Inspiration: Ovntørret æble, cremefraiche ~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 13-03-08 15:06

Kære gruppe!

Lillesøster var på besøg i går. Hun har en sød tand, så ovenpå et par
forkostretter - sild med cremefraiche, kapers og rødløg, frokostbøf af
kalv med løgkompot og fiskefrikadeller med mayonnaise rørt med
karrypickles fra Smagen af Læsøserien -- mere om noget af det senere
-- var det tid til at prøve at lave noget sødt.

Jeg var meget tilfreds med resultatet. Tynde skiver af æble bagt i
ovnen med lidt sukker. Cremefraiche fra Thise mejeri rørt med indkogt
hvidvin og vanilje - og så lidt karamelsuppe på rørsukker og mælk.

Opskrift, billeder og forslag til matchende vin her:

http://www.bergholt.net/aeble_vanilje_cremefraiche_karamel_dessert.html

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej: Frokostbøf med løg i Honningale).

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-03-08 17:22

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> wrote in

> Jeg var meget tilfreds med resultatet. Tynde skiver af æble bagt i
> ovnen med lidt sukker.

Prøvede at lave dem til mine unger som snacks istedet for chips. Nogle fik
lidt sukker, nogle en knivspids kanel og enkelte blev bagt au naturel.

Et hit! (dem uden noget havde jeg dog stortset for mig selv).

> Cremefraiche fra Thise mejeri

Æææælsger Thise Creme Fraiche! Hvis man gerne vil spare på fedtet, kan det
anbefales at vælge Thise med nummeret lavere fedtprocent end anbefalet i en
given opskrift, fremfor en tilfældig almindelig creme fraiche. Tabet af
smag er minimalt.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 16-03-08 18:15

On 14 Mar 2008 16:22:22 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

> [...]
>lidt sukker, nogle en knivspids kanel og enkelte blev bagt au naturel.
>
>Et hit! (dem uden noget havde jeg dog stortset for mig selv).

Det var en god idé at bruge æbleskiverne som snack/slik. Ingen
kemikalier og mulighed for at styre sukkermængderne ganske stramt.
Hvis æblerne er tilpas søde, burde det være nødvendigt med meget små
mængder.

> [...]
>given opskrift, fremfor en tilfældig almindelig creme fraiche. Tabet af

Helt enig. Jeg er generelt vild med Øllingegårds produkter, men deres
cremefraiche er underligt vandet -- til trods for, at det holder 38%
fedt. Smagen er ok, men Thises slår den med længder, synes jeg.

--
Mvh.
Kasper Bergholt

Fra : Kim S

Dato : 14-03-08 20:01

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvidvin og vanilje - og så lidt karamelsuppe på rørsukker og mælk.
>
> Opskrift, billeder og forslag til matchende vin her:

Har du brugt 4 hele vanillestænger til én plade æbler ?? Det bliver
jo en formue.....
Hvad gør det, at lægge vanillestængerne mellem æblerne ?

Mvh, Kim

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 16-03-08 18:22

On Fri, 14 Mar 2008 20:01:26 +0100, "Kim S" <Not@valid.dk> wrote:

>"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

>Har du brugt 4 hele vanillestænger til én plade æbler ?? Det bliver
>jo en formue.....

Jeg brugte én stang i alt -- og den kostede i omegnen af 2 kroner og
50 øre. Jeg har med en vis undren i mange år betalt mellem 15 og 69
kroner for vaniljestænger.

Efter at have bestilt peber hjem fra en netshop (thespiceshop.co.uk)
og fået en ekstraordinærk kvalitet ift., hvad der sælges herhjemme,
blev vanilje det næste eksperiment.

Madagascarvaniljen - som jeg har købt 10 stænger af - stod for skud i
denne omgang. Jeg må indtil videre konstatere, at træerne ikke vokser
ind i himlem. Vaniljen er økologisk, og pakken siger AAAAA-kvalitet.

Den er skam ok, men duften er en anelse bitter og vaniljemassen en
anelse indtørret. Smagen er ok, uden dog på nogen måde at være
prangende. Slet ikke elegant og rund og på samme tid afsindigt
aromatisk som nogle af de bedste vaniljer fra fx Réunion (Polynesisk
vanilje).

Jeg har ikke prøvet den polynesiske vanilje, jeg købte, endnu. Den har
jeg tyve stænger af. 30 stænger i alt kostede 102 kroner inkl. fragt
(fra UK).

>Hvad gør det, at lægge vanillestængerne mellem æblerne ?

Vaniljemassen blev kogt ind med hvidvin, stængerne kogte med.
Efterfølgende kom jeg dem med i ovnen for at dels at se, hvordan de
klarede tørringen, dels give smag til æblerne. Den tørrede
vaniljestang kan knuses/mortes og blandes med sukker - eller den kan
bruges som pynt ved serveringen.

I en anden tråd om vanilje blev det vist også foreslået at komme
stængerne ned i en flaske slavewhiskey, men det var måske "friske"
stænger.

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Mad & vin - seneste smagenote: Flor de
Pingus, 2003)

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-03-08 20:09

"Kent Oldh¯j" <oldhoj@gmail.com> on fredag 14. marts 2008 at 17:22 +0100
wrote:
> [...]
>en
>given opskrift, fremfor en tilfældig almindelig creme fraiche. Tabet af

I en hel del tilfælde kan man med fordel bruge Thieses Skyrr - smager
fantastisk, men tåler ikke opvarmning.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-03-08 20:59

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> writes:

> I en hel del tilfælde kan man med fordel bruge Thieses Skyrr - smager
> fantastisk, men tåler ikke opvarmning.

Heller ikke hvis man rører det med en anelse maizena? Thises 0,1%
yoghurt skiller i hvert fald ikke når man gør det på den måde.

Mvh Trine

Fra : N/A

Dato : 16-03-08 20:59

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-03-08 08:04

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> on søndag 16. marts 2008 at
20:59 +0100 wrote:
>Heller ikke hvis man rører det med en anelse maizena? Thises 0,1%
>yoghurt skiller i hvert fald ikke når man gør det på den måde.

Det ved jeg faktisk ikke - mne her i huset bruges det som hovedregel
koldt, både som erstatning for creme fraiche og som selvstændig ingrediens
- Fruen laver nogle desserter hvor det er skyrr der er basis for cremen -
huiii hvor de smager(og jeg er ellers ikke specielt til desserter...)

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311