Rep af betongulv
Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 16-03-08 02:38

Hej gruppe

Jeg har netop hakket en del af kældergulvet op (en forhøjning fra dengang
rummet var fyrrum).
Under arbejdet med den særdeles effektive nedbrydningshammer kom jeg et par
steder for langtned så jeg kom i selve klaplaget. Da laget mildest talt
nogen steder ikke er ret tykt er det sket et par steder at jeg er røget helt
igennem til "rå" jord.

Det skal naturligvis repareres, men hvad er det rette produkt og den rette
procedure?

Følgende spørgsmål trænger sig også på:
I et af "hullerne" ligger der drænrør (tegl) lige under gulvet. Vil gerne
dække det til inden jeg støber, så rørene ikke følger med hvis man en anden
gang skal have gulvet op. Men hvad gør man det med?
Jeg har fritlagt en del af drænrøret for at sikre at det ikke er kommet til
skade. Hvad skal ned i hullet omkring røret inden der støbes?
Mit eget gæt er sand/grus - men er det korrekt?.

I kraft af at betonlaget ikke kan blive ret tykt er jeg naturligvis ekstra
interesseret i at det bliver vandtæt. Hvordan sikrer man det?

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 16-03-08 02:42

Glemte lige den detalje, at der efterfølgende skal klinker på, så udseendet
betyder ikke så meget.
Bare resultatet er solidt og vandtæt

/Ole

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-03-08 19:41

> [...]
> røget helt igennem til "rå" jord.
>
> Det skal naturligvis repareres, men hvad er det rette produkt og den rette

Sand, grus. Det skal jo bare ende med at være jævnt til dine plader, leca
eller hvad du nu bruger som kapilarbrydende lag.

Mvh Maria

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 17-03-08 00:58

> Sand, grus. Det skal jo bare ende med at være jævnt til dine plader, leca
> eller hvad du nu bruger som kapilarbrydende lag.

Tak for svaret, men jeg har det problem at der ikke er noget kapilarbrydende
lag under betonen. Kun stabil.
Jeg ville meget nødig til at skulle grave hele skidtet op i en halv meters
dybde for at lægge det og isolering. Ingen tvivl om at resultatet ville
bleve meget bedre, men synes ikke rigtig jeg har tiden til det.
Er der en "blød mellemvej"?

Ole Gaarde Kristensen

Fra : SB

Dato : 17-03-08 17:57

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dybde for at lægge det og isolering. Ingen tvivl om at resultatet ville
> bleve meget bedre, men synes ikke rigtig jeg har tiden til det.

Giv det en vådrumsmembran som man bruger til badeværelser
er det tæt oppe fra og ned, er det vel også den anden vej, men spøg i dit
lokale byggemarked for en sikkerhedsskyld

Søren

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 17-03-08 23:00

"SB" <sobo@SLETTESofir.dk> skrev i en meddelelse

> Giv det en vådrumsmembran som man bruger til badeværelser
> er det tæt oppe fra og ned, er det vel også den anden vej, men spøg i dit
> lokale byggemarked for en sikkerhedsskyld

Jeg har været lidt ude i samme argumentation som dig, men kan ikke rigtigt
bestemme mig for om det holder.
Jeg må have fat i ekspertisen.
Tak for input

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-03-08 21:31

> [...]
> dybde for at lægge det og isolering. Ingen tvivl om at resultatet ville
> bleve meget bedre, men synes ikke rigtig jeg har tiden til det.

Jeg ville ikke gøre det. Du kan nøjes med 16 cm styropor under betonen.

Mvh Maria

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 17-03-08 23:04

> Jeg ville ikke gøre det. Du kan nøjes med 16 cm styropor under betonen.

Nej jeg vil også helst lave tingene rigtigt. Ingen tvivl om det.
Jeg kvier mig bare ved at skulle hive 50 m2 beton op. Grave en frygtelig
masse jord/stabil af isolere mv alene fordi der er en halv m2 der skal
repareres.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-03-08 18:54

> [...]
> Jeg kvier mig bare ved at skulle hive 50 m2 beton op. Grave en frygtelig
> masse jord/stabil af isolere mv alene fordi der er en halv m2 der skal

Det er jo ikke for at isolere men for at undgå fugt/vand, der trækker op.

Nu er du i hvert fald advaret, så valget er helt dit

Mvh Maria

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 19-03-08 03:30

> Det er jo ikke for at isolere men for at undgå fugt/vand, der trækker op.

Mit orvalg der var forkert Det nærmeste vi kommer er vist at isolere for
vand

> Nu er du i hvert fald advaret, så valget er helt dit

Også helt fint og tak for input

Hvis det skal gøres "lige efter bogen" hvad er opskriften så?
Synes der er lidt forskellige meninger om hvor meget isolering, hvor meget
kapillarbrydende o.s.v. og dermed hvor langt man skal ned.
Og der skal ikke gulvvarme i, så man kunne måske spare isoleringen og kun
lave et singels/leca lag til at lede vandet?

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-03-08 14:48

> [...]
> Og der skal ikke gulvvarme i, så man kunne måske spare isoleringen og kun
> lave et singels/leca lag til at lede vandet?

http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/gulv/terraendaek?page=1796

Rockwools bog "Den lille lune" er altid et kig værd. :)

- Martin

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 19-03-08 22:08

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse

> http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/gulv/terraendaek?page=1796
>
> Rockwools bog "Den lille lune" er altid et kig værd. :)

Den vil jeg lige lure lidt på - tak for tippet!

Ole Gaarde Kristensen