Hej
Jeg har en bekendt, som har købt en bærbar computer på hos en
netbutik.
Det er en IBM og den er godt og vel 1½ år gammel. Den har fået en
defekt, som gør at den skal repareres.
Bærbaren er købt med 3 års garanti. Jeg mener det er en såkaldt "carry-
in" garanti. Altså at arbejdsløn og reservedele er dækket, men ikke
fragt omkostninger.
Netbutikken opfordrer ham til at sende den bærbare direkte til 3.
parts reparatør for at ekspeditionen skal gå hurtigere. Det har så
taget ca. en måned at få udbedre defekten.
Forsendelses omkostningerne til 3. part beløber sig til ca. 330,- da
det skal sendes som forsigtig og som værdipakke.
For at få den nu reparerede bærbare tilbage, opkræver 3. parts
reparatør nu et beløb på 237,50,- som foregår ved at den sendes med
post danmark med efterkrav. Dvs. for at få sin bærbare igen skal han
betale beløbet.
Det jeg ikke helt forstår er at hvis man kigger på nedenstående, som
er fundet her:
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/retningslinjer/garanti/?type=98&no_cache=1
Minimumskrav til garantiers og garantivilkårs indhold, herunder krav
der fremgår af markedsføringslovens § 4. stk. 2 [nu § 12, stk. 2]:
3. Selve garantien skal være vederlagsfri og omfatte alle udgifter til
reservedele og arbejdsløn samt eventuelle rejse og
forsendelsesomkostninger.
Så vidt jeg kan se stiller sådan en "carry-in" garanti da en forbruger
dårligere en loven? Da den bærbare er under 2 år er det vel
reklamationsretten som gælder?
Er der nogen der kan komme med råd/forklaring eller andet?
På forhånd tak.