Påskefrokost... menu ?
Fra : Don't@mail

Dato : 15-03-08 18:37

Vi skal lave en påskefrokost og vil godt have noget lækkert. Har nogle
herinde nogle idéer til sammensætningen ?

Et must er at der skal være sild, har nogle gange været lidt skuffet over
Glyngøres sild på glas. Så hvis nogen herinde har god erfaring med nogle
rigtige gode sild og hvor de købes tager jeg gerne imod

Jeg fik nogle hjemmelavet sild, fra Hannes Herligheder til en julefrokost,
og jeg har aldrig smagt så gode kryddersild før. Men jeg er alligevel så
doven, at jeg ikke selv vil gå igang med det.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-03-08 19:51

"Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> writes:

> Vi skal lave en påskefrokost og vil godt have noget lækkert. Har nogle
> herinde nogle idéer til sammensætningen ?

En rigtig god hjemmelavet hønsesalat. Eller tarteletter med høns i
asparges.

Mvh Trine

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-03-08 21:26

"Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> og jeg har aldrig smagt så gode kryddersild før. Men jeg er alligevel så
> doven, at jeg ikke selv vil gå igang med det.

De bedste sild er naturligvis hjemmelavede men ellers synes jeg godt at
Store Norske fra Dansk Supermarked kan spises.
De er forøvrigt på tilbud i Bilka næste uge.

Steen

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-03-08 12:16

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> De bedste sild er naturligvis hjemmelavede men ellers synes jeg
> godt at Store Norske fra Dansk Supermarked kan spises.
> De er forøvrigt på tilbud i Bilka næste uge.
>
> Steen

Det har du ret i. De store norske er gode.

Jeg gør gerne det (f.eks.) til julefrokosten, at når jeg alligevel
skal lave lage til de stegte sild, så laver jeg dobbelt portion og
bruger den anden halvdel til de marinerede, og så godt med løgringe
på et par dage før de skal bruges. Man kan næsten ikke smage forskel
på de hjemmelavede og de norske. Et lillebitte drys allehånde inden
man kommer løgringe på giver et ekstra dejligt pift.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-03-08 12:32

Der er nogle dejlige opskrifter her i "Alle tiders kogebog". Især
den opskrift med de forskellige fyldte æg, ser rigtig god ud.

Vi skal selv have "skidne æg" langfredag med lune miniflutes til, og
jeg glæder mig allerede. Det er en fast tradition her hos os.

http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/hoejtid/paske/paske-frokost.php

Du kan jo også prøve med denne opskrift, som jeg fandt på nettet
tidligere i år. Det er meget lækkert, og hurtigt lavet:

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=13419

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-03-08 22:54

Steen Jakobsen wrote:

> De bedste sild er naturligvis hjemmelavede men ellers synes jeg godt
> at Store Norske fra Dansk Supermarked kan spises.
> De er forøvrigt på tilbud i Bilka næste uge.

jeg har med held introduceret disse sild:
http://www.silvaseafood.dk/produkter.asp?page_id=276

hos familie og venner og alle har været ret vilde med dem...
det er gammeldags modnede og er min personlige favorit...
efter min mening kan de store norske godt smutte hjem sammen med Glyngøre...

Rasmus

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-03-08 17:10

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det er gammeldags modnede og er min personlige favorit...
> efter min mening kan de store norske godt smutte hjem sammen med

Der er jeg muligvis ikke enig. Jeg har prøvet skippersild og fundet at de
havde en blødere konsistens og mener også at huske at de smagte mere fisket.
Når jeg skriver muligvis er det fordi jeg ikke husker om dem jeg købte var
gammeldags modnede eller om de også har andre produkter. Det kunne være at
jeg skulle prøve igen.

Steen.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 18-03-08 00:34

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> dem jeg købte var gammeldags modnede eller om de også har andre
> produkter. Det kunne være at jeg skulle prøve igen.

jeg har aldrig smagt andre skipper sild end de gammeldags modnede..
og ja... de smager af sild og ikke en eller anden syreholdig væske som andre
sild gør...

Rasmus

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 18-03-08 19:06

> jeg har aldrig smagt andre skipper sild end de gammeldags modnede..
> og ja... de smager af sild og ikke en eller anden syreholdig væske som
> andre sild gør...

Så var jeg lige i Aktiv Super idag hvor jeg købte et glas skipper sild. Der
stod nu ikke noget om at de var gammeldags modnede.

Steen.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 18-03-08 23:40

Steen Jakobsen wrote:

> Så var jeg lige i Aktiv Super idag hvor jeg købte et glas skipper
> sild. Der stod nu ikke noget om at de var gammeldags modnede.

Så er det de "forkerte" du har købt... æv...

jeg har lige netop i aften guffet to sildefileter fra sådan et glas til
pillede kartofler med smør og dild...

Rasmus

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-03-08 02:56

"Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> skrev i en meddelelse

> Så hvis nogen herinde har god erfaring
> med nogle rigtige gode sild og hvor de købes tager jeg gerne imod

Lykkeberg Havfrue Sild [sic]. Fås nu og da i SuperBest. Gammeldags modnede.
Fungerer fint med hjemmelavet karrysalat og hårdkogte æg. Fungerer også fint
på et stykke rugbrød med fedt under og et par løgringe ovenpå - hertil en
Rød Aalborg.

Hold dig nu fra alle de almindelige sild, der alle er ekspres-"modnede" med
saltsyre. Sild skal modnes i mindst seks måneder på gammeldags facon med
nedsaltning.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : padre

Dato : 16-03-08 17:38

> [...]

> Glyngøres sild på glas. Så hvis nogen herinde har god erfaring med nogle
> rigtige gode sild og hvor de købes tager jeg gerne imod

De absolut bedste sild, jeg har købt, er Christiansø pigens sild; jeg har
aldrig smagt købesild, der kommer op på siden af dem, men jeg har ikke smagt
de der "store norske".

Her i Kbh fås de i Superbest og i LIC.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-03-08 11:53

Don't@mail wrote:

> Et must er at der skal være sild, har nogle gange været lidt skuffet
> over Glyngøres sild på glas. Så hvis nogen herinde har god erfaring
> med nogle rigtige gode sild og hvor de købes tager jeg gerne imod

Irma har nogle rigtig gode sild på glas - men det kræver sæføli at du bor i
nærheden af en

> Jeg fik nogle hjemmelavet sild, fra Hannes Herligheder til en
> julefrokost, og jeg har aldrig smagt så gode kryddersild før. Men jeg
> er alligevel så doven, at jeg ikke selv vil gå igang med det.

Skulle du alligevel komme på andre tanker, vil jeg (modsat de andre
skribenter i denne tråd) ikke anbefale norske spegesild. Min erfaring er at
de bløde eller endog smattede og ikke rigtig egnet til menneskeføde. Så jeg
bruger islandske spegesild, som jeg uden undtagelse har gode erfaringer med.

Ebbe