Tortilla chips og ...
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 16-03-08 16:33

Hvad er baggrunden for at man spiser et eller andet stærkt, rødt
tomat/chilli/? -sauce til Tortilla chips?

Kan nogen henvise til forklaringer på nettet?
Opskrifter?

Hvordan er den orignale mexikanske måde at servere det på?

Mvh. Jørgen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 16-03-08 17:09

On Sun, 16 Mar 2008 16:33:19 +0100, Jørgen Rasmussen
<rjo_ra@tdect-net.dk> wrote:

>Hvad er baggrunden for at man spiser et eller andet stærkt, rødt
>tomat/chilli/? -sauce til Tortilla chips?

Den mexikanske salsa stammer helt tilbage fra Aztec kulturen:
http://www.gourmetsleuth.com/historyofsalsa.htm

>Kan nogen henvise til forklaringer på nettet?
>Opskrifter?

Wikipedia har en udmærket forklaring og definition af de forskellige
typer salsa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Salsa_%28sauce%29

For opskifter, prøv at google "pico de gallo". Hvis du har tomater,
friske chilifrugter, løg og frisk cilantro (koriander), så har du
stort set grundingredienserne.

>Hvordan er den orignale mexikanske måde at servere det på?

Jeg oplevertypisk 2 typer salsa, den friske med tomater og en mere
flydende version, enten rød (salsa roja) - med variende chlistyrke, og
den grønne (salsa verde), som er baseret på tomatillos. Begge typer
har en del varianter.

Frisk salsa som f.eks. pico de gallo findes ofte i amerikanske
supermarker i de dele af USA, hvor der er en stor latinamerikansk
befolking. Derimod har den typiske supermarkedsalsa (noget klumpet
tomatbaseret halløj) ikke meget at gøre med mexikansk salsa.

--
Lars Ehlers
"Screw you guys, I'm going home" Eric Cartman