Skifte termostat i radiator
Fra : Steen

Dato : 16-03-08 17:31

I går stod min radiator (i stuen) pludseligt af!
Jeg lukkede for den, da jeg ville lufte ud i stuen, og derefter var det
umuligt at få liv i den igen.

Andre radiatorer virker normalt, bare ikke denne - og det er ikke lige
den bedste årstid at lukke for varmen.

Inden jeg ringer til en vvs-mand, kunne jeg evt. forsøge at gøre lidt selv.
Jeg har luftet radiatoren ud - og der kom vand ud af ventilen - men det
var koldt vand.

Jeg kan prøve at skifte termostaten, men har ikke prøvet dette før.
Skal der lukkes for vandet (er der "direkte hul til vand") inden jeg
piller den gamle termostat af?

Andet jeg kan gøre?

Fra : Holst

Dato : 16-03-08 17:37

Steen wrote:

> [...]
>
> Jeg kan prøve at skifte termostaten, men har ikke prøvet dette før.
> Skal der lukkes for vandet (er der "direkte hul til vand") inden jeg

Ja, den skal sikkert slet ikke skiftes.

Kigger du på termostaten vil du finde en lille skrue - sikkert af den
sekskantede slags. Den løsner du, hvorefter du kan trække termostaten af.

Nu vil du se en lille stift. Den masserer du lidt med en finger, så den
ubesværet kan køre ind og ud.

Og så sætter du ellers termostaten på igen. Så virker det forhåbentligt.

Den er den forklaring, jeg engang har fået, og den virkede fint. Bortset
fra at jeg ikke lige kunne masserer stiften med en finger. Jeg tog en
fladtang, greb fat i stiften og skubbede den nogle gange ind/ud. Men det
kan jo være, at det bare er mig, der er en slapsvans i fingrene :)

Fra : Steen

Dato : 16-03-08 19:09

On 2008-03-16 17:36:37 +0100, Holst <newsfeb08@shelter.dk> said:

> [...]
> ubesværet kan køre ind og ud.
>
> Og så sætter du ellers termostaten på igen. Så virker det forhåbentligt.

Genialt!
Nu kører den igen for fuld skrue.
Der reddede du lige min søndag, tak for det

Fra : Holst

Dato : 16-03-08 19:22

Steen wrote:

> Genialt!
> Nu kører den igen for fuld skrue.
> Der reddede du lige min søndag, tak for det

Ja, det er utroligt så lidt, der skal til. Og tænk hvad VVS-manden
skulle have for det samme. Ja okay, han skiftede den sikkert, så det
ikke så for nemt ud ...

Fra : Armand

Dato : 16-03-08 23:21

Holst skrev:

> [...]
> fladtang, greb fat i stiften og skubbede den nogle gange ind/ud. Men det
> kan jo være, at det bare er mig, der er en slapsvans i fingrene :)

Lidt symaskineolie vil alt andet lige også hjælpe - Ikke mindst på den
fremtidige funktion.

Nu kan man som dansker næsten gå ud fra at det drejer sig om en Danfoss
termostat, og skulle man ikke kunne motionere omtalte stift
tilstrækkeligt på en sådan, koster den sekskantede messing-prop, som
stiften stikker ud af (= pakdåsen) ikke alverden og kan på
forunderligste vis skiftes uden at man forinden skal lukke for
radiatorvandet: Der kommer højest et par dråber inden man har pakdåsen
skruet helt ud og ventilens indre "selvlukker". Samtidig skal den nye
pakdåse blot skrues i uden nogen omstændig pakning af gevindet eller andet!
Ergo: Absolut et GDS-job!

--
Armand.

Fra : Steen

Dato : 17-03-08 11:19

On 2008-03-16 23:21:00 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> said:

> Nu kan man som dansker næsten gå ud fra at det drejer sig om en Danfoss
> termostat, og skulle man ikke kunne motionere omtalte stift
> tilstrækkeligt på en sådan

Tø-hø! Jeg fandt ud af, at man ikke kun kan give stiften lidt motion
den ene vej - da jeg kom til at trække den for langt ud, løb der noget
meget-beskidt-vand ud. Heldigvis ikke mere voldsomt, end at jeg hurtigt
kunne stikke stiften ind igen.

Jeg kom en dråbe madolie på stiften - og vupti, så var der varme igen.

Dejligt

Fra : Calle e mann fro Syn~

Dato : 24-03-08 15:17

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> kunne stikke stiften ind igen.
>
> Jeg kom en dråbe madolie på stiften - og vupti, så var der varme igen.

du kan skrue omløberen med stiften ud, og skifte den, uden at ta vandet af
systemet, der kumme kun lige den smule du har set

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-03-08 15:28

On Sun, 16 Mar 2008 17:36:37 +0100
Holst <newsfeb08@shelter.dk> wrote:

> [...]
> Jeg tog en fladtang, greb fat i stiften og skubbede den nogle gange
> ind/ud. Men det kan jo være, at det bare er mig, der er en slapsvans

er det tilfældet med alle (også ældre) danfoss termostater? jeg har en
som kun virker når den er skuet op på næsten max og ellers er slukket.
Det ligner at termostaten er holdt fast af noget som mest af alt ligner
et spændebånd med en skrue i. Er det denne skrue som skal løsnes så
termostaten kan tages af?

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Henning

Dato : 24-03-08 17:50

> [...]
>Det ligner at termostaten er holdt fast af noget som mest af alt ligner
>et spændebånd med en skrue i. Er det denne skrue som skal løsnes så

Ja, korrekt. Ud med skruen, vip håndtaget ud.

Fra : Armand

Dato : 25-03-08 21:54

Henning skrev:

> Ja, korrekt. Ud med skruen, vip håndtaget ud.

Og med dit problem er det snarere et nyt hovede der skal til :-/
Når hovedet er pillet af går ventilen på 100%, så bered dig på at lukke
for den øjeblikkeligt før den bliver så varm at det ikke er til at
arbejde med den: Det er blot føromtalte tynde stift der skal trykkes ind
og holdes inde, hvilket kan gøres med en kraftig strips eller en
ispind-agtig størrelse der holdes inde af små strips; ståltråd; lign. i
begge ender!

--
Armand.