Hvilken olie til friturestegning
Fra : Peter Noes

Dato : 14-03-08 21:13

Hej Gruppe

Hver gang jeg skal friturestege, står jeg altid i supermarkedet og
spekulerer om jeg skal tage rapsolie eller solsikkeolie (eller måske noget
helt 3, de har jo også noget der hedder fritureolie, men det kunne jo være
et navn der bare skal få "normal" olie til at koste 3 gange så meget).

Jeg lavede hjemmelavede pomfritter i aften i rapsolie, med et i min verden
udemærket resultat.

Men angående sundhed, så står der jo på flaskerne (både solsikke og raps) at
man ikke må varme for hårdt op. Min kære mor prædiker om at visse olier, når
de varmes op, bliver "livsfarlige" og afgiver "mærkelige" stoffer!

Så hvis I skulle friturestege noget til jeres sunde familier....hvilken olie
ville I så vælge (hvis det nu ikke skal være dyrt jordnødde olie, men en
billig fra Netto/fakta)

Venlig hilsen
Peter

Fra : Emil

Dato : 15-03-08 00:31

"Peter Noes" wrote:

>Så hvis I skulle friturestege noget til jeres sunde familier....hvilken olie
>ville I så vælge (hvis det nu ikke skal være dyrt jordnødde olie, men en
>billig fra Netto/fakta)

De billige olier er udvundet af resterne af udvindingen af de bedre
olier, og de indeholder betydelige mængder af rester af div. giftige
kemikalier, og de burde have advarsler påtrykt mod at indtages som
føde.

Koldpessede olier er som regel gode i sundhedsmæssig henseende. Men
mange er usunde, da de stort set kun indeholder de olier (fedtsyrer),
som vi allerede får alt for meget af (jordnødde- tidsel- ).
Smagsmæssigt kan de med fordel bruges i behersket mængde.

Koldpresset rapskimolie er ofte på tilbud for kr 25 for en halv liter.
Billigere kan det næppe gøres, hvis sundheden skal regnes med.

Kommer vi til egnetheden til at tåle høje temperaturer, kommer der en
overraskende liste frem: Bedst egnet er kokosolie, næstbedst er
filtreret jomfru-olivenolie, og - på trediepladsen kommer såmænd smør
(altså klaret smør = geeh, hvor proteinstofferne er sorteret fra)

Sundhedsmæssigt er listen baseret på de fedtsyrer, som typisk mangler
i den danske kost (omega-3) samt fraværet af evnen til at danne
skadelige forbindelser ved høje temperaturer.

En overset olie er hørfrøolie, som udmærker sig ved et meget højt
indhold af omega-3; men her taler vi ikke længere om friture, så slut
herfra.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-03-08 00:38

Emil skrev:

> En overset olie er hørfrøolie, som udmærker sig ved et meget
> højt indhold af omega-3;

Og hampefrøolie, som udmærker sig ved sit indhold af GLA og sin
meget delikate smag.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-03-08 11:01

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> olier, og de indeholder betydelige mængder af rester af div. giftige
> kemikalier, og de burde have advarsler påtrykt mod at indtages som

Hvilke rester af div. giftige kemikalier indeholde supermarkedets billige
rapsolie til otte kr. for en liter?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 16-03-08 02:23

"Jens Bruun" wrote:

>Hvilke rester af div. giftige kemikalier indeholde supermarkedets billige
>rapsolie til otte kr. for en liter?

Det véd ingen med sikkerhed; men det er værrer end vi bryder os om at
vide. Ud over de kendte ting, KAN der forekomme kemi i så ringe (ikke
nødvendigvis ufarlige) mængder, at det ikke skal deklareres.

Efter udvindingen af olier ved høj varme og tryk (som i sig selv
ødelægger olien og dens naturlige indhold af nogle vitaminer og
antioxydanter), er der stadig en olierest i råmassen.
Derfor blandes resterne op med en række opløsningsmidler, normalt
bl.a. HEXAN, som bagefter koges ud af olien; men der er altid en rest
af disse giftige opløsningsmidler, typisk omkring 100 ppm.

Opløsningsmidlerne ødelægger også nogle fedtopløselige vitaminer (E)
og nogle antioxydanter, som ellers ville beskytte olien og de personer
som spiser olien.
I stedet tilsættes nogle andre antioxydanter (BHT og BHA), som alene
har til formål at forlænge olien holdbarhedsdato. Stofferne er
problematiske og mistænkes for at være kræftfremkaldende. Af etiske
grunde er der aldrig ført bevis herfor (hvem vil være
forsøgspersoner?).
Opløsningsmidlerne kan også overføre toksisk materiale, som måtte
befinde sig på råvaren, til olien.

Så der er gode grunde til at bruge sunde olier og fedtstoffer, som
f.eks. kokosolie, olivenolie, smør, hørfrøolie o.s.v., da de er
vigtige for vort helbred; men det er en anden - og meget lang -
historie.

m.v.h. Emil

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-03-08 10:47

On Sun, 16 Mar 2008 02:23:16 +0100, Emil wrote:

> Derfor blandes resterne op med en række opløsningsmidler, normalt
> bl.a. HEXAN, som bagefter koges ud af olien; men der er altid en rest
> af disse giftige opløsningsmidler, typisk omkring 100 ppm.

At selv så små værdier har effekt og kan registreres, kan opleves på egen
krop. Smag en ikke-røget maltwhisky og prøv derefter whiskies med stigende
intensitet. Når phenolindholdet kommer op på omkring 50 ppm, står selv de
mest fanatiske af. Det smager meget kraftigt igennem.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : -V-

Dato : 16-03-08 12:10

On Mar 16, 2:23 am, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:
> Stofferne er problematiske og mistænkes for at være kræftfremkaldende. Af etiske
> grunde er der aldrig ført bevis herfor (hvem vil være
> forsøgspersoner?).

Ahh, det var en dum sætning, Emil.

Der findes mange og meget gode metoder (ud over at smage på skidtet!)
for at afgøre om noget er kræftfremkaldende eller ej - Ames Test blev
fx. opfundet i starten af 70'erne.

-V-

Fra : Emil

Dato : 16-03-08 20:07

-V- wrote:

>Ahh, det var en dum sætning, Emil.

Nej; den var ganske velovervejet! Husk på, at vi befinder os i en
gruppe af almindelige forbrugere, hvorfor jeg har forsøgt at nedtone
mit sprogbrug til noget, som alle kan forstå.

BHT og BHA er begge mistænkt for at være skyld i hjerneskader og
kræft, hvilket er bevist i en række undersøgelser.

Men siden stofferne stadig tilsættes de billige spiseolier, må
beviserne ikke være stærke nok for div. myndigheder, så forbrugerne
fortsat forgifter sig i de billige fritureolier.

>Der findes mange og meget gode metoder (ud over at smage på skidtet!)
>for at afgøre om noget er kræftfremkaldende eller ej - Ames Test blev
>fx. opfundet i starten af 70'erne.

Nu er det snart en halv snes år siden jeg sidst beskæftigede mig med
emnet, og dengang bølgede meningerne om div. forsøg i flere retninger.

Har du opdateret viden om emnet, er jeg lutter øjne og øren.

m.v.h. Emil

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 16-03-08 20:12

Emil <emilsen@nowhere.invalid> writes:

> Nej; den var ganske velovervejet! Husk på, at vi befinder os i en
> gruppe af almindelige forbrugere, hvorfor jeg har forsøgt at nedtone
> mit sprogbrug til noget, som alle kan forstå.

Ren nysgerrighed, hvordan ser du på tilsætningsstoffer som aspartam
og DHMO (http://www.dhmo.org) ?

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Emil

Dato : 16-03-08 22:43

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Ren nysgerrighed, hvordan ser du på tilsætningsstoffer som aspartam
>og DHMO (http://www.dhmo.org) ?

Aspartam er yderst virksomt myrebekæmpelsesmiddel med mirakuløs
bivirkning: De fodres som myrer; men de dør som fluer!

DHMO i fast form kan neutraliseres med whisky; men det kan næppe redde
vores grundvand fra forureningen.

m.v.h. Emil