Køkkenhave - Uden pleje og ukrudt?
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 13-03-08 23:18

En masse vil garanteret sukke og give et let grin nu over denne tråd,
men uden spørgsmål bliver man ikke klogere vel? :)

Jeg har netop erhvervet mig en lille kolonihave med hus, og i første
omgang vil jeg denne sæson priotere at få sat huset i god stand og haven
har først priotering næste sæson. - Men lidt køkkenhave skal der
selvfølgelig være plads til i år :). Den kommende weekend vil bla. blive
brugt på at fjerne de sidste sørgelige rester af et gammelt drivhus (der
var mere eller mindre ikke noget drivhus tilbage, end ikke enkelte hele
glasruder var at finde)og dets underlag(store fliser!) hvorefter jorden
vil blive fræset igennem, planed og gjort klar til køkkenhave.

Men da jeg desværre arbejder 200+ timer om måneden er det begrænset med
tiden til at sidde på knæ og fjerne ukrudt osv fra køkkenhaven hver
weekend, så jeg håbede på der var en let og elegant løsning til at
springe over dette led.

Det jeg selv havde tænkt mig var at ligge en stor pressening over hele
køkkenhaven, efterfølgende et lille lag jord for at holde presseningen
på plads og slutteligt et lag dækbark. Jeg vil så lave en masse rækker
hvor jeg skraber barken til side og skære plastiken væk, og derpå så og
plante i disse rækker. Det vil i mine øjne give en pæn og forholdsvis
nem have at holde, eller er jeg helt galt på den? og har i måske bedre
forslag for så er jeg åben for alt, min bekymring går bla. på om
presseningen er skadelig for naturen i det år den vil være nedgravet?

Mvh. Daniel

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 14-03-08 09:16

Daniel W Johansen wrote:

> Det jeg selv havde tænkt mig var at ligge en stor pressening over hele
> køkkenhaven,

Fiberdug. Det er vandgennemtrængeligt så planterne stadig får vand.

> efterfølgende et lille lag jord for at holde presseningen
> på plads

Glem det. Ukrudtet vil gro i jordlaget og så er du jo lige vidt.

> og slutteligt et lag dækbark.

Jeps. Det er sådan cirka den løsning vi har i dele af vores baghave. Det har
virket ganske glimrende i flere år.

Ebbe