Hortensia - manglende blomstring
Fra : Helle Brodersen

Dato : 16-07-01 21:09

Hej

Jeg har problemer med mine hortensia ! - Jeg plantede dem for ca. 4 år siden
og blomstringen har hidtil udeblevet .. eller ihvertfald været yderst
sparsom !!! - Det skal så siges at de stod i et bed langs en ligusterhæk !
- Sidste sommer flyttede jeg planterne til et nylavet bed hvor de største
konkurrenter er lavendler og bundække-jordbær .... på trods af dette er der
iår, kun knopper i een busk ud af ialt 6 stk. !

Hvad gør jeg forkert ? - Jeg har endda gødet med med både hestemøg - vandet
med "farv mig blå".

Jeg håber at der er nogen som lige har "opskriften" på succesen !!!

Mvh. Helle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-07-01 06:13

On Mon, 16 Jul 2001 22:08:48 +0200, "Helle Brodersen"
<hb@dataomega.nospam.dk> wrote:

> [...]
>med "farv mig blå".
>
>Jeg håber at der er nogen som lige har "opskriften" på succesen !!!

Hortensia er nogle problembørn nogle gange. Det kan være fordi de
fryser ned hver vinter eller du klipper dem for langt ned.

Det kan - måske - også være fordi de har det for godt. Altså får for
meget gødning. Men det tror jeg nu ikke.

De bryder sig ikke om at stå tørt, det kan måske også være
forklaringen?

Men mere vigtigt: Ved du hvilken sort det er? Er det f.eks. de
hortensia man køber til at have i en potte i stuen som senere er
blevet plantet ud? Disse potte-hortensia kan være meget drilagtige ude
i haven.

Jeg har selv problemet med 6-7 hortensia, de blomstrede meget fint det
første år, men siden da, de sidste 4 år, har der ikke være ret mange
blomster på dem. Men de gror fint. Til gengæld har jeg en enkelt
hortensia af sorten 'Bouquet Rose', den blomstrer overdådigt hvert
eneste år.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Erik Aalund

Dato : 22-07-01 09:40

Prøv at lade dem stå uden nedklipning efter vinteren. Blomster skudene
sidder yderst på de "visne" grene, og forsvinder ved klipning.
Jeg har ihvertilfald haft stor succes ved at lade dem være og kun gøde og
jordforbedre dem. De elsker jo spagnum.

--
Erik Aalund
Esbjerg

Fra : jytte jensen

Dato : 22-07-01 12:00

Er du opmærksom på at hortensia´er er surbundsplanter ? Giv dem en god
portion Animex rhododnenron gødning (surbundsgødning) til foråret.
Helle Brodersen <hb@dataomega.nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pKH47.1021$Qn.72803@news000.worldonline.dk...

Fra : Helle Brodersen

Dato : 23-07-01 21:28

Hej igen !

Og tak for tips´ne ! - Jeg har ikke klippet "sidste års skud" - stadig uden
resultat ..... Det med surbundsgødning vil jeg så prøve til næste forår. Kan
der mon nå at komme flere knopper på dem i år ?

Mvh. Helle