Kan arbejdsgiver kræve man betaler til Fag~
Fra : Jakob

Dato : 14-03-08 18:19

Hej

Er det lovligt for en arbejdsgiver at kræve at, såfremt man ikke i forvejen
er medlem af en fagforening, SKAL betale 60øre pr arbejdstime til 3F ( som
arbejdsgiveren har indgået overenskomst med).

Jeg vil helt bestemt mene at jeg kan påråbe mig den negative
foreningsfrihed, ved ikke at være medlem af nogen fagforening. Da både
positiv og negativ foreningsfrihed er menneskerettugheder efter art 20 1948.
Kan jeg ikke se at arbejdsgiveren kan kræve jeg betaler?

Man taler godt nok om at foreningsfrihedesloven af 1982, fuldt ud beskyter
den postive, men kun i "begrænset" omfang den negative.

Er det fordi at kravet går ind under de lovlige eksklusivklasuer, som jo
netop er tilladt i den private sektor?

Mange spørgsmål, men håber I kan hjælpe.

På forhånd tak.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-03-08 01:12

"Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> wrote in

> Er det lovligt for en arbejdsgiver at kræve at, såfremt man ikke i
> forvejen er medlem af en fagforening, SKAL betale 60øre pr arbejdstime
> til 3F ( som arbejdsgiveren har indgået overenskomst med).

En arbejdsgiver kan trække til f.eks. foreninger, klubber,
forsikringsordninger, personalegoder eller andet man er blevet enige om med
medarbejderrepræsentanterne.

Arbejdsgiveren kan bare ikke kræve medlemsskab af en bestemt forening.

Fra : Peter

Dato : 15-03-08 01:42

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Arbejdsgiveren kan bare ikke kræve medlemsskab af en bestemt forening.

Arbejdsgiveren bestemmer jo selv, hvem han vil ansætte, og udtrykker en
ansøger, at han ikke vil være medlem af en bestemt fagforening, får han vel
bare ikke jobbet.

Peter

Fra : Jakob

Dato : 15-03-08 10:23

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Arbejdsgiveren bestemmer jo selv, hvem han vil ansætte, og udtrykker en
> ansøger, at han ikke vil være medlem af en bestemt fagforening, får han

Ja. Men som sagt så er det kun de medarbejdere der ikke er medlem af en
fagforening der skal betale 60øre pr arbejdstime.

Så det kan vel udtrykkes som om at arbejdsgiveren kræver man er medlem af en
fagforening, og hvis ikke man er i forvejen, så er man tvunget til at
betale til den forening arbejdsgiver har valgt. Det er der jo desværre nok
ikke noget at gøre ved.

Men er vi enige om at et sådan krav kun er lovligt hvis det bliver oplyst
ved ansættelse, og ikke kan gøres gældende efterfølgende, såfremt det ikke
står i ansættelsesbeviset? Det stemmer ( så vidt jeg kan se) overens med
§62 stk1

Så foreningsfrihedsloven er vel egentlig kun til beskyttelse mod
afskedigelse, og ikke ved ansættelse.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-03-08 10:15

"Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> wrote in message

> [...]
> står i ansættelsesbeviset? Det stemmer ( så vidt jeg kan se) overens med

Hvis I har aftalt 100 kr i timen, så kan arbejdsgiver naturligvis ikke nøjes
med 99.40 kr fordi han efterfølgende finder ud af, at du ikke er medlem af
en bestemt forening. Hvis han har aftalt med foreningen, at der skal
indbetales 0.60 kr pr time for ikke-medlemmer, så må det blive af egen
lomme - ikke din.

Hvis der i ansættelsespapirerne derimod står, at du lønnes ifølge
overenskomst dit og dat, så er der nok taget højde for de 0.60 kr og så
hænger du på udgiften.

Hilsen
Uffe

Fra : Jakob

Dato : 16-03-08 10:52

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis der i ansættelsespapirerne derimod står, at du lønnes ifølge
> overenskomst dit og dat, så er der nok taget højde for de 0.60 kr og så

Lønnen er fast. De 60øre bliver trukket efterfølgende, og kun for de
arbejstagere der ikke i forvejen er medlem af en fagforening. Dvs. XX er
medlem af DJØF og betaler derfor ikke de 0.60øre, jeg er ikke medlem af
nogen fagforening, og SKAL derfor betale de 0.60øre. Det bliver oplyst ved
ansættelse.

Fra : Bjarne

Dato : 15-03-08 10:42

Jakob skrev:
> [...]
> netop er tilladt i den private sektor?
>
> Mange spørgsmål, men håber I kan hjælpe.

Der er tilsyneladende ingen, som tvinger dig til at være medlem af nogen
fagforening, så dette kan du ikke påberåbe dig at være udsat for.
At du så afskærer dig selv fra medbestemmelse eller styrken af at
optræde samlet er din egen sag.

Hvad er det, du betaler for, når du betaler 60 øre i timen? Jeg går ud
fra, at det er fuldt skattepligtigt?

Bjarne

Fra : Jakob

Dato : 15-03-08 11:31

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> samlet er din egen sag.
>
> Hvad er det, du betaler for, når du betaler 60 øre i timen? Jeg går ud

Citat: Er arbejdstager ikke medlem af en fagforening, vil der ved hver
lønberegning blive fratrukket et gebyr til 3F Gebyrsatsen pr time: 0.60kr

Fra : Bjarne

Dato : 15-03-08 23:38

Jakob skrev:

> Citat: Er arbejdstager ikke medlem af en fagforening, vil der ved hver
> lønberegning blive fratrukket et gebyr til 3F Gebyrsatsen pr time: 0.60kr

Gerbyr for hvad i henhold til hvad?
Man betaler ikke bare et gebyr til noget, man ikke er medlem af, med
mindre der foreligger en aftale om betalingen. Hvad dækker gebyret?

Bjarne

Fra : Jakob

Dato : 16-03-08 10:54

> Gerbyr for hvad i henhold til hvad?
> Man betaler ikke bare et gebyr til noget, man ikke er medlem af, med
> mindre der foreligger en aftale om betalingen. Hvad dækker gebyret?
>
> Bjarne

Gebyret dækker " forhandlinger som afdelingen fører på vegne af XXX's
medarbejdere vedrørende arbejdsforhold og ikke mindst timelønssatsen."

Igen må jeg understrege at gebyret kun skal betales af de arbejdstagere der
ikke er medlem af en fagforening( hvilken de er medlem af er ligegyldig)

Fra : Bjarne

Dato : 16-03-08 23:30

Jakob skrev:

> [...]
> ikke er medlem af en fagforening( hvilken de er medlem af er ligegyldig)

Man kan da sige, at der tages de fornødne formelle hensyn til dem, der
ikke ønsker at være medlemmer af en faglig organisation.
Samtidig er alle med til at betale de faktiske ugifter til de faglige
forhandlingssystem og kan ikke køre i frihjul uden at bidrage.

Det lyder som en model, der med fordel kunne bruges mange steder?

(Det lader ikke til at være ulovligt)

vh
Bjarne

Fra : Jakob

Dato : 17-03-08 08:27

> [...]
> forhandlingssystem og kan ikke køre i frihjul uden at bidrage.
>
> Det lyder som en model, der med fordel kunne bruges mange steder?

Ja, synes også det som sådan er en OK aftale. Det var også kun lovligheden
jeg var i tvivl om.
Det drejer sig om et sommerjob jeg har hvert år i ferien fra mit studie.

Jeg tror dog jeg beslutter mig for at melde mig ind i fagforening der passer
til mit fag, og dermed undgår at betale de 60øre.

Men jeg vil da lige stille samme spørgsmål til vores professor i arbejsret,
bare for at være helt sikker på lovligheden. Men min konklussion må også
være at det er en holdbar løsning, så længe det bliver oplyst ved
ansættelse.

Men tak for jeres svar.

Fra : Bjarne

Dato : 17-03-08 09:19

Jakob skrev:

> [...]
>
> Jeg tror dog jeg beslutter mig for at melde mig ind i fagforening der passer
> til mit fag, og dermed undgår at betale de 60øre.
Du kommer da til at betale kontingent, men kan fradrage det i skat og du
får adgang til ydelser fra fagforeningen samt medindflydelse.

> [...]
> bare for at være helt sikker på lovligheden. Men min konklussion må også
> være at det er en holdbar løsning, så længe det bliver oplyst ved

Det er altid rimeligt, at alle ansættelsesvilkår kommer på bordet inden
ansættelsen.

Jeg tør derimod ikke sige, om det også ville være lovligt at indføre en
sådan ordning med virkning for allerede ansatte. Det ville jo ikke just
være mere retfærdigt, hvis den kun gjaldt for nyansatte.

vh
Bjarne

Fra : Henning

Dato : 15-03-08 10:57

On Fri, 14 Mar 2008 18:19:17 +0100, "Jakob"
> [...]

>er medlem af en fagforening, SKAL betale 60øre pr arbejdstime til 3F ( som
>arbejdsgiveren har indgået overenskomst med).

Spørgsmålet kan vendes om - se bort fra "fagforeningstilskudet". Hvis
du ikke er medlem af den givne fagforening, er du ikke omfattet af
dennes overenskomst. Du er derfor ikke berettiget til samme timeløn
som de andre, og arbejdsgiver kan vælge at tilbyde dig 60 øre mindre
end de andre. Så er det op til dig om du vil acceptere det eller finde
et andet job.

Fra : Jakob

Dato : 15-03-08 11:35

"Henning" < @> skrev i en meddelelse

> [...]
> som de andre, og arbejdsgiver kan vælge at tilbyde dig 60 øre mindre
> end de andre. Så er det op til dig om du vil acceptere det eller finde

Det passer ikke.. Arbejdsgiver er fuldstændig ligeglad med hvilken
fagforening jeg er medlem i.

Lønnen er den samme uanset hvilken fagforening.

En arbejdsgiver har pligt til at alle får vilkår efter den aftalte kollektiv
overenskomst, også de ikke organiserede.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-03-08 19:49

> En arbejdsgiver har pligt til at alle får vilkår efter den aftalte
> kollektiv overenskomst, også de ikke organiserede.

Det afhænger sandelig af hvad der står i overenskomsten. En overenskomst
beskriver altid hvem den gælder for.

At overenskomster så traditionelt ikke har skelnet mellem organiseret og
uorganiseret arbejdskraft, er en anden snak.

Fra : Jakob

Dato : 16-03-08 10:57

> [...]
>
> At overenskomster så traditionelt ikke har skelnet mellem organiseret og
> uorganiseret arbejdskraft, er en anden snak.

OK. jeg forholder mig kun til hvad der står i min Arbejdsrets litteratur.
Jeg taler naturligvis om folk der udfører samme arbejde.
Retsvirkning af Kollektive overenskomster: Virker som kontrakt, gensidig
forpligtigelse. Pligt fra arbejdsgivers side til at give alle vilkår efter
overenskomsten, også de ikke organiserede.