? til "ægte" ismaskine (simac)
Fra : Susanne

Dato : 16-03-08 11:11

Hej,
Jeg har fået en ismaskine - en Simac gc5000

I brugsanvisningen samt på et "advarsels-vedhæng" der var hængt på selve
drejeknappen på maskinen fra ny står der at indfrysningsknappen _uden_
omrøring kun må benyttes i 2 min. ad gangen; der står uddybet i
brugsanvisningen at dette er for at undgå at rørepinden bliver ødelagt.

Men dette er vel kun hvis man sætter den i gang med at røre igen efter at
indfrysningsknappen har været i brug...eller?

Mit spørgsmål er så om der er nogle der ved om man når isen er færdigrørt
kan tage rørepinden op og så sætte frysefunktionen til for at få isen
hurtigere færdig (jeg vil bare ikke risikere at ødelægge den). I min fryser
tager det nemlig adskillige timer før isen har den ønskede lidt fastere
konsistens - og jeg havde nu altså regnet med at en ismakine i den
prisklasse kunne lave færdig is.

Er der i øvrigt nogle der ved hvordan man får isen mere cremet? Hårdheden
blev fin synes jeg (ikke så hård at man skulle bruge kræfter på at lave
kugler), men den måtte godt have været mere cremet.
Jeg brugte noget i stil med denne opskrift:

2 past. øko-æggeblommer piskes med
70 g rørsukker (inkl. det sukker der var tilsat æggeblommerne fra fabrikken)
og
1 tsk hjemmelavet vanillesukker (flormelis + smag fra vaniljestang) og der
tilsættes
2 dl piskefløde pisket til flødeskum samt
2 dl letmælk og til sidst
1 stiftpisket æggehvide
(jeg tilsatte så karamelliseret sukker og lys chokolade efter 20 min.'s
omrøring)

På forhånd tak og mvh.
Susanne.

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 16-03-08 11:44

Susanne skrev:

> [...]
> 2 dl letmælk og til sidst
> 1 stiftpisket æggehvide
> (jeg tilsatte så karamelliseret sukker og lys chokolade efter 20 min.'s

Har du prøvet den klassiske måde at lave is på, altså uden
æggehvider og med upisket fløde? Den ultrakorte version kan
ses her:

http://www.davidlebovitz.com/recipes/vanilla_icecream.html

Lebovitzs bog "The Perfect Scoop" er en guldgrube af opskrifter og
uddyber i stor detalje, hvordan man tilbereder cremen.

Han fik ikke plads til alle opskrifterne i bogen, så man
kan finde en del gode på hjemmesiden:

http://www.davidlebovitz.com/archives/recipes/recipe_links/

Blandt andet kan man finde en supernem, supergod chokoladekage:

http://www.davidlebovitz.com/archives/2007/01/shf_27_chocolat_1.html

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-08 13:52

"Jens Axel Soegaard" <invalid@soegaard.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.davidlebovitz.com/archives/recipes/recipe_links/
>

> Blandt andet kan man finde en supernem, supergod chokoladekage:

Uha, det ser godt ud, men der er alligevel et par småting jeg er i tvilv om
(sprogligt) - er der en venlig sjæl der oversætter?

Chocolate Idiot Cake
One 9-inch (23 cm) cake

This cake is extremely rich, and tastes like the most delicious, silkiest,
most supremely-chocolate ganache you've ever had. As mentioned, it's equally
good a few days later, and only an idiot could possibly mess it up. You
don't need to use ScharffenBerger chocolate for this cake, but use a good
one-you'll appreciate it when you taste your first melt-in-your-mouth bite.

10 ounces (290 gr) ScharffenBerger bittersweet or semisweet chocolate,
coarsely chopped
7 ounces (200 gr) butter, salted or unsalted, cut into pieces
5 large eggs, at room temperature
1 cup (200 gr) sugar

Preheat the oven to 350F (175 C).

1. Butter a 9-inch (23 cm) springform pan* and dust it with cocoa powder,
tapping out any excess. If you suspect your springform pan isn't 100%
water-tight, wrap the outside with aluminum foil, making sure it goes all
the way up to the outer rim.

2. Melt the chocolate and butter in a double boiler (or microwave), stirring
occasionally, until smooth. Remove from heat.

3. In a large bowl, whisk together the eggs and sugar, then whisk in the
melted chocolate mixture until smooth.

4. Pour the batter into the prepared springform pan and cover the top of the
pan snugly with a sheet of foil. Put the springform pan into a larger baking
pan, such as a roasting pan, and add enough hot water to the baking pan to
come about halfway up to the outside of the cake pan.

Bake for 1 hour and 15 minutes.

You'll know the cake is done when it feels just set, like quivering
chocolate pudding. If you gently touch the center, your finger should come
away clean.

5. Lift the cake pan from the water bath and remove the foil. Let cake cool
completely on a cooling rack.

Serve thin wedges of this very rich cake at room temperature, with creme
anglaise, ice cream, or whipped cream.

Storage: This Chocolate Idiot Cake can be wrapped and chilled in the
refrigerator for 3-5 days.

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 17-03-08 11:02

TBJ skrev:

> Uha, det ser godt ud, men der er alligevel et par småting jeg er i tvilv om
> (sprogligt) - er der en venlig sjæl der oversætter?

Kan vi ikke nøjes med at oversætte småtingene?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 16-03-08 11:53

Susanne skrev:
> [...]
> omrøring kun må benyttes i 2 min. ad gangen; der står uddybet i
> brugsanvisningen at dette er for at undgå at rørepinden bliver ødelagt.

I den engelske manual står der:

Simultaneous rotation of the dasher and
cooling (compressor on)

This function must be turned off as soon as the
ice cream has reached the required texture.

Important: when preparing ingredients requiring
whipping (egg whites, egg and sugar, etc), you are
recommended to prepare the ingredients in a bowl
and when ready pour the mixture into the cylinder.
In this case, choose the function immedia-
tely.

http://simac.com.au/images/stories/Manuals/gc5000%20instructions%202.pdf

--
Jens Axel Søgaard