Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon IXUS 970 IS
Fra : Erik

Dato : 14-03-08 12:48

Jeg kan se, at Canon lige har lanceret en ny IXUS serie. Den ser meget
spændende ud men jeg har lige et par spørgsmål, som jeg ikke synes at kunne
finde svar på.

1) Er huset lavet af metal/aluminium eller er det "billigt" plastic?

2) Når den optager film, vil den så optage til der ikke er mere plads på
kortet eller kan den kun optage f.eks. 60 eller 120 sekunder?

Ellers et meget godt bud på en afløser til min gode gamle IXUS 400.

Fra : Anders Houmark

Dato : 14-03-08 21:38

"Erik" <erik@gmail.REMOVE.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne finde svar på.
>
> 1) Er huset lavet af metal/aluminium eller er det "billigt" plastic?

99,999% garanteret metal, ligesom de har været siden Ixus kameraet startede
som APS film kamera...

> 2) Når den optager film, vil den så optage til der ikke er mere plads på
> kortet eller kan den kun optage f.eks. 60 eller 120 sekunder?

De fleste nyere optager indtil kortet er fuldt. Der har været enkelte Canon
kamera som har "glemt" at gemme seneste optagelse, hvis man fylder kortet
helt op. Ved ikke om det passer, har ikke selv prøvet.

> Ellers et meget godt bud på en afløser til min gode gamle IXUS 400.

Ja de er sikkert ganske fine.

Fra : Joe

Dato : 15-03-08 14:54

Er jeg den eneste der ikke helt forstår denne lancering?

Så vidt jeg kan se via Canons webside, så er IXUS 960 IS et bedre produkt
til en væsentligt billigere pris!?
970 IS koster cirka 3200 mens 960 IS koster cirka 2300.

960 har 12MP mens 970 har 10.
960 kan optage i op til 1024x768 mens 970 kun kan 640x480.

Hvordan hænger det sammen?

Fra : Joe

Dato : 15-03-08 14:58

> [...]
>
> 960 har 12MP mens 970 har 10.
> 960 kan optage i op til 1024x768 mens 970 kun kan 640x480.

Glemte helt et ikke-uvæsentligt punkt,
960 har blænde f/2,8-f/5,8 mens 970 har f/3,2 - f/5,7.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 15-03-08 15:33

"Joe" <nowhere@nowhere> skrev :

>Glemte helt et ikke-uvæsentligt punkt,
>960 har blænde f/2,8-f/5,8 mens 970 har f/3,2 - f/5,7.

Hvilket skyldes et større zoomområde, 5X istedet for 3,7X.

Hvad det øvrige angår:

Video, ja 960 kan optage med et højere billedformat, men det er
med hakkende 15X, i VGA kan de begge optage med 30X.

Batterikapaciteten er øget i 970.

Om det er 10 eller 12 megapixel betyder nok ikke det helt store.

Herudover er der et par småforskelle, hvor noget tæller for den
ene og andet for den anden, men næppe nogle væsentlige for det
segment som kameraet er henvendt til.

Prisen, 2.300 DKK for 960 er laveste pris fundet på edbpriser
(fx), 3.200 DKK er derimod den vejledende pris, så de er ikke
sammenlignelige.

Den vejledende pris på 960 er faktisk 300 DKK højere end for 970,
kr. 3.499 DKK.

http://www.canon.dk/Images/Hardware_tcm81-182323.pdf
--
Kerim

Fra : Joe

Dato : 16-03-08 13:43

> Hvilket skyldes et større zoomområde, 5X istedet for 3,7X.

Ikke ved 0-zoom.

Ved 0 x zoom er den 2,8 ved 960 og 3,2 ved 970.
Den er 5,8 på 960 ved 3,7 x zoom mens den er 5,7 ved 5 x zoom på 970.
960 er bedre til billeder i svag mørke end 970 er.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 16-03-08 14:23

"Joe" <nowhere@nowhere> skrev :

>Ikke ved 0-zoom.

Man har formentlig måtte gå på kompromis med størrelsen, en
større blændeåbning havde krævet en større optik og kameraet
havde blevet større/tungere.

>960 er bedre til billeder i svag mørke end 970 er.

Næppe noget i praksis og igen slet ikke for det segment, som
kameraet er tiltænkt.
--
Kerim