Montering af tagruder på drivhus
Fra : Carsten Keller

Dato : 14-03-08 14:35

Hej gruppe.

Jeg går og barsler med at bygge et drivhus på vores hus. Det skal sættes på
siden af vores hus hvor taget slutter (i ca. 5 meters højde) og som sådan
fortsætte taghældningen (45 grader) nedad til ca 1½ meters højde. Efter at
have set på alle mulige færdige løsninger viser det sig at de alle sammen
koster 5-8000 pr. m2 og eftersom huset bliver 20-30 m2 er jeg kommet frem
til at det vil jeg hellere bygge selv.

Jeg er kommet frem til at konstruktionen nærmest bare bliver at fortsætte
spærene fra huset og så lægge glas oven på disse. Jeg er klar over at der er
grænser for hvor lang afstand der må være mellem spærene for at glasset kan
bære sig selv, men det kan sikkert slåes op et sted. Jeg har dog lidt
problemer med en par detaljer:

Hvordan skal glasset fastgøres? Jeg forestiller mig noget med at det sidder
i en aluprofil af en slags oven på spærene, men hvordan gør man dem lige
fast? Jeg vil jo helst have noget hvor jeg kan løfte glasset i nedefra og
gøre det fast fra samme side. Jeg kan ikke helt overskue at skulle rigge et
stillads an så jeg kan kravle rundt oven på konstruktionen.

Og hvordan laver jeg "sprosserne"? Jeg kan jo nok ikke få et stykke glas i 5
meters længde og hvis jeg kunne ville det være umuligt at håndtere. Hvordan
laver jeg så diskrete og få samlinger på tværs som muligt? Der er som sagt
et vindue i huset der skal have kig ud gennem glastaget så jeg tror det vil
blive noget rod hvis man skal kigge ind i en masse tykke tværgående lægter
eller lignende.

Andre betragtninger modtages gerne, eksempelvis om jeg skal bruge lamineret
glas eller jeg kan bruge almindeligt. Det skal siges at det ikke er en
vinterhave der skal opvarmes eller lignende så det er ikke nødvendigt med
termoruder. Vi vil blot gerne have højt til loftet når vi dyrker tomater

Fra : Martin Bak

Dato : 14-03-08 15:52

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er en vinterhave der skal opvarmes eller lignende så det er ikke
> nødvendigt med termoruder. Vi vil blot gerne have højt til loftet når vi
Du skal måske helt revurdere tagløsningen. Jeg vil anbefale at du bruger en
løsning med plastplader i taget i stedet for glas. Du vil få rigeligt lys
alligevel. Fastlock eller Fastlock thermo kunne være en mulighed.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-03-08 11:32

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
> Du skal måske helt revurdere tagløsningen. Jeg vil anbefale at du bruger
> en løsning med plastplader i taget i stedet for glas. Du vil få rigeligt
> lys alligevel. Fastlock eller Fastlock thermo kunne være en mulighed.

Lyset bliver nok ikke det store problem, men eftersom jeg fra et vindue skal
kigge lige ud og "gennem" taget skal det helst ikke være noget der
"forvrænger" udsigten. Jeg synes ikke jeg kar set sådan nogle sager, slet
ikke therno-produkterne.

Keller