ophavsret og muhammedtegning
Fra : Ukendt

Dato : 13-03-08 15:43

hejsa,

forleden sagde en mand i fjernsynet, at muhammedtegningerne (særligt
Westergaards) er blevet offentlig ejendom (hvorfor Westergaard ikke kunne
kræve fogedforbud mod at den blev brugt i en eller anden sammenhæng).

Kan ting sådan blive fælleseje?

ras

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-03-08 15:43

rasmus wrote:
> [...]
> Westergaards) er blevet offentlig ejendom (hvorfor Westergaard ikke kunne
> kræve fogedforbud mod at den blev brugt i en eller anden sammenhæng).

Nej.

// Hans

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-08 15:56

> Nej.

- det må vel betyde, at alle de medier i hele verden, der har vist
tegningerne enten har fået lov af JP (det er vel dem og ikke Westergaard)
eller har brugt dem ulovligt?

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-08 16:21

rasmus skrev:

> - det må vel betyde, at alle de medier i hele verden, der har vist
> tegningerne enten har fået lov af JP (det er vel dem og ikke Westergaard)
> eller har brugt dem ulovligt?

Nej, det er ikke sikkert, for loven om ophavsret (den danske)
siger bl.a.:

§ 22.   Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
   overensstemmelse med god skik og i det omfang,
   som betinges af formålet.

Man kan som avis ikke godt komme uden om at citere fra
tegningerne hvis man vil give sine læsere en chance for at tage
stilling til den kørende ballade om dem. Formålet betinger derfor
at man citerer.

Den amerikanske lov har et endnu mere omfattende begreb end den
danske § 22. De kalder det "fair use".

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-08 20:38

> [...]
> at man citerer.
>
> Den amerikanske lov har et endnu mere omfattende begreb end den

- men Westergaard har jo bedt om fogedforbud mod at netop hans tegning
bliver brugt i en bestemt sammenhæng. Vil jeg ikke - som en avis - kunne
bringe tegningen på min blog? Eller i et oplæg i en debatklub osv?

ras

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-03-08 21:00

Den 13-03-08 20.38 skrev rasmus følgende:
> [...]

Det er ikke et citat, når man bringer hele tegningen.

> - men Westergaard har jo bedt om fogedforbud mod at netop hans tegning
> bliver brugt i en bestemt sammenhæng. Vil jeg ikke - som en avis - kunne
> bringe tegningen på min blog? Eller i et oplæg i en debatklub osv?

Nej, ikke uden tilladelse. Jeg ved ikke, om Westergaard har givet
tilladelse, eller om han blot har opgivet at gribe ind over for
dagspressen, men reelt må de ikke bringe hans tegning uden tilladelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Benny Amorsen

Dato : 13-03-08 21:12

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Nej, ikke uden tilladelse. Jeg ved ikke, om Westergaard har givet
> tilladelse, eller om han blot har opgivet at gribe ind over for
> dagspressen, men reelt må de ikke bringe hans tegning uden tilladelse.

I praksis har aviser nok aftaler med mediebureauer, så de kan bruge
det på forhånd og så betale bagefter.

/Benny

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-03-08 22:22

On Thu, 13 Mar 2008 21:00:12 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> Det er ikke et citat, når man bringer hele tegningen.

Det er lidt svært at citere en del af tegningen. Måske kunne der
argumenteres for at den oprindelig var del af en serie? Måske spiller
formålet/sammenhængen også en rolle? Sådan at det kunne ses som berettiget
citat i en nyhedssammenhæng, men uberettiget som led i en politisk kampagne
.... Sådan ville jeg nok selv se på det hvis jeg havde været autor.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Holst

Dato : 13-03-08 15:47

rasmus wrote:

> [...]
> Westergaards) er blevet offentlig ejendom (hvorfor Westergaard ikke kunne
> kræve fogedforbud mod at den blev brugt i en eller anden sammenhæng).

Nej, fyren vrøvlede, fordi han ville bruge tegningen.