Lave smør selv
Fra : Max

Dato : 16-03-08 22:15

Hej

På et tidspunkt var der en der her i gruppen fortalte noget om
hvorledes man selv lavede smør (jeg tror det ver en mejerist)

Jeg tror at man brugte piskefløde, kærnemælk og salt, men
så husker jeg desværre ikke mere. Jeg troede jeg havde
gemt opskriften, men det har jeg desværre ikke, jeg kan
ihvertfald ikke finde den.

Måske vedkommende vil genfortælle metoden, så vil jeg
være en glad gammel mand.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-03-08 22:23

> [...]
> gemt opskriften, men det har jeg desværre ikke, jeg kan
> ihvertfald ikke finde den.
>
> Måske vedkommende vil genfortælle metoden, så vil jeg

Jeg troede da bare at man skulle røre piskefløden og at kærnemælk var rest
produktet? Jeg mener da at det var sådan mine forældre gjorde.
Ja og så tilsætte salt for holdbarhed og smag.

Steen.

Fra : Max

Dato : 16-03-08 22:26

Hej Steen

> Jeg troede da bare at man skulle røre piskefløden og at kærnemælk var
> rest produktet? Jeg mener da at det var sådan mine forældre gjorde.
> Ja og så tilsætte salt for holdbarhed og smag.

Så vidt jeg husker skal fløden syrnes og det gøres måske med
kærnemælk, men som sagt husker jeg ikke hele historien.

--
Mvh Max

Fra : Lasse Hoelgaard

Dato : 16-03-08 22:46

> Så vidt jeg husker skal fløden syrnes og det gøres måske med
> kærnemælk, men som sagt husker jeg ikke hele historien.

Når vi engang i mellem selv laver smør, bliver der kun brugt alm fløde. En
halv liter fløde giver ca 250 gram smør og sikkert lige så meget hvidt
"væske". Så kommer vi salt i og evt andre krydderier.
Min erfagring er bare, at smørret bliver hurtig kedeligt i forhold til
købesmør, så vi plejer at bruge det samme dag eller senest dagen efter.

Håber du kan bruge dette til noget.

-Lasse

Fra : Christian Hansen

Dato : 17-03-08 01:00

Lasse Hoelgaard wrote:

> [...]
> Min erfagring er bare, at smørret bliver hurtig kedeligt i forhold til
> købesmør, så vi plejer at bruge det samme dag eller senest dagen efter.

Samme her. Den hvide væske er netop kærnemælk og kærnemælk hedder netop
"kærne"mælk, fordi det er biproduktet, når man kærner smør. I praksis
hælder man jo blot fløden i en skål og pisker som en sindsyg. På et
tidspunkt begynder fløden at dele sig i smør og kærnemælk. Kærnemælken
kan man så hælde fra løbende og eventuelt anvende til bagning med godt
resultat.

jeg er ikke klar over, hvordan man syrner fløden - måske kan man bare
lade den stå og blive lidt for gammel, så syrner den naturligt.
Syrningen er med til at tilføre smag og nok også øge holdbarheden. Men
smagen af frisk ikke-syrnet smør er altså også lækker - komprimeret fløde:)

Friskkærnet smør med eksempelvis maldon havsalt smager godt på nybagt
brød :)

Det kan prismæssigt ikke betale sig selv at kærne smør - underligt nok -
medmindre man finder fløde på tilbud selvfølgelig.

Mvh Christian

Fra : Ole Christiansen

Dato : 17-03-08 08:49

> [...]
> gemt opskriften, men det har jeg desværre ikke, jeg kan
> ihvertfald ikke finde den.
>
> Måske vedkommende vil genfortælle metoden, så vil jeg

Brug Google: hjemmelavet smør. f. eks.

http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/897/Valentins-dag-opskrifter/Hjemmelavet-delikatessesmoer--til-det-hjemmelavede-delikates

Mvh Ole

Fra : Max

Dato : 17-03-08 09:24

Hej Ole

> Brug Google: hjemmelavet smør. f. eks.

Jeg takker for input, jeg brugte lige Google til at søge
i nyhedsgruppen og fandt det indlæg jeg manglede.

Tak for at skubbe mig i rigtig retning.

--
Mvh Max

Fra : Q

Dato : 24-03-08 20:54

> [...]
> gemt opskriften, men det har jeg desværre ikke, jeg kan
> ihvertfald ikke finde den.
>
> Måske vedkommende vil genfortælle metoden, så vil jeg

Lidt sent, men her kommer den:

Tag f.eks en liter piskefløde, tilsæt ca. 50 ml kærnemælk, creme fraiche
eller tykmælk ( nej, yoghurt dur ikke !)

Lad fløden overnatte i en overdækket skål i garagen ved 12-14 grader ( 18-20
timer )

Fløden er nu tyk og smager og lugter i retning af creme fraiche..
Fyld et stort syltetøjsglas ( eller lignende tætsluttende beholder ) ca.
halvt op med den syrnede fløde og ryst som ind i h*lvede indtil der
fremkommer klumper på størrelse med hasselnødder..
Vædsken ( kærnemælken ) hældes fra, og smørret vippes over i en skål..
Fortsæt indtil fløden er brugt..

Du burde nu stå med ca. et halvt kg smør, som skal saltes med f.eks 2% salt
( 20 gram/kg ).. Saltet ælter du ind i smørret..

Pas på vandindholdet !.. Du er ikke interesseret i at have vanddråber "inde"
i smørret..

Husk lige at skolde skål, syltetøjsglas og andre redskaber med kogende vand
inden du går i gang.. Har du brug for at have hænderne i, så brug
engangsgummihandsker som du lige skolder *inden* du tager dem på

Og når du nu er ved det: Den kærnemælk du har i overskud fra smørret er en
markant bedre oplevelse end det syrnede skummetmælk mejerierne sælger som
kærnemælk idag..

/peter, ex mejerist

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-03-08 21:42

Q skrev:

> Fyld et stort syltetøjsglas ( eller lignende tætsluttende beholder )
> ca. halvt op med den syrnede fløde og ryst som ind i h*lvede indtil
> der fremkommer klumper på størrelse med hasselnødder..

Man kan osse komme hele portionen i en køkkenskål og piske med elpiskeren
på mellemste hastighed til smørkornene begynder at skille ud. Det giver
en smule mindre smørkorn end hvis man ryster, og så er det lettere at få
vasket kærnemælken ordentligt ud.

· http://knoter.zone237.dk/2008/03/hjemmelavet-smoer.html

> Den kærnemælk du har i overskud fra smørret er en markant bedre
> oplevelse end det syrnede skummetmælk mejerierne sælger som
> kærnemælk idag..

Enig, men der er gevinst ved at starte med en god kærnemælk. Jeg er
meget glad for smagen af Grambogårds kærnemælk, men køber den sjældent
da den ikke er økologisk. Hvis man imidlertid bruger den som starter
i en økologisk piskefløde, kan man få en økologisk kærnemælk der smager
som Grambogårds.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 24-03-08 21:42

Hej Peter

> Lidt sent, men her kommer den:

Bedre sent end aldrig, jeg er glad for alle de informationer der
kommer. Jeg planlægger faktisk først at lave smør selv når
grillsæsonen starter, der bruger vi nemlig meget kryddersmør
og så kan det jo være sjovt at prøve at lave det fra bunden.

> Og når du nu er ved det: Den kærnemælk du har i overskud fra smørret
> er en markant bedre oplevelse end det syrnede skummetmælk mejerierne
> sælger som kærnemælk idag..

Ok, jeg erindre fra min barndom at når jeg var på ferie på en gård, ja
så kom kærnemælken om morgenen retur fra mejeriet og blev brugt
til at fodre kalvene med, men vi fik det sommetider også som koldskål
og jeg erindre at det smagte af meget mere end kærnemælk idag, det
kan så være at det ikke er erindringsforskydning alt sammen :)

--
Mvh Max

Fra : ASKF

Dato : 04-04-08 04:28

Max ytrede sig i <47e81254$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med
dette:

> [...]
>og jeg erindre at det smagte af meget mere end kærnemælk idag, det
>kan så være at det ikke er erindringsforskydning alt sammen :)

Tip: Føtex/Bilka importerer kærnet smør fra Tyskland som sælges i en
rulle.

Der er meget stor forskel på konsistensen af dette kærnede smør i
forhold til det centrifugerede Lurpak smør, og det er blødt nok til at
smørre på brød, direkte fra køleskabet.

Der er i øvrigt også forskel på konsistensen af kærnet og pisket smør,
når du selv laver det af ren (supermarked) fløde, og skal du have det
helt rigtige produkt, køber du mælken ved en gård, hvor du selv skal
skille fløden fra. Du får her en meget højere fedtprocent end i
supermarkedsfløden, og det er meget lettere at kærne.

Jeg har desværre ikke haft erfaring med at lave fløde selv, efter jeg
flyttede hjemmefra (min far var landpostbud og havde ofte frisk mælk med
hjem fra en af danmarks første økologiske landmænd, og min farfar var
mejerist/mejeriejer, så min far vidste hvordan han skulle lave de
forskellige produkter efter gammle traditioner).

Nu hvor jeg fortalte dette, blev jeg lidt nostalgisk og faldt i staver,
jeg mindes smagen af boghvedegrød lavet med kærnemælk som var i overskud
fra det friskkærnede smør. Nu er jeg bare nødt til at finde et sted i
Ålborg hvor jeg kan købe boghvede så jeg kan lave det selv

PS. Jeg lærte at lave velsmagende grød med mælk af min far og min
mormor, da min mor ikke kunne fordrage det, fordi hun fik det for tit
som barn (min mormor elskede det). har man lavet for meget grød blandes
der blot lidt sukke og evt. mel i, hvorefter man laver klatkager på
panden af det.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus