Hvad kan der forventes man kan reklamere o~
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 15-03-08 09:08

Hejsa

Jeg købte for 1½ år siden en bil, hvor sælgeren har skrevet "reklamationsret
jvf købeloven" på slutseddlen.

Nu ligger labdet sådan at efter 53000km og de 1½ år, er turbo og katalysator
død. Samlet pris på rep lyder på 15300kr inkl arb. løn.

Bilen er en BMW 320d fra 7 måned 2003. og den kostede 348000kr for 1½ år
siden. Da havde den kørt 103000km da jeg købte den.

Jeg har snakket med forhandleren, og han er som udgangspunt afvisene for at
betale noget af regningen.

Hvordan står jeg købelovsmæssigt. Er der nogle der har adgang til nogle
afgørelser af lignene sager.

Bilen har overholdt alle service osv osv.

Mvh
Jacob

Fra : TDN

Dato : 15-03-08 10:16

"Jacob Rungwald" <jacob*hest*@rungwald.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> afgørelser af lignene sager.
>
> Bilen har overholdt alle service osv osv.

Den bliver svær at gøre noget ved, det er sliddele og hvis du ikke kan
bevise at det er en fabrikationsfejl der har været der fra starten kan du
kun håbe på kulance fra BMW importøren og det er nok ikke sandsynligt efter
5 år. Er der forøvrigt ikke noget med du kører chiptunet eller husker jeg
forkert (dk.fritid.bil)... det hjælper heller på sagen hvis det er
tilfældet.

Mvh
Thomas

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 15-03-08 10:37

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> bevise at det er en fabrikationsfejl der har været der fra starten kan du
> kun håbe på kulance fra BMW importøren og det er nok ikke sandsynligt

Det er en svaghed på den bilmodel, men BMW vil ikke gøre noget ved det når
den har kørt over 100000km :(

> 5 år. Er der forøvrigt ikke noget med du kører chiptunet eller husker jeg
> forkert (dk.fritid.bil)... det hjælper heller på sagen hvis det er
> tilfældet.

Jeg tror heller ikke der er så meget at gøre, men hvis nu der havde ligget
nogle sager derude der kunne give mig et indblik i hvordan andre's sager
gået, så kunne jeg jo bruge det lidt som en pegepind.

Jeg er heller ikke typen der vil op og skændes med forhandlere, for han har
som sådan ikke gjort noget forkert. Han beskytter jo bare sin forretning.

Jeg tror dog jeg vil gå BMW på klingen og se hvad de siger.

Mvh
Jacob

Fra : TDN

Dato : 15-03-08 10:48

> [...]
> forretning.
>
> Jeg tror dog jeg vil gå BMW på klingen og se hvad de siger.

Nu kører jeg Toyota og jeg ved at deres 1.8 Avensis motorer fra 2000 kunne
begynde at bruge olie og hvis bare du havde fået udført service hos dem og
de havde kunnet følge olieforbruget så fik du en ny motor på deres regning
selv langt tid efter garantien udløb, på kulance. Men det hjælper jo ikke
når det er en BMW. Men det kan da ikke skade at prøve, måske vil de betale
noget af det hvis det er en gennemgående fejl på den type motor.

Mvh
Thomas

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 15-03-08 11:11

> [...]
> når det er en BMW. Men det kan da ikke skade at prøve, måske vil de betale
> noget af det hvis det er en gennemgående fejl på den type motor.

Ja, jeg vil da prøve, den har heldigvis ikke ødelagt motoren endnu, og den
er ikke begyndt at bruge olie. Men turboen siger værre og værre for hver dag
der går nu. Jeg snakkede med en turbo renovatør igår, og han siger at jeg
ikke skal køre mere i bilen før den er blevet lavet.

Om ikke andet så køber jeg mig da til 2 års garanti på turbo for 15000kr,
inkl ny turbo. BMW giver nemlig fornyet 2 års garanti på reparationer/dele
udført af aut værksteder :)

Mvh
Jacob

Fra : Jakob

Dato : 15-03-08 10:29

"Jacob Rungwald" <jacob*hest*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afgørelser af lignene sager.
>
> Bilen har overholdt alle service osv osv.

Efter det første halve år er det dig har bevisbyrden. Men nu kender jeg ikke
meget til BMW, men bør en turbo og katalysator ikke holde længere end
156.000km ?

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 15-03-08 10:34

"Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> wrote in message

> Efter det første halve år er det dig har bevisbyrden. Men nu kender jeg
> ikke meget til BMW, men bør en turbo og katalysator ikke holde længere end
> 156.000km ?

Jo, men det er desværre (har jeg fundet ud af) en svaghed ved den model, og
BMW vil ikke vedkende sig et ansvar når bilen har kørt over 100000km.

De ved der er et problem, men vil ikke betale noget af det.

Mvh
Jacob