere.

Det er vi ikke uenige i, og du er da også den der er tættest på det
korrekte svar andetsteds i tråden. På den anden side nævner du selv en
butik der oftere lever op til ordlyden i §78 end så mange andre. Så en
100% praksis er der ikke tale om, og det er altid godt at kende sine
rettigheder, også selvom man ikke nødvendigvis skal kræve at bruge dem.

Men jeg er alligevel forundret over, at der er så mange der kløjs i
Købelovens §78. Og dette er trods alt dk.videnskab.jura

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nicolai

Dato : 17-03-08 23:01

> [...]
>
> Men jeg er alligevel forundret over, at der er så mange der kløjs i
> Købelovens §78. Og dette er trods alt dk.videnskab.jura

Tak for brugbar info.

Til de nysgerrige kan jeg iøvrigt afsløre at folkets holdning med at Bilka
bytter uden diskution også galdt denne gang. Jeg var slet ikke klar over
Bilka havde så godt et ry...

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-03-08 12:50

> [...]
> bytter uden diskution også galdt denne gang. Jeg var slet ikke klar over

Så er det jo godt at nogle rygter er sande og til fordel for
forbrugeren.

Netto er i øvrigt i samme kategori - de bytter og altid med et smil.

Fra : Nicolai

Dato : 19-03-08 16:35

> Til de nysgerrige kan jeg iøvrigt afsløre at folkets holdning med at Bilka
> bytter uden diskution også galdt denne gang. Jeg var slet ikke klar over
> Bilka havde så godt et ry...

Kan iøvrigt afsløre at bytteren fint har en recover-partition. . .

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-03-08 22:43

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad kan han i bilka imorgen? Kan han kræve en bytter eller penge retur,
> eller skal man acceptere den skal indsendes til reperation?! :)

Hej

Hvornår låser maskinen?

Hvormange programmer/film kører samtidigt?

Hvor meget virus og spyware har maskinen fået i sig?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Nicolai

Dato : 17-03-08 00:35

> Hvornår låser maskinen?
efter 1 minut eller 2.

> Hvormange programmer/film kører samtidigt?
Ingen - standard vista.

> Hvor meget virus og spyware har maskinen fået i sig?

Minus.
Seriøst, og no offence, jeg søgte lidt jurasvar ikke hardwaresupport - så
havde jeg valgt en anden gruppe :)

Det er da bare at gå derud og sige lortet ikke virker?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 17-03-08 11:48

> Minus.
> Seriøst, og no offence, jeg søgte lidt jurasvar ikke hardwaresupport - så
> havde jeg valgt en anden gruppe :)
>
> Det er da bare at gå derud og sige lortet ikke virker?

Undskyld, jeg ville bare sikre mig at i ikke selv var skyld i at maskinen
"størkner", da det ved indlevering kan koste nogle kroner.
Så smid du bare maskinen i hovedet på dem, så kan de genoprette den, hvis i
ikke selv kan finde ud af det.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Nicolai

Dato : 17-03-08 13:56

> [...]
> "størkner", da det ved indlevering kan koste nogle kroner.
> Så smid du bare maskinen i hovedet på dem, så kan de genoprette den, hvis

Jeg gider ikke fejlsøge på en maskine der er 5 dage gammel og ikke har været
online? Det er mit liv for kort til.

Jurasvar tak

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-03-08 23:49

> [...]
>
> Hvad kan han i bilka imorgen? Kan han kræve en bytter eller penge retur,
> eller skal man acceptere den skal indsendes til reperation?! :)

Hvis ikke der er skjult boot partition på den, så er det da vist den første
Acer, som ikke har det. Det kræver bare et særligt tastetryk at aktivere den
under boot. Så læses en ny windows ind. Jeg kan ikke huske, om
tastekombinationen står under boot.
Recovery dvd.er skal man selv lave med en Acer. Så vidt jeg husker hedder
det Erecoverymanager.

Kurt

Fra : Nicolai

Dato : 17-03-08 00:34

> [...]
> om tastekombinationen står under boot.
> Recovery dvd.er skal man selv lave med en Acer. Så vidt jeg husker hedder

Så er det der den er gal. Uanset så skal en bærbar holde mere end en uge.

Fra : Wilstrup

Dato : 17-03-08 09:16

> Så er det der den er gal. Uanset så skal en bærbar holde
> mere end en uge.

Det "skal" den ikke, men det ville da være ønskeligt at den
gjorde det.
Det er derfor der findes en købelov med en reklamationsret på
2 år og en formodningsret på ½ år.
Der står også at det er ens eget ansvar at man sørger for at
få etableret regenereringssoftwaren via det program der ligger
på maskinen eller ved et bestemt tastetryk. Det står i
manualen eller i de i øvrigt medfølgende papirer.

Er den itu, kan man ifølge købeloven reklamere over den og så
skal sælgeren tilbyde enten reparation, ombytning eller
pengene tilbage under bestemte forudsætninger. Jf. fx
http://www.forbrug.dk/klage/

Fra : Barney Gumble

Dato : 17-03-08 16:37

Wilstrup skrev:

> Det er derfor der findes en købelov med en reklamationsret på
> 2 år og en formodningsret på ½ år.

Hvad dækker en "formodningsret" over?

BG

Fra : Lyrik

Dato : 18-03-08 02:18

Den 17.03.2008 kl. 16:36 skrev Barney Gumble <nope@nospam.com>:

> Hvad dækker en "formodningsret" over?
Det er noget tomater har ret til at få inden de bliver solgt. Bagefter kan
man lægge dem i køkkenvinduet i sollys til eftermodningsret.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Wilstrup

Dato : 18-03-08 07:22

"Barney Gumble" <nope@nospam.com> skrev i meddelelsen

> Hvad dækker en "formodningsret" over?

Jeg mener naturligvis formodningreglen.
"Efter den nye købelov er der 2 års reklamationsret. Herudover
gælder der en særlig bevisbyrderegel (formodningsregel)
indenfor de første 6 måneder."

og

"Den nye formodningsregel betyder, at forbrugeren, hvis fejlen
viser sig indenfor de første 6 måneder, ikke skal bevise, at
fejlen var til stede på leveringstidspunktet. Så antager man,
at fejlen var til stede på leveringstidspunktet, medmindre
sælger beviser, at dette ikke kan være tilfældet, fx fordi der
er tydelige tegn på at forbrugeren har fejlbetjent varen."

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/links/nye-koebelov-bedre-end-gamle/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-08 12:42

Nicolai skrev:

> Der fulgte ingen recovery-cd med, ej heller som boot-partition. Derfor kan
> jeg ikke vurdere om det er windows vista eller selve maskinen der er
> problemet.

Og vi kan ikke vurdere om det er jer selv der har fjumret eller
om der er noget galt med maskinen. Acer-maskiner leveres med en
recovery-partition.

Men snak dog med Bilka. Her i Horsens er servicen helt i top, og
de bytter fejlbehæftede varer uden problemer.

Hvis det vitterligt er varen der er fejl på, så skal I i praksis
acceptere et forsøg på reparation. Der er ingen lov der gør det
strafbart at der opstår fejl på en sælgers varer - uanset på
hvilket tidspunkt det sker.

> Hvad kan han i bilka imorgen? Kan han kræve en bytter eller penge retur,
> eller skal man acceptere den skal indsendes til reperation?! :)

Det sidste. Men spørg dem i en urban tone om han kan få den
byttet.

--
Bertel

Fra : Nicolai

Dato : 17-03-08 13:58

> Og vi kan ikke vurdere om det er jer selv der har fjumret eller
> om der er noget galt med maskinen. Acer-maskiner leveres med en
> recovery-partition.

Hvordan skal vi kunne fjumre så den låser? Den er jo clean.

> Men snak dog med Bilka. Her i Horsens er servicen helt i top, og
> de bytter fejlbehæftede varer uden problemer.

Kanon.

> [...]
> hvilket tidspunkt det sker.

> Det sidste. Men spørg dem i en urban tone om han kan få den

Jeg forstår ikke købeloven ikke giver 100% mulighed for ombytning da den jo
ikke har virket fra start

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-03-08 14:39

> Jeg forstår ikke købeloven ikke giver 100% mulighed for ombytning da den
> jo ikke har virket fra start

Sælger har afhjælpningsret, -. hvilket betyder at han må forsøge at
reparere.

Der er egentlig ikke så meget at forstå,- sådan er reglerne bare

/Per

Fra : Henning

Dato : 17-03-08 15:24

On Mon, 17 Mar 2008 13:57:43 +0100, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk>
wrote:

>Hvordan skal vi kunne fjumre så den låser? Den er jo clean.

Sådan oplever du det måske - men fjumrehoveder kan nå at ødelægge
meget software på 5 dage! Også selv om de siger den ikke har været på
nettet?
Start med at ringe til supporten, de er der for det samme.

Fra : Wilstrup

Dato : 17-03-08 16:15

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg forstår ikke købeloven ikke giver 100% mulighed for
ombytning da den jo
> ikke har virket fra start

Det kan du sagtens påstå - set fra sælgers side har du købt og
betalt en vare- så nu er den din og hvis der er fejl ved den,
så har de alene købeloven at forholde sig til. Men Bilka giver
fortrydelsesret i vistnok 8.dage - men det er ikke noget de
har pligt til, og har maskinen været taget i brug, er der
ingen kære mor: de kan vælge at bytte den, de kan vælge at
lade den reparere eller at give dig pengene tilbage. Når du
køber en vare i Bilka, er det ekspedienter der langer varen
over disken. De behøver ikke at have en disse forstand på hvad
de sælger - de skal bare sælge. Så er der en teknisk afdeling
til at tage sig af det fornødne, herunder supporten.

Det er surt, men der er intet at gøre: hvis du ikke har fulgt
anbefalingerne med at lave en genoprettelsesdisk, så er det
din egen fejl, eller vedkommendes egen fejl, for det står
garanteret i papirerne.
Og hvis der vitterlig er en fejl i apparaturet, så har du
juridisk ret til enten at få den ombyttet, få pengene tilbage
eller at få den repareret.

Du kan endda opleve at man nægter at give dig en anden hvis
forhandleren mener at det vil blive uforholdsmæssigt dyrt.
Derfor kan han tilbyde dig at reparere den. Det er sjældent at
man kan hæve købet -det sker faktisk kun hvis der har været
tale om gentagne gange med fejl inden for en rimelig tid.

læs selv: www.forbrug.dk/klage

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-03-08 18:23

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev:

> Hvis det vitterligt er varen der er fejl på, så skal I i praksis
> acceptere et forsøg på reparation.

Hvad har §78 i Købeloven gjort?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-08 18:29

Morten Bjergstrøm skrev:

> Hvad har §78 i Købeloven gjort?

Prøv at læse den - især stk. 2.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-03-08 18:24

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev:

> Sælger har afhjælpningsret, -. hvilket betyder at han må forsøge
> at reparere.

Det er ganske enkelt forkert.

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

Bemærk specielt første linie!

> Der er egentlig ikke så meget at forstå,- sådan er reglerne bare

*Host* *Host*

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-03-08 09:08

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ganske enkelt forkert.

Ikke i den konkrete situation.
§78, stk. 2 kan uden tøven og tvivl bringes i anvendelse af sælger.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

At Bilka tilsyneladende har en praksis, hvor de vælger konsekvent vælger at
ombytte og ikke afhjælpe ændrer ikke på, at du kunne vælge den omvendte
løsning, hvis de ville.

> *Host* *Host*

Man skal lige have hele regelsættet og den konkrete situation i spil, ikke?
Købeloven giver ikke '100% mulighed for ombytning' i den konkrete situation
hvilket var spørgsmålet.

/Per

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-03-08 18:38

> Prøv at læse den - især stk. 2.

Ja uforholdsmæssig udgift skal tages ret bogstaveligt som det fremgår
af http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/5/

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lars Christensen

Dato : 17-03-08 19:01

ej jura, men bilka reklamerer med 14 dages returret, så længe bon
medbringes.....

Fra : JL

Dato : 17-03-08 21:21

> ej jura, men bilka reklamerer med 14 dages returret, så længe bon
> medbringes.....

Ja men dette gælder ikke da varen har været pakket op og er taget i brug.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 19-03-08 18:11

> Ikke i den konkrete situation.
> §78, stk. 2 kan uden tøven og tvivl bringes i anvendelse af
> sælger.

Nej så enkelt er det slet ikke.

Fra det link jeg gav andetsteds:
" Om den anden beføjelse – afhjælpning eller ombytning – kan
gennemføres uden væsentlig ulempe for forbrugeren.
Hvis der er tale om en vare, som forbrugeren bruger hver dag – fx en
barnevogn, et tv-apparat eller en mobiltelefon, taler dette for
ombytning."

> Man skal lige have hele regelsættet og den konkrete situation i
> spil, ikke?

Ja det skal man. Men ens indlæg skal også være korrekte, hvilket dit
ganske enkelt ikke er i netop det her tilfælde.

Jeg vil så ikke afvise, at du har ment noget andet end det du
oprindeligt skrev - men det jo ikke helt nemt for mig at vide på det
tidspunkt

> Købeloven giver ikke '100% mulighed for ombytning' i
> den konkrete situation hvilket var spørgsmålet.

Nej det gør den aldrig 100%.

--
Morten http://miljokemi.dk