mandolinjern
Fra : Christian Hansen

Dato : 16-03-08 18:10

Hej

jeg står for at skulle købe mig et mandolinjern. I den forbindelse har
jeg søgt på nettet, men det er ret svært at finde ud af, hvad et
mandolinjern af god kvalitet skal koste. Derfor ville jeg høre, hvilke
mærker I anbefaler og hvad prisniveauet er. jeg har fundet nogle til
150kr og nogle til 1599kr.

jeg skal sige, at jeg så på et i inspiration til ca. 300kr, men
kvaliteten var alt for dårlig - knivene var monteret på plastik og kunne
bøjes let, hvilket nok ikke er så fikst.

Mvh Christian

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-03-08 18:35

Christian Hansen skrev:
> [...]
> kvaliteten var alt for dårlig - knivene var monteret på plastik og kunne
> bøjes let, hvilket nok ikke er så fikst.

På 3. år anvender jeg en netop fra Inspiration (min hadebutik nr.1,
men man kan jo være nødt til at gå derind) til ca 300 kr. Er bedste
"køkkenmaskine" jeg har. Knivene sidder i plast, er fortsat skarpe og
bøjes ikke uden anvendelse af tang. Tysk mærke, navne husker jeg ikke.

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Niels

Dato : 16-03-08 12:40

On 16 Mar., 18:10, Christian Hansen <chr...@fundanemt.com> wrote:
> Hej
>
> jeg står for at skulle købe mig et mandolinjern.

Kig evt. er:

http://www.hwl.dk/Default.aspx?ID=399&M=Shop&PID=9347&ProductID=2037429

Det er H.W. Larsen i Kødbyen i København. De sender over hele landet.

--
Niels

Fra : Max

Dato : 16-03-08 22:16

Hej Christian

> jeg står for at skulle købe mig et mandolinjern. I den forbindelse har
> jeg søgt på nettet, men det er ret svært at finde ud af, hvad et
> mandolinjern af god kvalitet skal koste. Derfor ville jeg høre, hvilke

Hvad skal du bruge den til ?

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 16-03-08 22:27

Christian Hansen wrote:

> [...]
>kvaliteten var alt for dårlig - knivene var monteret på plastik og kunne
>bøjes let, hvilket nok ikke er så fikst.

Ved valg af mandolinjern (multisnitter, råkostrivejern eller
råkostsnitter) skal man stille nogle krav.

1) Skal være handy og nem at finde frem og pakke væk.
2) Skal være meget nem at rengøre. De færreste tåler opvaskemaskine.
3) Knivene skal være meget skarpe.
4) Let at indstille tykkelsen
5) Der skal være god plads til 'tilløb' inden skæret.
6) En skråtstillet klinge øger effektiviteten.

Bortset fra at tåle opvaskemaskine er V4-snitteren fra
<www.boerner-import.dk> (kr. 250,-) den eneste snitter som opfylder
ovenstående krav. Jeg ser nu, at der er kommet en ny model, V6, som
jeg ikke kender.
Min gamle V4-model har været i brug mindst en gang hver uge i de
sidste 5 år, og den vil jeg nødigt undvære.
Tykkelserne kan kun justeres i 3 trin.

Modellen fra Inspiration (kr. 299,- på tilbud til kr. 225,-) var i
starten et hit. Men den var bøvlet at håndtere, nem rengøring, godt
tilløb til skæret, halvskarpe skær, plastskinnerne med skærende bøjer
uopretteligt, justérbare tykkelser. Den hviler nu på 6. år i
'glemmekassen'.

Modellen fra HWL (kr. 700 + moms) ligner ovenstående; men jeg har
aldrig haft den i hånden. Kniven er ikke skråtstillet, godt tilløb.
Skarpheden kender jeg ikke.

Så er der de helt billige, under kr 100,-. De opfylder ingen af
betingelserne, men som regel følger der en del tilbhør med, f.eks. en
opsamlerskål, som ellers skal tilkøbes hos de andre.

Ingen af dem kan skære pommes frites i tykke strimler, den største
sidelængde er omkring 5 - 7 mm.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 16-03-08 22:34

Hej Emil

> Min gamle V4-model har været i brug mindst en gang hver uge i de
> sidste 5 år, og den vil jeg nødigt undvære.

Den vil jeg gerne være med til at anbefale, her i huset når den næppe
at blive tør før den er igang igen.

Ps: at den ikke tåler maskinopvask betyder mindre, den skal jo
bare skylles under vandhanen og så stilles til tørre. (man skal
ikke bruge opvaskebørste og viskestykke på den, det holder
de nemlig ikke til)

Sjovt nok er de ofte at finde på loppemarkeder og i genbrugsbutikker
til ingen penge, jeg tror mange mennesker køber dem og gør sig ikke
den ulejlighed at lære at bruge den, så ender de i glemmeskuffen og
senere på disse markeder hvor jeg så køber dem og forærer dem til
venner og bekendte.

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 16-03-08 23:11

"Max" wrote:

> [...]
>bare skylles under vandhanen og så stilles til tørre. (man skal
>ikke bruge opvaskebørste og viskestykke på den, det holder

Nej, skærende er skalpel-skarpe. Man skal tænke sig grundigt om under
håndteringen, og holde børn væk, indtil de har erhvervet
kniv-duelighedstegnet.

Ang. rengøring har jeg fortrudt, at jeg valgte den hvide model, idet
gulerødder farver plasten orange.
Efter opvask kan farven fjernes ved at rense med et par dråber
madolie; men der bliver altid lidt gult tilbage.

m.v.h. Emil

Fra : Christian Hansen

Dato : 13-04-08 10:26

Emil wrote:
> Ang. rengøring har jeg fortrudt, at jeg valgte den hvide model, idet
> gulerødder farver plasten orange.
> Efter opvask kan farven fjernes ved at rense med et par dråber
> madolie; men der bliver altid lidt gult tilbage.

Tak for jeres råd. Jeg endte med at købe V10-eren, da jeg tror at stål
er mere stabilt end plastik. Jeg fik inden køb mulighed for at prøve
V4-eren og den er rigtig rigtig god. V10-eren landede på mit køkkenbord
i fredags og den er en drøm at arbejde med. jeg forstår ikke, at jeg har
kunnet undvære sådan en dims i så lang tid. At skære peberfrugt i tern
tager pludselig ingen tid.

Så jeg tilslutter mig nu varmt anbefalingen af V-høvlen - den er genial :)

Jeg bestilte i øvrigt deres skål med og den er også i rigtig god
kvalitet. Især er det rart at de ikke har sparet på gummiriller under
skålen, så den står ret godt fast, hvilket er rart, når man arbejder med
V-høvlen.

Mvh Christian

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 17-03-08 02:52

Christian Hansen wrote:
> jeg står for at skulle købe mig et mandolinjern. I den forbindelse har
> jeg søgt på nettet, men det er ret svært at finde ud af, hvad et
> mandolinjern af god kvalitet skal koste.

Jeg har sådan en fætter:
kortlink.dk/4x5u
som jeg har et had-kærlighedsforhold til.

Ingen tvivl om at knivene er rasende skarpe, og at tykkelserne kan
fluekneppes ned i brøkdele af millimeter, men jeg oplever ofte, at
gulerødder og andet godt kører fast, så i stedet for vuptiløsninger, står
jeg og bander og skal skille skidtet ad og må kassere kværnede grøntsager.
Ofte står den og samler støv, mens jeg finbarberer grøntsagerne med en skarp
kniv i stedet.

Mine 1200,- var givet bedre ud til endnu en skarp kniv.
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-03-08 11:44

3140 Abildgaard wrote:

> [...]
> grøntsager. Ofte står den og samler støv, mens jeg finbarberer
> grøntsagerne med en skarp kniv i stedet.

Samme her. Det ku' være rigtig rart hvis nogle af dem, der ikke har
ovennævnte problemer ville give os andre et lille kursus i den rette brug af
en mandolin.

Ebbe

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 17-03-08 12:29

Ebbe Kristensen wrote:

> Samme her. Det ku' være rigtig rart hvis nogle af dem, der ikke har
> ovennævnte problemer ville give os andre et lille kursus i den rette
> brug af en mandolin.
>
> Ebbe

Med mindre de også har blødt 1200 spir og ikke vil indrømme, at det ikke
rigtig duer

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-03-08 12:46

3140 Abildgaard skrev:

> Med mindre de også har blødt 1200 spir og ikke vil indrømme, at det ikke
> rigtig duer

Hvorfor dog mistænkeliggøre?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 17-03-08 16:28

Ole Larsen wrote:

> Hvorfor dog mistænkeliggøre?

Du mener: Den smiley må betyde, at den væmmelige mand forsøger at sprede
mørke!?

a.. humor sb. fk.
evne el. egenskab hos nogen der sætter vedkommende i stand til at opfatte og
udtrykke det komiske el. morsomme i en situation el. i tilværelsen generelt;
? træk ved nogens tale, tekster el. andre frembringelser der vidner om denne
egenskab;
? særlig form for humor som er karakteristisk for et bestemt land, en
bestemt egn, kultur, gruppe e.l.; .
sort humor humor som på en absurd el. grotesk måde udnytter fænomener der
normalt anses for meget alvorlige, fx død, krig og vold, til at vække
modtagerens latter og eftertænksomhed (kendt fra 1960);
syg humor humor som gør grin med meget alvorlige el. tragiske emner, fx
ulykke, smerte og sygdom, ofte på en måde som opfattes som forargelig;
a.. sort2 adj.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-03-08 17:13

3140 Abildgaard skrev:

> [...]
> syg humor humor som gør grin med meget alvorlige el. tragiske emner, fx
> ulykke, smerte og sygdom, ofte på en måde som opfattes som forargelig;

Du godeste - du mente det, men mente det alligevel ikke og så var du
også morsom....sorry, den fattede jeg bestemt ikke.

Men - øh - hvorfor mistænkeliggøre?
http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : padre

Dato : 17-03-08 07:49

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev i en meddelelse

> jeg står for at skulle købe mig et mandolinjern. I den forbindelse har jeg
> søgt på nettet, men det er ret svært at finde ud af, hvad et mandolinjern
> af god kvalitet skal koste. Derfor ville jeg høre, hvilke

Der er nogle i gruppen, som har en böhner, som de er meget tilfredse med.
Jeg har aldrig prøvet sådan en, men har en benriner plastikmandolin, som er
forholdsvis billig, og som jeg er meget tilfreds med.

http://www.benriner.com/ (US webshop som ikke sender til DK, linket er der
er bare for billedernes skyld)

Min er købt hos kunst og køkkentøj her i Kbh, men hvem der ellers forhandler
den, ved jeg ikke. Jeg checkede lige ebay.co.uk, hvor den kan fås for
omtrent 20 £ + porto

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-03-08 13:04

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> writes:
>Samme her. Det ku' være rigtig rart hvis nogle af dem, der ikke har
>ovennævnte problemer ville give os andre et lille kursus i den rette brug
>af
>en mandolin.

Tjaaa, det er jo svært at pege på havd der kan være problemet - mne hvis
mandolinen ikke smider skiverne, kunne det tyde på at der er en forket
vinkel på skæret, eller at det ikke er skaprt nok.
Mit eget er et no-name som er under en ferie i Frankrig for nogle år
siden. Husker ikke hvad det præcist kostede, men mener at det var i
omegnen af et par hundrede kroner. Skæret og fladen sidder i en
aluminiumsramme og der er gummifødder på. Det er afsindigt skarpt og de
frørste gange jeg brugte det, talrte jeg atlid fingrene bagefter. For de
fleste skal der helst være ti stk )

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-03-08 14:18

Frank Løkkegaard wrote:
> Tjaaa, det er jo svært at pege på havd der kan være problemet - mne
> hvis mandolinen ikke smider skiverne, kunne det tyde på at der er en
> forket vinkel på skæret, eller at det ikke er skaprt nok.

Mit er et fra Oxo (http://kortlink.dk/oxo/4x6r) og det er nærmest spritnyt.
Det virker sådan set også fint nok på den første halvdel af f.eks. et stykke
gulerod. Men når der er lidt under halvdelen tilbage, bliver gulerodsstumpen
revet af pindene i holderen istedet for at blive skåret f.eks. i julienne.

> [...]
> de frørste gange jeg brugte det, talrte jeg atlid fingrene bagefter.
> For de fleste skal der helst være ti stk )

Vi havde samme oplevelse med en mandolin købt i Kunst og Køkkentøj for et
par år siden - i det omfang vi turde bruge den idet den ikke havde en holder
til det man skulle skære.

Ebbe

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-03-08 17:27

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> on mandag 17. marts 2008 at 14:18
+0100 wrote:
>Vi havde samme oplevelse med en mandolin købt i Kunst og Køkkentøj for et
>par år siden - i det omfang vi turde bruge den idet den ikke havde en
>holder
>til det man skulle skære.

Heller ingen holder til denne, men jeg har købt en af disse
silikone-grydelapper. Det fungerer glimrende.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Christian Hansen

Dato : 17-03-08 20:14

Tak for jeres svar.

jeg vælger en V4 som emil og max anbefaler. Det er lidt pudsigt, for da
jeg så billederne af den, husker jeg, at det var nøjagtig samme model
madmor på min tidligere arbejdsplads brugte og var glad for.
Da jeg snakkede med min nuværende kollega om det i dag, sagde han, at
sådan en havde han da liggende i sin skuffe - om jeg ikke vidste det med
alle de gange jeg efterhånden havde lavet mad hos ham :) - de brugte den
tit og var meget tilfredse - men man skulle altså ikke forsøge at tøre
den af efter afskyldning - dertil var den for skarp :)

Jeg siger tak for jeres input ( og køber nok ikke den hvide model :) )

Mvh Christian