Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskel? "Formattere kortet" eller "slette~
Fra : Fly

Dato : 17-03-08 09:38

Hejsa!

Jeg kom til at fundere lidt over, om der er forksel på at formattere sit
hukommelseskort og så at slette alle billeder.

På de forskellige kameraer og hukommelseskort jeg har rodet med har det
altid taget længere tid at slette alle billeder fre for at formattere
kortet. Jeg konkluderer at det at slette billederne er "bedre" altså på en
måde sletter dem rigtigt og en formattering blot "gør plads" til at
overskrive.

Har jeg ret?

Jeg bruger altiod selv det at formattere, fordi jeg synes det er lettere og
hurtigere, og jeg har aldrig haft problemer. Er dog lidt nysgerrig...

-Fly

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-03-08 09:55

Fly skrev:
> Hejsa!
>
> Jeg kom til at fundere lidt over, om der er forksel på at formattere sit
> hukommelseskort og så at slette alle billeder.

Jeg tror ikke der er forskel, men hvis kameraet laver en "rigtig"
formatering bliver kortet også i nogen grad kontrolleret.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : HKJ

Dato : 17-03-08 10:08

Fly wrote:
> [...]
> kortet. Jeg konkluderer at det at slette billederne er "bedre" altså på
> en måde sletter dem rigtigt og en formattering blot "gør plads" til at

Når et billede blive gemt på kortet, bliver der lagt information om hvor
på kortet billedet ligger og hvad billedet hedder, når du sletter et
billede vil den information blive "fjernet" for det pågældende billede.

Ved en (hurtig) formattering bliver der ikke fjernet information for de
enkelte billeder, men istedet skrevet en helt tom indholdsfortegnelse.
Dette er en noget hurtige operation, end det er at fjerne informationen
for hvert enkelt billede.

Så lang tid indholdsfortegnelsen på kortet er korrekt vil det være lige
meget om du formaterer eller sletter, men hvis der er kommet en fejl i
indholdsfortegnelsen (f.eks. fordi du tog et kort ud for tidligt), så
vil en formatering fixe det, det vil sletning IKKE.

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-03-08 10:24

HKJ skrev:

> [...]
> indholdsfortegnelsen (f.eks. fordi du tog et kort ud for tidligt), så
> vil en formatering fixe det, det vil sletning IKKE.

Ja, en filsletning sletter reelt kun det første bogstav i filnavn og
giver desuden mulighed for overskrivning, men INTET er slettet før en
evt. overskrivning.

Ved formatering kan der enten være tale om en quickformatering, der mest
af alt minder om ovenstående eller om en fuld formatering. I begge
tilfælde kan data gendannes. Fuld formatering genopretter ganske rigtigt
som regel en ny tabel. Når mit svar var lidt vævet er det fordi jeg ikke
ved lige nu, hvad kameraet rent faktisk gør, når man i menuen vælger
"Format".

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : HKJ

Dato : 17-03-08 10:33

Søren Friberg wrote:

> Ja, en filsletning sletter reelt kun det første bogstav i filnavn og
> giver desuden mulighed for overskrivning, men INTET er slettet før en
> evt. overskrivning.

Plus den retter i FAT

> Ved formatering kan der enten være tale om en quickformatering, der mest
> af alt minder om ovenstående eller om en fuld formatering.

Nix, en quick formattering skriver en ny indholdsfortegnelse.

> I begge
> tilfælde kan data gendannes. Fuld formatering genopretter ganske rigtigt
> som regel en ny tabel.

En fuld formattering går hele "disken" igennem og gør det ret svært at
redde billeder.

> Når mit svar var lidt vævet er det fordi jeg ikke
> ved lige nu, hvad kameraet rent faktisk gør, når man i menuen vælger
> "Format".

Med den hastighed et kamera formatterer, må det være en quick formattering.

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-03-08 11:22

HKJ skrev:

> Med den hastighed et kamera formatterer, må det være en quick formattering.

Så konklussionen er at mit indledningssvar er rigtigt.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : HKJ

Dato : 17-03-08 11:37

Søren Friberg wrote:

> Så konklussionen er at mit indledningssvar er rigtigt.

Nix, formattering er en fordel da det vil fixe evt. fejl i
indholdsfortegnelsen på kortet.

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-03-08 13:21

HKJ skrev:

> Nix, formattering er en fordel da det vil fixe evt. fejl i
> indholdsfortegnelsen på kortet.
Vi er simpelthen ikke enige. En quickformatering redder i praksis intet
på et kort der i stykker ift. at slette filer og heller ikke ethvert
andet medie, der anvender FAT. Det var hva der blev spurgt om. At man
kan diskutere en række mere eller mindre teoretiske situationer er
spændende men hører ikke hjemme i en fotogruppe men snarere en af
edb-grupperne. Derfor vil jeg heller ikke fortabe mig i yderligere
detaljer her selvom det ikke ville falde mig særlig vanskeligt.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : HKJ

Dato : 17-03-08 13:27

Søren Friberg wrote:
> [...]
> edb-grupperne. Derfor vil jeg heller ikke fortabe mig i yderligere
> detaljer her selvom det ikke ville falde mig særlig vanskeligt.

Du har åbenbart aldrig oplevet forkerte links i FAT'en, de bliver fixet
ved en quick formatering, da den skriver en helt ny FAT.

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-03-08 13:46

HKJ skrev:
> Du har åbenbart aldrig oplevet forkerte links i FAT'en, de bliver fixet
> ved en quick formatering, da den skriver en helt ny FAT.

Jo, især den gang jeg brugte disketter. Skulle det ske på et kort ville
jeg hurtigt finde anden anvendelse for mit kort end til mine fotos.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : HKJ

Dato : 17-03-08 13:51

Søren Friberg wrote:

> Jo, især den gang jeg brugte disketter. Skulle det ske på et kort ville
> jeg hurtigt finde anden anvendelse for mit kort end til mine fotos.

Sådan en fejl opstår fordi der var en fejl ved skrivning, f.eks. fordi
kortet blev hevet ud, mens skrivning var igang.

Og det bliver fixet 100% ved en quick formatering, så der er ingen grund
til at "blackliste" kortet.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-03-08 13:40

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

[8<8<8<]
> En quickformatering redder i praksis intet på et kort der i stykker ift.
> at slette filer

Mon ikke den komplette FAT tabel bliver genskrevet ved quickformatering ?
Det bliver den ikke når filerne slettes.

Det vil sige at et fysisk velfungerende medie, med logisk fejl i FAT
tabellen vil blive rettet op af en quickformat.
Det er ikke tilfældet ved sletning.

[8<8<8<]
> ... men hører ikke hjemme i en fotogruppe men snarere en af edb-grupperne.

Det er vel lige så relevant for fotografer nu, som da OP stillede sit
spørgsmål.

> Derfor vil jeg heller ikke fortabe mig i yderligere detaljer her selvom
> det ikke ville falde mig særlig vanskeligt.

Sikke du puster dig op. Der er mere brug for at komme med viden.
Der færdes adskillige vældigt EDB kompetente personer i denne gruppe.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-03-08 14:04

Mogens Hansen skrev:

> Mon ikke den komplette FAT tabel bliver genskrevet ved quickformatering ?
> Det bliver den ikke når filerne slettes.

Nej

> Sikke du puster dig op. Der er mere brug for at komme med viden.
> Der færdes adskillige vældigt EDB kompetente personer i denne gruppe.

Det var ikke min tanke, det beklager jeg. Til gengæld er jeg ikke det
mindste i tvivl om at der mange også edb-kompetente her.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-03-08 14:55

Mogens Hansen skrev:

> Mon ikke den komplette FAT tabel bliver genskrevet ved quickformatering ?
> Det bliver den ikke når filerne slettes.

Altså en diskussion af formatering af diske i denne gruppe finder jeg
mere off-topic end noget andet indlæg som NRE eller andre har henvist
til andre steder. Jeg synes så heller ikke spørgeren lagde op til denne
diskussion. Det eneste der sådan set er on-topic må være på hvilket
niveau et kamera formaterer.

Ved en quickformatering på en pc genskabes filsystemet på volumen uden
at integriteten kontrolleres overhovedet, hvilket er udmærket såfremt
man er sikker på at mediet ikke er skadet på andre niveauer. Er dette
ikke tilfældet er det jo ligegyldigt. Dette er jo i hvert fald tilfældet
ved et FAT-filsystem. På et kort anvendes et UDF filsystem, der ikke
direkte understøttes af Windows. UDF findes så i øvrigt i flere
forskellige versioner.

Jeg vil fastholde at det er en dårlig idé at anvende et kort, der ikke
er i stand til at slette filer fejlfrit. Dette kort ville være mere
egnet til noget musik eller noget andet et sted.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-03-08 15:06

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

[8<8<8<]
> På et kort anvendes et UDF filsystem,

Hvilke kameraer formatterer deres flash-kort til UDF eller forstår det
filsystem ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Disk_Format

Langt det mest almindelige til kameraer er FAT og FAT32
http://en.wikipedia.org/wiki/File_allocation_table

> Jeg vil fastholde at det er en dårlig idé at anvende et kort, der ikke er
> i stand til at slette filer fejlfrit.

Du skal være velkommen til at sende dem til mig
Så vil jeg bruge HD Tune
http://www.hdtune.com/
til at checke om det ser defekt ud. Hvis der er det mindste tegn på fysisk
defekt ryger det ud.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-03-08 22:28

Mogens Hansen skrev:

> Hvilke kameraer formatterer deres flash-kort til UDF eller forstår det
> filsystem ?
> http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Disk_Format

Her har jeg taget fejl. Det vil jeg ikke forsøge at bortforklare. Jeg
har sammenblandet forskellige drev som jeg havde til rådighed.

> Du skal være velkommen til at sende dem til mig
> Så vil jeg bruge HD Tune

Det skal du nu ikke regne med. Jeg har kun stødt på et tvivlsomt kort
men det fungerer rimeligt på min GPS til musik.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-03-08 23:05

Mogens Hansen skrev:
> [...]
> http://www.hdtune.com/
> til at checke om det ser defekt ud. Hvis der er det mindste tegn på fysisk

HVIS man vælger at ville reparere er det også en mulighed i Windows i
hvert fald at stille kameraet til Mass Storage eller hvad det nu aktuelt
hedder. Så er det jo muligt på vanlig vis at højreklikke - vælge
funktioner hvorefter man både kan lave fejlsøgning og defragmentering.
Det er nok det letteste for Windowsbrugere. Jeg kender ikke de
tilsvarende muligheder på Mac.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-03-08 23:14

Søren Friberg skrev:
> Mogens Hansen skrev:

Og man kan selvfølgelig også ad den vej lave en fuld formatering, der
identificerer og sporer dårlige sektorer. Som sagt ville jeg bare ikke
vælge sådan et kort til mine billeder. Måske fordi jeg ikke altid laver
backups så ofte, som jeg ser andre gøre det.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Morten

Dato : 17-03-08 15:15

"Fly"

> Jeg kom til at fundere lidt over, om der er forksel på at formattere sit
> hukommelseskort og så at slette alle billeder.

Det er der vist svaret på :)

> [...]
>
> Jeg bruger altiod selv det at formattere, fordi jeg synes det er lettere
> og hurtigere, og jeg har aldrig haft problemer. Er dog lidt nysgerrig...

Årsagen til at slet alle er rimelig langsom er, at den opdaterer
FAT-tabellen for hvert billede den sletter, hvor den ved formatering blot
skriver en ny tabel og i tilfælde det er en hurtig formatering, lader den
alle andre data være.

Så summa summarum, forsæt du endelig med at bruge formattering. Det er
hurtigere og slider mindre på kortet, da det kun forudsætter én skrivning
mod én skrivning for hvert billede du har nået at tage.

Mvh
Morten

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 17-03-08 15:46

Selv om debatten er blevet en smule lang og alsidig vil jeg alligevel komme
med mit svar på dit spørgsmål:

"Slet alt" og "formattering" er ikke det samme.

"Slet alt" sletter formentligt kun de billeder (filer og mapper) som du har
taget med det pågældende kamera, og ikke eventuelle andre filer du måtte
have liggende på kortet. Gamle (evt. tomme?) mapper i mappe strukturen kan
du heller ikke være sikker på bliver slettet. Dette er dog forskellige fra
kamera til kamera. Se evt. i brugsanvisningen.

Ved brug af "formattering" er du sikker på at hele kortet slettes, også de
filer der ikke hidrører fra dit kamera, og også diverse tomme mapper, og
eventuelt fri plads som kan være gået tabt, fx hvis kortet fjernes imens
skrivning er i gang. På denne måde er du derfor mest sikker på at kortet er
"helt tomt".

Du kan ikke være sikker på at formattering tester kortet for fejl. Dette
skyldes "Wear-Leveling" som den indbyggede controller i kortet foretager.
Det er derfor ikke muligt for formatteringsprogrammet at håndtere og afmærke
"bad sectors". Dette er dog ikke et problem i praksis, da kortets indbyggede
controller selv "skjuler" bad sectors, fuldstændigt lige som på en moderne
harddisk. Hvis operativsystemet rapporterer "bad secotors" og det ikke
forsvinder ved formattering ville jeg kassere kortet.

Visse Canon DSLR kameraer kan løbe tør for "numre" til filerne på grund af
måden som filerne nummerers på og måden de gemmes i mapper på kortet. Du kan
derfor komme ud for at at kameraet meddeler at kortet er fuldt selv om der
er masser af ledig plads. Dette er nærmere beskrevet i brugsanvisningen.

Et FAT32 filsystem kan løbe tør for "LFN records" i rodmappen. Prøv fx. at
oprette en masse filer med meget lange filnavne i roden på kortet. Du vil nu
opleve at du løber tør for plads på kortet selv om det slet ikke er fyldt
op.

Personligt formatterer jeg altid kortet via kameraets menu inden jeg
begynder på en ny fotoopgave. Kun på denne måde føler jeg mig sikker på at
at filsystemet er helt "rent" og klar til brug. Du fil med 99% sandsynlighed
aldrig opleve problemer selv om du anvender "slet alt" i stedet for
formattering. Men pas lidt på hvis du bruger kortet til andre ting end
kameraet. Så hvorfor ikke blot formattere kortet via kameraets menu hver
gang du har overført dine billeder til computeren (og har sikret de
nødvendige backups).

Mvh.
Anja

Fra : Søren Friberg

Dato : 18-03-08 00:01

Anja Dunning-Krüger skrev:
> [...]
> at at filsystemet er helt "rent" og klar til brug. Du fil med 99%
> sandsynlighed aldrig opleve problemer selv om du anvender "slet alt" i

Fint indlæg. Jeg vil dog foretrække en kortlæser og anvende PC´en til
formatering/kontrol. Herved får du jo en fuld formatering. En test af et
kort jeg ved har fejl viser ingen fejl ved formatering i kameraet -
men altså igen - diskussionen er helt yt i denne gruppe.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu