VELFAQ -vinduer og døre
Fra : KS

Dato : 15-03-08 09:46

Vi står for at skulle skifte et par altan- og terressedøre og har tænkt på
Velfaq.

Men udsendelsen forleden i BASTA skræmmer !

Er der nogen her, som har erfaringer med deres produkter ?

Mvh KS

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 15-03-08 09:57

> Vi står for at skulle skifte et par altan- og terressedøre og har
> tænkt på Velfaq.
>
> Men udsendelsen forleden i BASTA skræmmer !
>
> Er der nogen her, som har erfaringer med deres produkter ?

Hold dig langt væk fra Velfac vinduer... det er og bliver noget værre DYRT
skrammel..
det er jo fuldstændig galimatias at man som vinduesproducent kan få lov til
at lave deciderede kuldebroer i vinduet... som du så i BASTA er vinduet
opbygget på den måde at den udvendige alu-ramme går ind under selve ruden og
dermed er der termisk forbindelse mellem inde- og udeluften... man kunne
fristes til at tro at det var aber eller måske guppyer de havde til at
designe deres vinduer med det intelligensniveau der er afspejlet i
designet...

Hvis du endelig vil have vinduer med alu så sørg for at det er vinduer der
er lavet af træ beklædt med alu eller endnu bedre - køb tyske træ/alu
vinduer hvor selve ruden er monteret i glasfiber således at der ikke opstår
nogen kuldebro omkring rammen...

personligt ville jeg vælge gode gammeldags trævinduer - med det forbehold at
de fremstilles af ordentligt hårdt træ og ikke et eller andet hjem og fix
fyrtræ...

Rasmus

Fra : Michael

Dato : 15-03-08 11:43

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote in message

> [...]
> at de fremstilles af ordentligt hårdt træ og ikke et eller andet hjem og

Ja helt enig. Det virker meget mærkeligt, at et "professionelt" firma kan
lave sådan noget makværk. Check evt. Rationel (som jeg skal have til et
nybygget hus). Deres vinduer er træ HELE vejen igennem og beklædt med alu
udvendigt. Alu'en er påhæftet nogle små klammer på træet således, at der
ingen forbindelse er mellem træet og alu'en.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 15-03-08 17:00

> [...]
> udvendigt. Alu'en er påhæftet nogle små klammer på træet således, at der
> ingen forbindelse er mellem træet og alu'en.

Jeg kan komme med flere eksempler på at Rationel heller ikke er fejlfri, men
jo Velfac 200 alu-træ var til at starte med tilsyneladende ikke for god.
For 4md siden fik vi monteret 2 store partier (2.3x6.0m) af Velfac 200
alu-træ. Vi har ikke den samme omtalte kuldebro, andet end hvad man kan
forvente fra sådan en stort vinduesparti.
På en kold "vinternat" med 16ms fra vest (direkte på), steg stue-temp. 1.5gr
da vi trak lamellerne for.
Dug/kondens har vi kun i soveværelset når vi står op, men der kan man ikke
forvente andet.

Jeg har så haft fået udbedret flere sjuske-fejl, skiftet håndtag, bundliste
(var for lang, buede op) og en skade på et bundlås på en dobbeltdør.
Men de blev alle rettet/skiftet uden vrøvl.

Mvh
Leon

Fra : KS

Dato : 15-03-08 21:03

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i meddelelsen

> Jeg kan komme med flere eksempler på at Rationel heller ikke er fejlfri,
> men jo Velfac 200 alu-træ var til at starte med tilsyneladende ikke for
> god.

Hvad er det for fejl du mener Rationel har ?

Mvh KS

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 15-03-08 21:13

"KS" <keld.<SLET_DETTE>soerensen@os.dk> writes:

> Hvad er det for fejl du mener Rationel har ?

En af mine kollegaer fik 40 vinduer fra Rationel en gang i
sommers. Finishen kan bedst beskrives som: Høvlet med en vinkelsliber,
og malet med pensel i en sandstorm.

Kvaliteten var så himmelråbende dårlig, at byggemarkedet de var købt
igennem, tog dem tilbage uden diskussion. Og det var ikke et vindue,
det var alle 40 der var en eller flere fejl på.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 15-03-08 21:38

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> igennem, tog dem tilbage uden diskussion. Og det var ikke et vindue,
> det var alle 40 der var en eller flere fejl på.

Har samme oplevelse, dårlig finish, lak falder af i flager efter 2 år.
Jeg er sikker på at der er bygget og samlet meget lort i byggeboom-årene,
det gælder alle producenter. De har alle haft dollars-tegn i øjnene og der
med tænkt kvantitet frem for kvalitet.

Mvh
Leon

Fra : KS

Dato : 16-03-08 09:19

> [...]
> det gælder alle producenter. De har alle haft dollars-tegn i øjnene og der

Ja, men dog ikke direkte konstruktionsfejl - som kundebroerne ved Velfaq
eller har I også set det oh lignende ved Rationel ?

Mvh KS

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 16-03-08 10:50

> Ja, men dog ikke direkte konstruktionsfejl - som kundebroerne ved Velfaq
> eller har I også set det oh lignende ved Rationel ?

Nu er jeg ikke i byggebranchen, så jeg ser og hører kun fra venner og
familie.

Jeg skal ikke forsvarer Velfac, men serien er 5+år gammel, dvs dem det er
galt med. Når jeg kikker på min ramme ser den ikke helt ud som den viste
model i udsendelsen.
Jeg er ret sikker på at deres produkt er ændret siden, ellers har de i hvert
fald et seriøst forklarings problem.

Mvh
Leon

Fra : KS

Dato : 16-03-08 11:49

> [...]
> Jeg er ret sikker på at deres produkt er ændret siden, ellers har de i
> hvert fald et seriøst forklarings problem.

Underligt at direktøren så ikke trak dette mere frem - han nævnte bare kort,
at det vist var et produkt fra 2002.

Jeg tror, hvis deres produkt er ændret siden da, ville han have fremhævet
mere, at produktet idag er ændret.

Nogen som har mere omkring Rationel -døre ?

Mvh KS

Fra : brian

Dato : 17-03-08 08:57

>Underligt at direktøren så ikke trak dette mere frem - han nævnte bare kort,
>at det vist var et produkt fra 2002.

Syntes jeg nu også han gjorde.
Jeg syntes faktisk at direktøren fra Velfac er en af de få der har
kunnet gå ud af Basta studio og hvor konklusionen fra TV holdet må
have været æv æv æv det lykkedes ikke at sværte dem.

Men det er en anden sag at de tvprogrammer er lige rigeligt set fra en
side og gravet og tilrettelagt med kun det formål at sværte
virksomheder til.

Var selv ude at kigge på velfac vinduer igår og konstruktionen er
ændret.
Der er min 1,5 cm fra inderste stykke alu til indersiden af vinduet.

Men ja ingenøren der designede de omtalte første gennerations vinduer
skulle have sine skolepenge retur. (men er det ikke generelt med
ingenører)

Fra : Jørgen E.

Dato : 18-03-08 00:10

"brian" <no@no.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunnet gå ud af Basta studio og hvor konklusionen fra TV holdet må
> have været æv æv æv det lykkedes ikke at sværte dem.

Det vil jeg faktisk ikke give dig ret i og sad netop og tænkte, at det
kom han rigtig skidt fra. Han manglede grudlæggende viden omkring
teorien omkring kondensproblemer og mener også der var noget andet
teknisk han ikke slap heldigt fra. Alt i alt havde de været bedre stillet
med at sende en af deres tekniske folk i stedet for.

Nu er det jo sådan, at i sådanne programmer er de jo nødt til at sætte
alt på "spidsen" for at skabe et sensations-program (som f.eks. Operation-X)
og har man ikke lige noget baggrundsviden omkring det der vises er man
tit tilbøjelig til at sluge det råt.
Bla. blev der i programmet nævnt, at der er en kuldebro i Velfac i form af
alu-profiler der har forbindelse til indeluften - det er ikke korrekt, men der
er områder der er mindre isolerende end andre, hvilket gælder for alle
vinduer.
Der hvor de laver deres største genistreg for at skabe sensation er hvor de
sammenligner Velfacs vindue med et vindue med koblede rammer. Det
er jo som at sammenligne pærer og bananer, da det er to helt forskellige
typer vinduer og typen med koblede rammer stort set ikke bliver brugt
sammenlignet med enkeltramme-typer pga. prisen. Det næste bliver vel
de sammenligner en traditionel bil med en hybridbil og siger benzinbilen
er total forældet og ubrugelig.
Vil man gerne have alu udvendig og træ indvendig kender jeg f.eks. Rationel
som har en alternativ konstruktion som måske er bedre. Der er det et
traditionelt vinduer i princippet som er beklædt med alu udvendig med
en luftspalte imellem.

Fra : Edwin Elowsson

Dato : 18-03-08 08:22

"Jørgen E." <je-2@post.cybersity.dk> skrev i en meddelelse

> "brian" <no@no.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

[snip]

> [...]
> som har en alternativ konstruktion som måske er bedre. Der er det et
> traditionelt vinduer i princippet som er beklædt med alu udvendig med

Primo Plastvinduer
Ingen kuldebroer, ingen vedligehold (næsten).

Edwin
"If you have a difficult task, give it to a lazy person
- they will find an easier way to do it." - Hlade's Law

Fra : brian

Dato : 18-03-08 08:55

>Primo Plastvinduer
>Ingen kuldebroer, ingen vedligehold (næsten).

Æv (det er selfølgeligt en smagssag) men Plast er desværre noget af
det grimmeste man kan lave vinduer af.

Og Primo gud fri mig vel. Familien ville pine død have primo plast
vinduer sat i sommerhuset for at spare på maling. ok jeg gav mig.

Men efter venten venten venten
forkerte vinduer
rigtige vinduer risdet til ukendelighed
rigtige vinduer stadig ridset men ok nu skulle der altså skiftes.
Håndværk af helvede til (tror der var fast blære i det vatterpas)

Så beklager jeg ville allerhelst se primo stå i bastas program.

(Enig alle producenter laver noget øv levering engang imellem) Men min
pengepung skal ikke i fremtiden tilføre Primo noget.

Fra : brian

Dato : 18-03-08 09:03

On Tue, 18 Mar 2008 00:09:59 +0100, Jørgen E. <je-2@post.cybersity.dk>
wrote:

> [...]
>teknisk han ikke slap heldigt fra. Alt i alt havde de været bedre stillet
>med at sende en af deres tekniske folk i stedet for.

Måske jeg var for velforberedt og bare kunne gennemskue problematiken
da jeg selv lige har sat mig en del ind i vinduer.

> [...]
>og har man ikke lige noget baggrundsviden omkring det der vises er man

Ja det er desværre en gennerel retning vores samfund har taget. Men
mon ikke det vender en gang.

Fra : KS

Dato : 18-03-08 19:51

"brian" <no@no.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kunnet gå ud af Basta studio og hvor konklusionen fra TV holdet må
> have været æv æv æv det lykkedes ikke at sværte dem.

Jeg tror da ikke det er samme udsendelse vi har set !
Han klarede sig da utroligt dårligt, og hvde iøvrigt en personlig fremtoning
og kropssprog, som var meget lidt tillidsvækkende.

> Men det er en anden sag at de tvprogrammer er lige rigeligt set fra en
> side og gravet og tilrettelagt med kun det formål at sværte
> virksomheder til.

Når det er facts, som kommer frem, er det ikke at sværte virksomheder til.

> Var selv ude at kigge på velfac vinduer igår og konstruktionen er
> ændret.
> Der er min 1,5 cm fra inderste stykke alu til indersiden af vinduet.

Det vil jeg ned og se efter i den lokale Velfaq-butik.

Mvh KS

Fra : brian

Dato : 19-03-08 05:58

On Tue, 18 Mar 2008 19:51:09 +0100, "KS"
<keld.<SLET_DETTE>soerensen@os.dk> wrote:

> [...]
>Han klarede sig da utroligt dårligt, og hvde iøvrigt en personlig fremtoning
>og kropssprog, som var meget lidt tillidsvækkende.

Ja forskellige øjne ser forskelligt

>Når det er facts, som kommer frem, er det ikke at sværte virksomheder til.

Arrr ikke helt enig, en løgn kan også være kun at fortælle noget af
sandheden.
Men det er en helt anden diskution.
Men journalistik idag er jo ikke beregnet på sandhed men kun på hvor
mange kan vi få til at slå om på vores program. Tror sq 75% af
journalister ville sælge deres egen familie bare for at blive kendt.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 16-03-08 15:46

"KS" <keld.<SLET_DETTE>soerensen@os.dk> writes:

> Ja, men dog ikke direkte konstruktionsfejl - som kundebroerne ved
> Velfaq eller har I også set det oh lignende ved Rationel ?

Den konstruktionsfejl[*] har praktisk taget alle vinduer og døre. Det
har noget at gøre med hvad folk vil betale for, og er ikke noget der
kan tilskrives ond vilje hos den enkelte producent.

Miljømagasinet på P1 langede en bredside ud indenfor de sidste 3-4
måneder. Du skulle tage at finde den frem, og høre hvor slemt det
står til.

[*] Jeg går ud fra at du mener kuldebroer.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-03-08 23:15

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> [...]
> måneder. Du skulle tage at finde den frem, og høre hvor slemt det
> står til.
>
> [*] Jeg går ud fra at du mener kuldebroer.

naturligvis er der kuldebro i en eller anden form i alle vinduer og døre...
men konstruktionen som VELFAC har lavet er jo simpelthen mere end tåbelig...
Den udvendige aluside går jo simpelthen UNDER den super energirigtige rude
og direkte ind i den varme stue... alle der har haft et stykke aluminium i
hånden vil vide at det er en rigtig god varmeleder...

nej - deres design er simpelthen så uintelligent lavet - så kan det vist
ikke siges tydligere...

Rasmus

Fra : brian

Dato : 17-03-08 09:02

>nej - deres design er simpelthen så uintelligent lavet - så kan det vist
>ikke siges tydligere...

Ikke at jeg forsøger at forsvare velfac men

Kunne måske udtrykkes som Velfac introducerede disse vinduer i DK
De andre sad og ventede til velfac havde fundet fejlene og så
kopierede de designet.

Men sådan er det jo med alt dem der starter noget nyt er også dem der
måske kommer til at tage kløene for evt fejl / dårlige beslutninger
under opstarten.

Syntes man forsøger at være lidt for hård ved firmaet i tjenseten om
at jorde nogen på TV.
Men ok det er jo det vi vil se så skidt med om det er hele sandheden
eller kun en brøkdel af sandheden

Fra : Armand

Dato : 15-03-08 11:07

KS <keld. skrev:
> Vi står for at skulle skifte et par altan- og terressedøre og har tænkt
> på Velfaq.
>
> Men udsendelsen forleden i BASTA skræmmer !
>
> Er der nogen her, som har erfaringer med deres produkter ?

Jeg synes nu ellers at der blev fremvist masser af erfaringer, og i
tilgift tørre fakta, i løbet af dén udsendelse :-|

--
Armand.
(smed, der med den udsendelse har fået ro i sindet efter i årevis ikke

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-08 09:21

Vælg Outrup har det selv og fungere bare

Fra : brian

Dato : 17-03-08 09:08

On Sun, 16 Mar 2008 09:20:53 +0100, "ss" <sjus(a)hotmail.com> wrote:

>Vælg Outrup har det selv og fungere bare

Tak for hintet har du en ide om de prismæssigt er billigere / samme /
dyrer end de andre.

PS Outrup vinduet har samme profil som et velfac har idag. Så jeg tror
at kuldebroen er nøjagtig den samme der. Så det er vist mere et valg
om udsegne og pris der er tilbage

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 15:56

jeg vil tro de ligger i samme liga prismæssigt, jeg ved ikke om det er den
samme profil som valfac, mine vinduer er trævinduer hvor der er monteret en
alu kappe udenfor, hvor der imellem alu og træ er en lille plastik
afstandklods, men det er ikke noget der kan ses .. faktisk en rigtig god
løsning, og vi har virkelig vundet meget varme indenfor...

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 18:49

> [...]
>alu kappe udenfor, hvor der imellem alu og træ er en lille plastik
>afstandklods, men det er ikke noget der kan ses .

Det var det jeg gjorde opmærksom på de er idag bygget på samme
princip.

Så jeg tror lige jeg skal efter det outrup vindue måske det er der man
får mest for pengene måske ikke.

Fra : malene

Dato : 25-03-08 18:48

> [...]
> Velfaq.
>
> Men udsendelsen forleden i BASTA skræmmer !
>
> Er der nogen her, som har erfaringer med deres produkter ?

Personligt har jeg kun dårlig erfaring med VELFAC´s nye vinduer og døre.

Jeg fik skiftet vinduer og døre i hele huset sidste år, og har nu 3 gange
haft en konsulent ude og kigge på dem, idet de er skæve, ikke kan lukke
ordentligt og den der skinne som låsesplitten skal gå ind i bliver ved med
at gå løs, således at havedøren ikke kan lukkes eller låses!

Det er nogle flotte vinduer, men en anden gang vil jeg nok finde noget
andet!

venligst

Malene

Fra : tinus nielsen

Dato : 25-03-08 20:31

Vi har næsten lige fået leveret fra kipa. Og de ser da fine ud (har kun fået
sat 4 vinduer i indtil videre)

De har også den løsning med lidt afstand til træet. De reklamere også på
deres hjemmeside med op til 98% kernetræ og det bliver jævnligt tjekket da
de er medlem af dvc. Udover det er deres energivinduer også godkendte.
Forstået på den måde at hele vinduet ikke kun glasset har en tilstrækkelig
isolerings evne.

Jeg valgte kipa pga ovennævnte og så fordi jeg skrev i forskellige forums og
har ikke fået respons med en eneste dårlig erfaring med firmaet.

De over holdt i øvrigt også den lovede leverings tid.