Køreskole, konkurs - hvad nu?
Fra : Jake

Dato : 13-03-08 17:45

Hej,

Har lige fået at vide at den køreskole jeg går på er gået konkurs.

Jeg havde 3 kørelektioner tilbage og skulle også på glatbane inden
køreprøven i april.

Mit spørgsmål er nu:

Hvad er mine rettigheder?

1) Kan jeg få pengene tilbage for de resterende køretimer?
2) Jeg har også betalt for glatbane. Kan jeg få disse penge tilbage?

Køreskolen er medlem af Dansk Kørelærer-Union, ankenævn og garantifond.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-03-08 17:59

"Jake" <nospam@spam.dk> wrote in

> Køreskolen er medlem af Dansk Kørelærer-Union, ankenævn og garantifond.

Så skulle der være ret god chance for at du bliver holdt skadesløs. Kontakt
enten en af de tre du nævner eller kørelæreren selv og spørg hvordan du
skal forholde dig.

Fra : Jake

Dato : 13-03-08 18:45

> Så skulle der være ret god chance for at du bliver holdt skadesløs.
> Kontakt
> enten en af de tre du nævner eller kørelæreren selv og spørg hvordan du
> skal forholde dig.

Jeg har kontaktet kørelæreren og han siger at pengene er tabt. Det synes jeg
lyder underligt.

Jeg har skrevet til Dansk Kørerlærer-Union.

Hvad mener du med "de tre" jeg nævner? Hører ankenævn og garantifond ikke
under DKU ?

Fra : blue

Dato : 13-03-08 18:52

"Jake" <nospam@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har kontaktet kørelæreren og han siger at pengene er tabt. Det synes
> jeg
> lyder underligt.

Hvorfor egentlig? Det er jo meget normalt, at folk taber penge, når et firma
går konkurs.

Fra : Jake

Dato : 13-03-08 19:38

> Hvorfor egentlig? Det er jo meget normalt, at folk taber penge, når et
> firma går konkurs.

Hvad er formålet med garantifonden så?

Fra : alexbo

Dato : 13-03-08 20:02

"Jake" skrev

> Hvad mener du med "de tre" jeg nævner? Hører ankenævn og garantifond ikke
> under DKU ?

Jo, derfor er det også fint bare at skrive til en af dem, så sender de dig
en klageformular.

På garantifondes side kan man læse at de dækker krav som ankenævnet har
godkendt, og som kørelæreren ikke retter sig efter.

Så du klager til ankenævnet over at du ikke har fået eller får den
undervisning du har betalt for.
De giver dig sandsynligvis ret i din klage, og da kørelæreren ikke kan
betale pengene tilbage, dækker garantifonden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leif Neland

Dato : 02-05-08 12:54

> [...]
> De giver dig sandsynligvis ret i din klage, og da kørelæreren ikke kan
> betale pengene tilbage, dækker garantifonden.

Husk i den forbindelse, at hvis der holdes for stor pause i undervisningen,
eller går for lang tid imellem teoriprøve er bestået, før der gås til
praktisk prøve, skal du starte forfra.

Find selv de specfikke regler...

Leif