kassekredit - forældelse af gæld
Fra : Peter

Dato : 13-03-08 22:16

Davs i gruppen

En af mine gode venner er ved at købe hus. I den forbindelse skal
årsopgørelsen for 2007 bruges.
Af denne fremgår det, at han skylder en bank ca. 130.000.
Denne gæld er resterne af en 25 år gammel kassekredit.
Hvornår forældes sådan en gæld?
Det skal lige indskydes, at banken aldrig har forsøgt at inddrive pengene.

Peter

Fra : Kim2000

Dato : 13-03-08 22:39

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvornår forældes sådan en gæld?
> Det skal lige indskydes, at banken aldrig har forsøgt at inddrive pengene.

Hvis banken ellers jævnligt (jeg mener det er mindst 1 gang hver 5 eller 7.
år, men vil ikke hænges op på det) gør låneren opmærksom på at man skylder
pengene, så forældes gælden ikke.

mvh
Kim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 14-03-08 10:42

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Hvornår forældes sådan en gæld?
> Det skal lige indskydes, at banken aldrig har forsøgt at inddrive pengene.

Betaler du renter på gælden? I så fald forældes den ikke.

Fra : Peter

Dato : 14-03-08 12:57

> "Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message

> Betaler du renter på gælden? I så fald forældes den ikke.

Nej - Lånet har ligget total stille i 25 år. Han modtager dog oplysning om
det hvert år på årsopgørelsen, som eneste reaktion.
I øvrigt mener jeg ikke at banken må beregne renter i mere end 5 år, efter
at afdrag på lånet er stoppet.
Afdragene blev i sin tid stoppet pga. en tvist mellem ham og banken. Banken
har aldrig forsøgt at finde en løsning på den tvist.

Peter

Fra : N/A

Dato : 19-03-08 22:01

Fra : N/A

Dato : 19-03-08 22:01

Fra : Codexx

Dato : 14-03-08 06:24

On 14 Mar., 12:57, "Peter" <doc_0...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Afdragene blev i sin tid stoppet pga. en tvist mellem ham og banken. Banken
> har aldrig forsøgt at finde en løsning på den tvist.

Hvis banken PÅ INGEN MÅDE har sendt noget materiale eller på anden
måde gjort opmærksom på gælden i 25 år, må den være forældet 20 år
efter sidste kontobevægelse/meddelelse fra banken, jf. DL 5-14-4.

/Bacher

Fra : Jesper Brock

Dato : 17-03-08 15:52

Codexx skrev:
> Hvis banken PÅ INGEN MÅDE har sendt noget materiale eller på anden
> måde gjort opmærksom på gælden i 25 år, må den være forældet 20 år
> efter sidste kontobevægelse/meddelelse fra banken, jf. DL 5-14-4.

Spørgsmålet er, om det er meddelelse nok at gælden oplyses på det årlige
kontoudtog.

Spørger skriver jo "han modtager dog oplysning om det hvert år på
årsopgørelsen, som eneste reaktion" - så er der jo tale om en årlig
reminder.

Renterne forældes efter 5 år.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Peter

Dato : 15-03-08 01:43

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Takker mange for info, som er sendt videre.

Peter

Fra : N/A

Dato : 17-03-08 15:52

Fra : Codexx

Dato : 17-03-08 12:39

On 17 Mar., 15:52, Jesper Brock <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk>
wrote:

> [...]
>
> Spørger skriver jo "han modtager dog oplysning om det hvert år på
> årsopgørelsen, som eneste reaktion" - så er der jo tale om en årlig

På årsopgørelsen står jo blot et samlet tal.

Gæld til pengeinstitutter, realkredit osv:: xxx,xx.-

Jeg tvivler meget på det er tilstrækkeligt til at statuere at banken
har afbrudt forældelsen ved påmindelse. En påmindelse er mig bekendt
kun gyldig, hvis kreditor har mulighed for at identificere kravet.

/Bacher

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-03-08 22:01

Codexx skrev:
> På årsopgørelsen står jo blot et samlet tal.
>
> Gæld til pengeinstitutter, realkredit osv:: xxx,xx.-

Ja - hvis vi taler skattevæsenets årsopgørelse.

Jeg får da hvert år en udspecificeret hilsen fra min bank med alle
engagementer pr. 31/12

> Jeg tvivler meget på det er tilstrækkeligt til at statuere at banken
> har afbrudt forældelsen ved påmindelse. En påmindelse er mig bekendt
> kun gyldig, hvis kreditor har mulighed for at identificere kravet.

Vi er ikke uenige - men hvis banken fremsender en udspecificeret
opgørelse, er det så tilstrækkelig påmindelse?

Jeg må indrømme, jeg er i tvivl...

Fra : Codexx

Dato : 19-03-08 17:55

On 19 Mar., 22:01, Jesper Brock <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk>
wrote:

> Ja - hvis vi taler skattevæsenets årsopgørelse.

Jeg forstod spørgsmålet sådan at der var tale om årsopg'elsen fra
SKAT.

> Jeg får da hvert år en udspecificeret hilsen fra min bank med alle
> engagementer pr. 31/12

> Vi er ikke uenige - men hvis banken fremsender en udspecificeret
> opgørelse, er det så tilstrækkelig påmindelse?

Det vil jeg mene. Se eks. http://jm.schultzboghandel.dk/upload/microsites/jm/ebooks/bet1460/bet/kap2.html#2

"Kravet om påmindelse kan opfyldes ved en hvilken som helst
tilkendegivelse fra kreditors side om, at kravet fastholdes. Der
stilles ingen formkrav, og også en mundtlig tilkendegivelse er
tilstrækkelig, hvis der kan føres bevis herfor. Det er ikke
nødvendigt, at tilkendegivelsen er formuleret som et egentligt påkrav
- det er tilstrækkeligt, at den indeholder en påmindelse om gælden,
som er således identificeret, at skyldneren kan se, hvilket krav det
drejer sig om. Der kan ikke stilles krav om angivelse af gældens
størrelse. "

/Bacher