Rodfrugter ?
Fra : Harry Lund

Dato : 13-03-08 16:44

Kære NG,
min læge siger jeg skal spise masser af rodfrugter, grøntsager m.v. !
Men jeg kan ikke finde ret mange rodfrugter i min Brugs.
Kan I give nogle tips til hvordan jeg kan efterkomme min læges ordre.
Selvfølgelig taler han også om motion og sådan noget.
men altså .... Rodfrrugter ????
Venligst
Harry

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-03-08 16:53

"Harry Lund" <hcnl@mail.dk> writes:

> [...]
> Kan I give nogle tips til hvordan jeg kan efterkomme min læges ordre.
> Selvfølgelig taler han også om motion og sådan noget.

De fleste brugser kan vel klare kartofler, gulerødder, selleri og
rødbeder. I øjeblikket burde det også være til at få fat på enten
pastinakker eller persillerødder.

Her i huset kan vi godt lide sådan en gang grøntsager skåret i store
tern og bagt i ovenen en times tid med groft salt og f.eks. rosmarin.
Vend evt. grøntsagerne i en smule olie først.

Osso Buco er også en god måde at få en masse grøntsager på og det
samme gælder minestrone.

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-03-08 17:06

"Harry Lund" <hcnl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan I give nogle tips til hvordan jeg kan efterkomme min læges
> ordre. Selvfølgelig taler han også om motion og sådan noget.

De fleste supermarkeder og brugser plejer da at have de mest
almindelige rodfrugter. F.eks. bl.a. gulerødder, pastinak,
persillerod, rødbede, selleri, kartofler og flere andre.

Du kunne jo prøve at lave ovnbagte rodfrugter. Det er en dejlig
spise og passer med næsten alle slags kød. Der er masser af
opskrifter når man googler.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 13-03-08 17:22

On Thu, 13 Mar 2008 16:44:24 +0100, "Harry Lund" <hcnl@mail.dk> wrote:

> [...]
>Kan I give nogle tips til hvordan jeg kan efterkomme min læges ordre.
>Selvfølgelig taler han også om motion og sådan noget.

Hej Harry!

Jeg kender ikke din Brugs, men mange supermarkeder har ud over
kartofler og gulerødder ofte persillerødder, pastinak, knoldselleri og
rødbeder. Jordskokker og skorzonnerrødder optræder lidt sjældnere.

Her er et par forslag til retter, hvor rodfrugter indgår:

Rødvinsbraiseret okseskank ((persillerod, pastinak, gulerod):
http://www.bergholt.net/roedvinsbraisseret_okseskank.html

Braiserede andelår med selleri & persillerod, surkål & rødvinssauce
http://www.bergholt.net/braiserede_andelaar_med_ovnbagt_selleri_persillerod_kraftig_roedvinssauce.html

Blandede rodfrugter gør sig godt ovnstegte i store stykker. Spar evt.
på fedtstoffet, hvis du vil gøre lægen glad, men krydr så med fx frisk
timian, friskkværnet sort peber, hvidløg, rosmarin, osv.

Alternativt kan de fleste også indgå som ingrediens i mos - fx 70%
kartoffel & 30% pastinak eller persillerod.

Jordskokker skives fint og bruges i salater. Jordskokkesuppe med
ristede kammuslinger er også godt. De kan også steges i lidt fedstof
og bruges som tilbehør - jeg synes deres sødme går godt til fjerkræ.

Unghane med trøfler og jordskokker:
http://www.bergholt.net/unghane_med_troefler_sauce_a_la_bocuse.html

God fornøjelse med rodfrugterne!

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Seneste nyt: Ovnbagt æble, cremefraiche med
reduceret hvidvin og vanilje - karamelsuppe).

Fra : Rainman

Dato : 13-03-08 17:45

Kasper Bergholt wrote:
Spar evt.
> på fedtstoffet, hvis du vil gøre lægen glad,
Lægen vil blive glad bare du vælter rigeligt med koldpresset
jomfruolienolie over, og så skyller ned med 2 glas mørkt rødvin

Fra : Hauge

Dato : 13-03-08 17:26

Harry Lund wrote:
> Kan I give nogle tips til hvordan jeg kan efterkomme min læges ordre.

Hvis du ikke altid gider alt arbejdet med det, så kan man i Metro købe
blandings-rodfrugter i 2½ kg's poser på frost.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 13-03-08 18:43

Hej Hauge

> Hvis du ikke altid gider alt arbejdet med det, så kan man i Metro købe
> blandings-rodfrugter i 2½ kg's poser på frost.

Tak for tipset, de er jo rigtig gode at stege i min støbejernswok :)

--
Mvh Max

Fra : Ole Christiansen

Dato : 14-03-08 08:59

> Hej Hauge

> Tak for tipset, de er jo rigtig gode at stege i min støbejernswok :)
>
> --
> Mvh Max

Støbejernswok. Er det det, jeg kalder stegegryde.?

Mvh Ole

Fra : Max

Dato : 14-03-08 09:00

Hej Ole

> Støbejernswok. Er det det, jeg kalder stegegryde.?

Det ved du vel bedst selv :)

--
Mvh Max

Fra : jos

Dato : 14-03-08 19:16

> Det ved du vel bedst selv :)

Jeg har også en, og ja, den er mere støbejern end wok
- og bedre egnet til stegegryde! (til gengæld god til det)

finn

Fra : marlene

Dato : 14-03-08 09:52

har også lige hørt at revet majroe er helt fantastisk,
men dem kan jeg altså ikke selv finde, hvor jeg bor.

Fra : Max

Dato : 14-03-08 10:37

Hej marlene

> har også lige hørt at revet majroe er helt fantastisk,
> men dem kan jeg altså ikke selv finde, hvor jeg bor.

De er meget almindelige hos grønthandlerene, specielt
dem der afstammer fra mellemøsten. Men de findes da
også i alle supermarkederne heromkring i midtjylland.

--
Mvh Max

Fra : jos

Dato : 14-03-08 19:21

> Hej marlene

> De er meget almindelige hos grønthandlerene, specielt
> dem der afstammer fra mellemøsten. Men de findes da
> også i alle supermarkederne heromkring i midtjylland.

- og en kort tid årligt på supermarkerne

> --
> Mvh Max

finn

Fra : Harry Lund

Dato : 14-03-08 14:19

Tak til alle for gode svar.
Harry

Fra : klaus@opperen.dk

Dato : 16-03-08 09:20

On Mar 13, 4:44 pm, "Harry Lund" <h...@mail.dk> wrote:
> [...]
> Kan I give nogle tips til hvordan jeg kan efterkomme min læges ordre.
> Selvfølgelig taler han også om motion og sådan noget.

Du kan osse prøve denne ret:
http://www.bonisimo.dk/Opskrifter/Kylling_med_serrano_skinke_og_rodfrugter_Opskrift.aspx

mvh Klaus